זה היה אחד מאותם רגעים נדירים בהם אל מול עינינו ממש נולדה אגדת נינג'ה. תומר כנען, בן 17 בסך הכל מהיישוב מתן, עלה אמש (שבת) על מסלול "נינג'ה ישראל 2021" כשהוא נחוש ובטוח ביכולות שלו מצד אחד, ומאידך חי את הסיוט הכי גדול שלו. ב'סיוט', אנחנו מתכוונים לעשרות מצלמות שמקיפות אותו, קהל שצופה בו מהיציעים וראיון מלחיץ עם אסי עזר ורותם סלע שבמהלכו הסכים לדבר על עצמו מעט מאוד.

"תמיד הייתי ביישן, במיוחד עם אנשים שאני מכיר פחות טוב ומול המצלמות", הודה תומר לפני העלייה למסלול, "העובדה שמשדרים את התחרות בטלוויזיה מלחיצה אותי מאוד. אנסה לא לחשוב על זה ולהתרכז במסלול, אבל בטוח תהיה לזה השפעה. לא באתי כדי להתפרסם, באתי בשביל התחרות. מבחינתי, שלא היו משדרים אותה בכלל".

אם המצלמות, הקהל וצוות המנחים והפרשנים לא מספיק מלחיצים, תוסיפו לקלחת הזאת גם את הציפיות הגבוהות ממנו. "הז'יטונים על הבחור הזה גבוהים מאוד, אומרים שהוא מפחיד את החבר'ה שעל הלוח מאוד", סיפר אסי והצביע על תמונותיהם של יובל שמלא, גיל מרנץ, אלכס חזנוב ושאר גיבורי "נינג'ה ישראל" מהעונות הקודמות. "יש לתומר סיכוי להגיע מאוד רחוק אצלנו בתוכנית", הוסיפה רותם.

>> עוד על "נינג'ה ישראל 2021" בפייסבוק ובאינסטגרם

תומר הוא אחד ממאות נשים וגברים חדשות וחדשים שהגיעו העונה למסלול הנינג'ה (פרק חדש בשבת הקרובה, אחרי החדשות בערוץ 12), במטרה להפוך לנינג'ה ה-14 בעולם. בימים ששמלא וחבריו כבר כיכבו על מסך הטלוויזיה והפכו לגיבורים, תומר התאמן במכשולי הנינג'ה במשך שנתיים, יום אחרי יום, כשהוא לא שוקל אפילו לרגע להירשם לתחרות.

"שיחקתי שמונה שנים כדורסל ואחרי שפרשתי חיפשתי ספורט חדש", מספר תומר, "חברים של המשפחה התאמנו בסטודיו של אדם מלכי והחלטתי לנסות גם, זה היה נראה כיף. בהתחלה לא התאמנתי בנינג'ה, רק הסתכלתי מהצד על אלה שעשו את זה. אחרי כמה חודשים כשהתחזקתי, התחלתי גם כן להתאמן על מסלולי נינג'ה".

"האימונים היו רציניים אבל עשיתי את זה לכיף שלי, לא חשבתי שאלך לתחרות בכלל", הוא מודה, "לא האמנתי שאלך לתוכנית טלוויזיה, זה לא מתאים לי. אמרו לי שכדאי לי להירשם ושאין לי מה לפחד מזה ולאט לאט שיכנעו אותי. החלטתי השנה לנסות".

שמלא החדש? "אצטרך להוכיח את עצמי גם במסלולים קשים יותר"

מסלול המוקדמות שחיכה לתומר, כמו לשאר המתמודדים במקצה שלו, היה קשה ומאתגר מאוד. העונה בשלב המוקדמות, המתחרים פוגשים את מסלול החץ ונדרשים לקבל החלטה גורלית. אחרי המכשול השלישי המסלול מתפצל ועל המתמודדים לבחור באיזה צד ללכת, כשבכל צד שני מכשולים שונים לגמרי. תומר בחר במסלול A, שם חיכה לו מכשול שנחשב לאחד הקשים ביותר בתחרות הנינג'ה - עצבי הברזל.

"המכשולים השנה קשים יותר מבשנים קודמות", מעיד תומר, "רבים מהמתמודדים הזהירו שלא ללכת לצד A. ראיתי שאלה שהלכו לפניי לצד הזה נפלו במכשול החמישי, עצבי הברזל. זה הלחיץ אותי, אבל הרגשתי שאני יכול לעשות את זה".

"קיבלתי מראש החלטה ללכת על מה שאדע לעשות הכי טוב, בלי קשר למה שאחרים שאומרים. בצד B היה את הקיר השקוף ונורא הזהירו אותנו שאסור לגעת בו בטעות עם הרגליים. לא רציתי שיקרה מצב שאשים בטעות את הרגל על הקיר ואפסל".

באוסטרליה אף מתמודד לא צלח את עצבי הברזל, בארצות הברית - בודדים ממש. איך עשית את זה, ועוד עם הלחץ של המצלמות?
"ברגע שעברתי מכשול אחד כבר לא הרגשתי לחוץ, השתחררתי. עצבי הברזל היה המכשול הכי קשה, אבל לא הרגשתי באף שלב שאני הולך ליפול ממנו, ידעתי שאני מספיק טוב כדי לעבור את המכשולים ושאני פשוט צריך לעשות את מה שאני יודע".

איך הרגשת באותם רגעים כשכל העיניים היו מופנות אלייך?
"השלב הקשה היה הראיונות שלפני, זה הרגיש לי מוזר. חשבתי, מה, אני שייך לפה? על המסלול הדברים האלה כבר לא עניינו אותי יותר, הייתי מרוכז רק במכשולים. חשבתי שאהיה הרבה יותר לחוץ מאיך שהייתי בזמן אמת כשעשיתי את המסלול".

תומר כנען באתגר הנינג'ה (צילום: מתוך "נינג'ה ישראל 2021", קשת12)
תומר כנען, רגע אחרי הלחיצה על הבאזר | צילום: מתוך "נינג'ה ישראל 2021", קשת12

אחרי ביצוע מרשים שהרים את נמל חיפה על הרגליים, תומר לחץ על הבאזר בתוצאה מדהימה: 3 דקות ו-3 שניות והתמקם במקום הראשון בטבלה. הפרשנים ניב רסקין ורותם ישראל הגדילו לעשות והכריזו על הביצוע כאחד הביצועים הטובים בתולדות "נינג'ה ישראל". ההשוואה ליובל שמלא הייתה, כמובן, בלתי נמנעת. "ההשוואה קצת מוגזמת, כי זה רק שלב המוקדמות", הוא מצטנע, "אצטרך להוכיח את עצמי גם במסלולים הבאים והקשים יותר".

כשאתה שומע רבים וטובים מעריכים שיש לך סיכוי להגיע רחוק בתחרות, זה מלחיץ אותך או דווקא מרים אותך?
"זה מעלה לי את הביטחון כי אני יודע שאנשים מאמינים בי ובסיכויים שלי להגיע רחוק. עם זאת, יש גם לחץ בגלל הציפיות ממני. היעד שהצבתי לעצמי הוא לעשות בכל שלב את הכי טוב שאני מסוגל. אם אפול למים ואדע שלא נתתי את שיא היכולת שלי אתאכזב, אבל אם ארגיש שנתתי את כל מה שהיה לי, אז אין מה לעשות".

יש מתחרים שמעידים על עצמם שהם טיפוסים מוחצנים ואולי קצת שחצנים, אתה ההפך הגמור מזה. אולי דווקא השקט שלך וההתמקדות במטרה, הם שנותנים לך את הכוח לנצח?
"יכול להיות. מתמודדים שרק רוצים להרשים, יכולים לפעמים לעשות את המכשולים בצורה יהירה וליפול. בסוף, הדבר היחיד שמשנה על מסלול הנינג'ה זו הרמה שלך והאם אתה מצליח להתמודד עם הלחץ".

מה יש לך להגיד לעוד אנשים ביישנים כמוך שחוששים אולי להגיע לתחרות הנינג'ה?
"צאו מאיזור הנוחות שלכם. לפעמים, הדברים הכי טובים קורים כשאתה יוצא מאיזור הנוחות שלך. לי הייתה חוויה מאוד טובה".