יאיר גולן מטעם מפלגת מרצ שלא עברה את אחוז החסימה בבחירות לכנסת ה-25, התארח באולפן של "אופירה וברקוביץ'", והגיב על הציוץ שפרסם הבוקר בטוויטר.

"הולכת להיות פה קואליציה שמורכבת מאדם שנאשם בפלילים ומושחת עד היסוד, יחד עם לאומנים קיצוניים, כהניסטים וחרדים. אם על זה בונים מדינה, אז אני כנראה לא מבין שום דבר", טען. 

 

 

גולן התייחס לאמירה הפוליטית שהביע היום בחשבון הטוויטר שלו, בו רמז על רצח רבין שקרה לפני 27 שנים, ועל חבר הכנסת איתמר בן גביר מהציונות הדתית, "היורש האידיאולוגי של מי שעשה את הרצח והיה שותף לו, הוא היום חבר כנסת פופולרי, ומי יודע, שר בממשלת ישראל הבאה. זה לא מזעזע? זה לא נורא? מדובר איתמר בן גביר, נראה לך שאני חושש להגיד את זה? בצלאל סמוטריץ' וכל האנשים שנמצאים איתם ברשימה הם מסוכנים".

מה מסוכן בהם?
"העברת כל חוקי הנאשם. ביבי חיכה חמש בחירות. לא יהיה משפט. למה נתניהו גרר אותנו לחמש מערכות בחירות? הרי בסבב הראשון הוא היה יכול ללכת לקואליציה עם בני גנץ ולהקים ממשלה יציבה, הוא לא עשה את זה. אותו הדבר גם בסבב השני. בסבב השלישי הוא לא העביר תקציב כי הוא לא היה בטוח שהוא יקבל את הקואליציה שהוא רוצה בהמשך. בסבב הרביעי הוא נאבק והלך לאופוזיציה, וחזר בסבב החמישי. הכל בשביל מה? הוא היה יכול להקים ממשלות. כדי לקבל את הכללים שמאפשרים את ביטול המשפט – הוא ישלם לימין הקיצוני ביג טיים. הוא יאפשר לבנות על קרקע פלסטינית פרטית, חוקים מחמירים להפרדה טוטאלית".

איזה חוק למשל?
"יוצרים מדיניות פתיחה באש חופשית ביהודה ושומרון. במצע של בן גביר הוא הציע פטור מהליך משפטי לחיילי צה"ל ושוטרי ישראל. זה אספסוף שעושה מה שבראש שלו. הוא מסכן את חיילי צה"ל ואת הצבא".

איך אתה מסביר את זה שאחד מתוך חמישה חיילים בחר בן גביר?
"הציבור הולך אחרי מסרים אלימים שפוגעים בבטן. יש מדינות שהרסו את עצמן כך. ונצואלה הייתה המדינה הכי עשירה בדרום אמריקה, היום אנשים בורחים מונצואלה. זאת מדינה מרוסקת כלכלית".

אתה חושב שבן גביר וסמוטריץ' יהרסו את המדינה?
"כן. חד משמעית".

לא האמנת שמרצ תהיה מחוץ לכנסת.
"בדיוק להפך. ברגע שראיתי שהסקרים שלנו הם סביב 4-5 מנדטים, אז הכל יכול לקרות. היה ברור לי שאנחנו נמצאים בסכנה שלא נעבור את אחוז החסימה. המפלגה נמצאת במשבר כבר יותר מעשר שנים, זה ברור לחלוטין. כל מערכת בחירות זה שוב מאבק על לשרוד לכנסת הבאה. מי שלא מבין שחייבים להשתנות ולדבר אל הקהל הישראלי אחרת, להגיע עם רעיונות אחרים ומנהיגות אחרת – זאת התוצאה. כדי שהחבר'ה הצעירים יבואו אתה חייב להתחדש. הכישלון הפוליטי הוא ברור אבל הרעיונות לא מתים. יש פער עצום בין המעמדות של הציבור בסקרים לבין דפוס ההצבעה. אנחנו חייבים להחזיר את הרעיונות הגדולים של היפרדות מהפלסטינים, שיוויון, של חברת חוק".

יכול להיות שהאידיאולוגיה שלך כבר לא תופסת במדינת ישראל. לך הצביעו 150 אלף, ולימין הצביעו חצי מיליון.
"אז מה אני אוותר על הרעיונות שלי? אני אוותר על הרעיונות של קידמה, ליברליזם, דמוקרטיה, שוויון, שלום – אלו רעיונות רעים? אנחנו צריכים להקים כוח פוליטי מחדש. אנחנו צריכים להסתכל קדימה".

אתה הולך להנהיג את מרצ?
"אני לא יודע מה תהיה המסגרת הפוליטית. אני נחוש להילחם על עתידה של מדינת ישראל כי אני מאמין שרק עם ביטחון, שלום, שיוויון, דמוקרטיה ושלטון החוק – אפשר להוביל מדינה מתוקנת".

יו"ר רע"מ אמר שאם יאשרו תפילות בהר הבית תפרוץ פה מלחמה.
"הר הבית זה נפץ אזורי אם לא עולמי. כל פעם שרוצים להדליק את המזרח התיכון מדברים על הר הבית. אנשי הימין הקיצוני מסוגלים להשתמש בנפץ הזה בקלות. כשאריאל שרון עלה ב-2000 להר הבית, הוא חשב שזה יוביל לאינתיפאדה השנייה? אני, יאיר גולן, הייתי בטוח במשך שנים שפוטין הוא מנהיג אחראי, שקול, שמשחק עם קלפים חלשים בצורה הכי טובה בעולם – עד המלחמה באוקראינה. למנהיגים מהסוג הזה האגו עולה עד שהם עושים טעות פטאלית. נתניהו היום לא במצב רגיל, הוא לא נתניהו של לפני 15 שנה. אנשים שיש להם שיכרון כוח שחושבים שהם מסוגלים לעשות הכל. פוטין הוביל את רוסיה לחורבן כלכלי. מדינה לא יכולה להיבנות מהשילוב הקטלני של שחיתות, לאומנות קיצונית ופונדמנטליזם דתי".