חושבים שהילדים שלכם מתחילים לצמוח רק בגיל ההתבגרות? טעות. אמרו לכם שהכל תלוי בגנטיקה ואי אפשר להשפיע עליה? לא מדויק. לכל ילד יש פוטנציאל גדילה אותו ניתן לממש במלואו אם רק עושים את הפעולות הנכונות ונותנים לגוף את כל מה שהוא זקוק לו. כל האמת והשקר על ילדים וגובה.

גובה נקבע רק בתורשה

מיתוס. אל תבינו אותנו לא נכון, גנטיקה היא שחקן משמעותי בכל מה שקשור בגובה של ילדים אבל ממש לא שחקן יחיד. אם תרצו, תחשבו על זה כמשחק קבוצתי בו משתתפים גם גורמים סביבתיים חשובים כמו תזונה, נגישות למזון איכותי, פעילות גופנית ושינה מספקת אשר יכולים להשפיע במידה ניכרת על הצמיחה לגובה של ילדיכם במהלך הילדות והבגרות. כלומר, אם תנקטו בכמה פעולות חשובות בזמן המתאים תוכלו לעזור לילדיכם לממש את מקסימום פוטנציאל הגדילה שלהם.

עיקר הגדילה לגובה מתרחשת בגיל ההתבגרות

מיתוס. תינוקות וילדים גדלים ללא הרף והרבה לפי גיל ההתבגרות. בשנה הראשונה לחייהם, תינוקות גדלים  לגובה בדרך כלל ב-50%. בין גילאים שנתיים עד 5, ילדים גדלים בדרך כלל ב-6.3-8.9 סנטימטרים מדי שנה. ועד גיל 10, ילדים יגדלו בדרך כלל ב-6.3 ס"מ בכל שנה. המשמעות היא שרוב תהליך גדילת הילדים מתרחש בדרך כלל עד גיל ההתבגרות ולא במהלכו.

בנוסף, ילדות בדרך כלל יחוו קפיצת גדילה לפני ההתבגרות המינית, שתתמתן משמעותית לאחר תחילת המחזור החודשי שלהן, המתרחש בממוצע בגיל 12.5 שנים. ובמילים אחרות, מומלץ להעניק לילדים שלנו את כל התנאים המתאימים לגדילה משלב ראשון ולאורך כל הילדות.

שינה מספקת עוזרת לגדילה

אמת. שינה מספקת מקדמת צמיחה והתפתחות  אצל ילדים ובני נוער. במהלך השינה העמוקה שלנו, הגוף מייצר הורמונים המורים ללוחות הגדילה - "לוחות" סחוסיים הממוקמים בקצות העצמות -  ליצור עצם חדשה. הורמונים אלה כוללים: הורמוני גדילה, הורמוני בלוטת התריס והורמוני המין טסטוסטרון ואסטרוגן.

שינה מספקת עשויה לאפשר כאמור לממש את פוטנציאל הגדילה של ילדיכם. כמה שינה נדרשת? לדוגמה: בגילאי 5 עד 11 יש להקפיד על כ-10 עד 11 שעות שינה בממוצע בלילה.

הקפדה על תזונה נכונה מסייעת למימוש פוטנציאל הגדילה

אמת. לתזונה נכונה יש תפקיד חשוב מאוד בצמיחה של ילדים. המלצות התזונה לילדים מתייחסות לצריכת תזונה מגוונת ומאוזנת הכוללת את כל אבות המזון לרבות ויטמינים ומינרלים עם הרבה פירות וירקות. אבל, בינינו, אין הרבה הורים שיכולים להגיד בלב שקט שהילדים שלהם אכן צורכים תזונה כזו.

למה זה כ"כ חשוב? תזונה מאוזנת עם כל הוויטמינים והמינרלים הנדרשים להתפתחות ילדים יכולה לסייע לילדכם לגדול למימוש הפוטנציאל שהגנים שלו מאפשרים לו. מצד שני, תזונה לקויה עלולה להוביל לקומה נמוכה יותר בהשוואה להוריו.

חלבון חשוב בעיקר לבניית שריר וסידן אחראי לבריאות העצם

מיתוס. למרות השם שיצא לחלבון כבונה שריר למתאמנים בוגרים, מדובר גם ברכיב חיוני לגדילת ילדים. כוס חלב מספקת כשליש מכמות החלבון היומית הנדרשת לילדים בגילאי 4 עד 8 בעוד שהדרישה היומית לחלבון בגיל זה היא 19 גרם ליום. ובמילים אחרות, חלק מהילדים יתקשו להגיע בתזונה רגילה לכמות החלבון היומית המומלצת, במיוחד אם מדובר בילדים עם העדפות אוכל ספציפיות.

לגבי סידן, אף שהוא חשוב במיוחד לבריאות העצם ולגדילה, הוא איננו עומד לבדו. מעבר לכך, מערכת העיכול איננה יעילה במיוחד בספיגת סידן. רוב האנשים סופגים רק 15% עד 20% מהסידן שהם אוכלים בתזונה שלהם. ובין היתר, ויטמין D מסייע לשמירה על רמות סידן בעצם.

 כלומר, אין טעם לבודד רכיב תזונתי כזה או אחר כאשר מדברים על גדילה. לחלבונים, פחמימות, שומנים, ויטמינים ומינרלים שונים יש תפקיד משולב בסיוע לגדילה משמעותית. מומלץ לעקוב אחר המלצות התזונה המלאות של משרד הבריאות ולבחון אפשרות לשימוש בהשלמה תזונתית או בהשלמת תזונה לילדיכם בהתייעצות עם רופא או דיאטן.