ממשלת נתניהו השישית הושבעה, 30 יכהנו בה כשרים: דני דנון, שגריר ישראל באו"ם לשעבר ומספר 15 ברשימת הליכוד, אינו אחד מהם. בסיום חלוקת התיקים שביצע ראש הממשלה בנימין נתניהו, הוא נותר ללא תפקיד ומחוץ לממשלה.

בשיחה עם אופירה אסייג וגיא פלג ב"אופירה וברקוביץ'" הערב (שישי), הודה דנון כי התאכזב מהחלטת נתניהו. "אני שמח בניצחון הליכוד, זה הדבר החשוב ביותר - אבל באופן אישי, נפגעתי. הייתה פגיעה, אני לא מסתיר את האכזבה שלי. עם זאת, גם אם נפגעתי, אני תומך בממשלה הזאת. לא אפעל נגדה. המדינה חשובה יותר מהיחיד".

"אלה היו חודשיים ארוכים ומורטי עצבים. קיבלתי הצעה מראש הממשלה לכהן כשר המודיעין. בחרתי להגיד: תודה, אני מעריך את ההצעה, אבל בוחר לא להיכנס לממשלה. כשהייתי באו"ם ושמעתי שממנים פה שר לענייני מים חמים ומים קרים, חשבתי: זו בושה, איך עושים דבר כזה? אני לא אקח תפקיד כזה".

"כשהגעתי לרגע שהייתי צריך לקבל את ההחלטה הזאת, קיבלתי החלטה ערכית. יש הרבה אנשים מאוכזבים. היו מאות טלפונים: 'למה לא נכנסת?'. אני לא נמצא פה בשביל התואר, הנהג והכיבודים. באתי בשביל המהות. בכנסת אוכל לפעול בצורה יותר יעילה".

רמזת שנתניהו לא ניהל את המשא ומתן עם השותפות הקואליציוניות באופן אופטימלי. שהוא נכנע להן.
"השותפים שלנו הגזימו. הם באו בכוחנות, הסכמים של עשרות עמודים, ירדו לפרטים, לקחו משרדים. במשרדים שלנו הם נגסו ולקחו תחומי אחריות. אני אומר להם היום בצורה מאוד ברורה: חבר'ה, תרגיעו".

למה נתניהו לא שם להם גבולות?
"במשא ומתן נתניהו היה צריך לזוז קצת הצידה, להיות מעל העניינים ולתת לאנשים יותר מנוסים. נתניהו רואה מול העיניים את איראן ואת הסכמי השלום עם ערב הסעודית. הוא היה צריך לתת לנו להתעסק עם סמוטריץ', דרעי ובן גביר".

עד כמה אתה מאוכזב ממנו?
"אני מאוכזב, אני לא מסתיר את זה. כשדיברתי עם ראש הממשלה שאלתי אותו לפי איזה פרמטרים מחלקים תיקים. אם זה ניסיון: הייתי בארבע כנסות, סגן שר הביטחון, שר, שגריר באו"ם חמש שנים. יש לי ניסיון. מקום ברשימה? יצאתי בפריימריז במקום גבוה מאוד. בפועל ראינו שזה לא זה ולא זה. הפרמטר זה החלטה אישית שלו, מי שהוא רוצה".

בשלב זה פנה אליו פלג וטען: "כדי לקבל תיקים אצל נתניהו, צריכים את שרה. אני מוכן להתערב שהזנחת אותה. מתי התקשרת להגיד לה שהיא יפה? מתי התקשרת להגיד לה חג שמח?". על כך השיב דנון: "זה לא מכובד. אם יש לך ביקורת על ראש הממשלה, תגיד אותה על ראש הממשלה".

למה היא באה למצודת זאב כשחילקו את התיקים? כדי להגיד מי בעל הבית.
"אני מעריך את ההצעה של ראש הממשלה, אבל לא הייתי מרוצה ממנה ואני מאוכזב. אני מרגיש בשם חבריי בליכוד שדרסו אותנו קצת. השותפים באו בצורה דורסנית ונפגעתי מהעניין הזה. גם החברים שקיבלו תיקים, מרגישים תחושת החמצה. למה ש"ס צריכים לקבל מינויים בשירות החוץ? למה חלקים ממשרד התחבורה עוברים למשרד הפנים? תחושת החמיצות קיימת ואני אומר לשותפים שלנו: אנחנו צריכים לעבוד ביחד. אם לא תירגעו, לא נוכל לעבוד כקואליציה".

האם נתניהו עשה טעות כשהשאיר ממורמרים בשטח? יש לו סיבה לפחד ממך?
"לפחד? אני תומך בממשלה. אם יהיו טעויות, אסב את תשומת הלב לטעויות האלה".

מה באשר להצעות החוק החשוכות והתבטאויות חברי הכנסת מהציונות הדתית?
"יש דאגה כיוון שנאמרו כמה אמירות אומללות בשבוע האחרון. זה מיותר, זה לא יקרה, לא יהיה. אני אומר לידידים שלנו בעולם: תשפטו את הממשלה לפי התוצאות והמדיניות, לא לפי האמירות. הרי כל שבוע תהיה כותרת מבן גביר וסמוטריץ', כל שבוע נתעורר למשהו חדש - אל תבואו אלינו עכשיו בטענות".

בן גביר עשוי לעלות שוב להר הבית. המלך הירדני מודאג.
"לנתניהו בנושא הזה יש אחריות מדינית וביטחונית, הוא יוביל את המערכה. אנחנו בממשלת נתניהו, לא בממשלת בן גביר וסמוטריץ'. אנחנו אומרים לשותפים: תפנימו את העניין הזה. במשא ומתן הם לא הפנימו. קראתי את ההסכמים בלילה, עשרות עמודים. בחיים לא היו הסכמים כאלה. נתניהו היה צריך להביא כוחות עזר לנהל את המשא ומתן הזה".

ייתכן שהוויתורים הללו נעשו כיוון שעיניו נשואות אך ורק למשפט?
"לא. דיברתי עם ראש הממשלה, הוא הולך לטוס לאבו דאבי ולהגדיל את הסכמי אברהם. בנושאים האלה הוא הולך לעסוק. כמו שאתה לוקח עורך דין כדי להתעסק ולריב איתם, במשא ומתן נתניהו צריך לקחת כמה אנשים מאצלנו, אולי דודי אמסלם ודוד ביטן, ולהגיד להם: תנהלו את המשא ומתן עם דרעי וסמוטריץ'. התוצאה הייתה שונה לחלוטין".

מה נתניהו מוצא ברון דרמר?
"אני מכיר את דרמר, הוא מוכשר. הוא מאוד קרוב לראש הממשלה. יש לי ביקורת: אני חושב שהפריימריז זה משמעותי. אם קיבלתי 30 אלף קולות ואחרים עשרות אלפי קולות, צריכים לתת עדיפות לאנשים שהתמודדו בתוך המפלגה. ראש הממשלה סומך עליו, אבל אני חושב שבמינוי שלו לשר היה טעם לפגם. היה צריך לתת עדיפות לחברים מהמפלגה שהתמודדו ועבדו קשה. לא מדבר רק על עצמי. היו עוד כמה שעשו זאת. היה נכון אולי למנות את דרמר לתפקיד בכיר במערך ראש הממשלה, אבל לא בתיקים".

דרמר הוא סדין אדום מבחינת האמריקאים. היחסים של נתניהו והממשל הדמוקרטי טעונים מלכתחילה.
"לראש הממשלה יש קשר טוב עם הנשיא ביידן. באופן אישי דיברתי עם ביידן כמה פעמים, הוא היה מבקש למסור לו דרישת שלום או להגיד לו דברים כאלה ואחרים. הם יעבדו טוב ביחד. הקשר יהיה בין ראש הממשלה לביידן".

אזרחים רבים מודאגים מהממשלה החדשה. הקהילה הלהט"בית יצאה להפגין.
"אני אומר לאנשים להירגע. אנחנו, בליכוד, לא ניתן יד לפגיעה במיעוטים. אנחנו מפלגה לאומית ליברלית. אבל, יש גם הגזמה. בקואליציה היוצאת של לפיד ובנט ישב חבר כנסת, ווליד טאהא ממפלגת רע"ם, שאמר דברים מזעזעים. לא ראיתי הפגנות. בממשלה שלנו לא נפגע בשום מיעוט: לא בערבים, לא בחרדים, לא בקהילה הגאה. לא ניתן יד לדברים הללו. אנחנו כן צריכים לאפס קצת את השותפים".

אתם מראים ליועצת המשפטית לממשלה את הדלת. לא הזמנתם אותה לישיבה הראשונה והחגיגית.
"לא יודע מה היה בישיבות ראשונות קודמות של הממשלות, אם מכנסים או לא מכנסים. בדרך כלל אלה ישיבות סמליות, אין בהן דיונים. זו תמונה. אני חושב שהיועמ"שית צריכה לתת צ'אנס לממשלה, להתחיל לעבוד ולראות מה קורה".