קריית שמונה על המפה. לראשונה בתולדות נינג'ה ישראל ראש עיר מכהן עלה על המסלול, ולא סתם ראש עיר: אביחי שטרן, ראש עיריית קריית שמונה, רק בן 33, הצעיר ביותר שמכהן בתפקיד זה בישראל. אמש (חמישי) סיים שטרן במקום הראשון מבין המתמודדים, ובשבת (אחרי החדשות, ערוץ 12) נדע האם ישמור על מקומו בטבלה ויוכתר כנינג'ה ישראל VIP.

הבחירות המקומיות בקריית שמונה ב-2018 הסתיימו בהפתעה גדולה: שטרן ניצח את ראש העיר הוותיק ניסים מלכה שכיהן בתפקיד עשר שנים רצופות. שטרן, שנחשב להבטחה גדולה, פועל מאז היבחרו כדי להגשים את משימת חייו: לשנות את התדמית של קריית שמונה. "הגיל פחות מעסיק אותי, המעשים הם החשובים, לא הגיל. אני משקיע את כל כולי בלכתוב את הסיפור החדש של קריית שמונה", מספר שטרן בשיחה עם mako, "לקריית שמונה הייתה תדמית שלילית, הקונוטציה הראשונה לעיר הייתה תמיד הקטיושות. אנחנו ממתגים אותה כמרחב חדש של הזדמנויות, כבירת הפודטק וכעיר יזמות".

שטרן, עורך דין בהכשרתו, בעל תואר ראשון במשפטים ותואר שני במנהל ומדיניות ציבורית, אף פעם לא חלם להפוך לראש עיר: "לא חשבתי או תיכננתי את זה, הפוליטיקה זה החלק שאני הכי פחות אוהב בעניין", מודה שטרן, "יש לי אהבה לאנשים, לעיר שבה גדלתי ולקהילה שאני חלק ממנה. אני אוהב את העזרה לזולת והתרומה לקהילה, הפוליטיקה היא הכלי שלצערי צריך להשתמש בו כדי לקדם דברים".

ועדיין, החיים שלך שונים מאוד מאלה של בני 33 אחרים.
"לגמרי. הבעיה היחידה שלי היא שיש רק 24 שעות ביממה. אני מתחיל את סדר היום שלי מוקדם בבוקר בסיור ברחבי העיר, עובר בנקודות בעייתיות, ממשיך לישיבות, פגישות וביקורים במוסדות חינוך, ובערב משתתף באירועי התרבות של העיר. אם אין אירועי תרבות, תמיד יש בר מצווה, חתונה או ברית. מדי פעם יש גם נסיעות לכנסת, פגישות עם תעשיינים וגיוס כספים. עובד מצאת החמה עד צאת הנשמה".

אביחי שטרן (צילום: מתוך "נינג'ה ישראל VIP", קשת12)
צילום: מתוך "נינג'ה ישראל VIP", קשת12

"העובדה שאני ראש עיר היא תשובה מוחצת לכל האויבים מסביב"

ב-11 באפריל 1974 שלושה מחבלים חדרו מלבנון לישראל, צעדו לקריית שמונה ורצחו 18 ישראלים בבנייני מגורים בעיר. בין הנרצחים, גם סבתו ודודתו של שטרן: הנצ'ה (אדל) שטרן ובתה רחל שהייתה אז בת שמונה בלבד. "העובדה שאני נמצא היום בתפקיד ראש העיר, זו איזושהי סגירת מעגל", אומר שטרן, "זו תשובה מוחצת לכל מבקשי רעתנו והאויבים שיש לנו מסביב, הדם של המשפחה שלי לא נשפך לשווא".

אתה חושב שהאירוע הקשה הזה עיצב את מי שאתה היום, כבן אדם וכראש עיר?
"זה עיצב לא רק אותי אלא גם את המשפחה. אחרי האירוע רוב המשפחות שהיו בבניין לא נשארו בקריית שמונה, אבא שלי היה בין הבודדים שהחליטו להישאר פה. הוא הקים את העסק שלו פה ואת המשפחה שלו פה, ועל זה גדלתי מגיל קטן. גדלתי לתוך אהבת העיר, הקהילה והעשייה. זה בהחלט השפיע על החיבור שלי לעיר".

גם שטרן הצעיר בחר להקים משפחה בעיר שבה נולד וגדל, והשנה נישא לבת זוגו סבטה פדולסקי. פדולסקי היא חברת ילדות של אחות גיסתו של שטרן, היא גם עבדה כחופפת אצל הספר שלו, אך למרות שככל הנראה השניים חלפו זה על פני זו פעמים רבות לאורך חייהם, הם לא נפגשו מעולם עד לפני שלוש שנים. הכל השתנה כששטרן נתקל לגמרי במקרה בפדולסקי בפייסבוק. "יום אחד ראיתי אותה ב'אנשים שאתה עשוי להכיר' בפייסבוק, הוספתי אותה ובמשך כמה חודשים לא ממש דיברנו", סיפר שטרן, "עד שיום אחד שלחתי לה הודעה ומשם הכל התחיל".

View this post on Instagram

A post shared by Avihay Shteren - אביחי שטרן (@avihay.shteren) on

לעומת צעירים רבים שנולדו בקריית שמונה, אתה בחרת שלא לעזוב את העיר והקמת בה משפחה. אתה פועל רבות כדי לעצור את ההגירה השלילית מהעיר, למה זה חשוב בעיניך?
"אני אוהב את קריית שמונה בכל מאודי, כמי שנולד, גדל והתחנך במערכת החינוך פה. משפחתי שילמה בדמה בעיר הזו, מהמשפחות הראשונות שהתיישבו וייסדו את העיר. אני רואה בניהול העיר אתגר גדול, אפילו האתגר של חיי. אנחנו רוצים להפסיק עם תדמית העיר הבוכייה על מר גורלה, להפך, אנחנו עיר חזקה ומצליחה שהתושבים גאים להיות בה. השקענו משאבים רבים בשנה האחרונה במיתוג מחדש של קריית שמונה, אם זה הפודטק, האינקובטור והקמת מכון מזון לאומי".

"הייתה לי התלבטות אם להגיע לנינג'ה ישראל, אבל רציתי להעביר מסר"

ההשתתפות של ראש עיר בתחרות כמו נינג'ה ישראל, שבה רוב המתמודדים מוצאים את עצמם במים, לפעמים גם במכשולים הראשונים, נתפסת בעיני רבים כצעד אמיץ. "הייתה איזושהי דילמה, הייתה התלבטות. אחרי שחשבתי על זה החלטתי להשיב בחיוב להצעה הזו, כי אני חושב שיש פה מסר נכון. רציתי לעודד את בני הנוער והתושבים שלנו לעסוק בפעילות ספורטיבית ולקיים אורח חיים בריא, להקדיש כמה דקות ביום לפעילות ספורטיבית ולאוכל בריא".

הפתיע אותך הקושי של המסלול?
"תמיד בטלוויזיה זה נראה קל, אבל זה הרבה יותר קשה ממה שזה נראה. עם זאת, אני חושב שהפתעתי את המשפחה וכל מי שהגיע איתי, כולם היו מרוצים. מי שהיה פחות מרוצה הוא אני, אני ווינר ורציתי לסיים את המסלול. אם ייתנו לי הזדמנות בעונה הבאה, אני חושב שאצליח לסיים הפעם".

מה קרה שם בקרוסלות? היית במרחק סנטימטרים מהקיר.
"פשוט מיהרתי, לא חשבתי מספיק. הייתי בשוונג של המסלול, רצתי ממקטע למקטע. פשוט חוסר תשומת לב. הייתי צריך להתנדנד עוד קצת, לקחת תנופה כמו שצריך ולעבור את זה. לא התנדנדתי וקפצתי ישר, זו הייתה הטעות".

בשבת הקרובה יעלו על המסלול מתחרים חזקים כמו בן זיני ואסף גורן. אתה חושש שהם יקחו ממך את המקום הראשון?
"כמעט כל המתמודדים עשו הכנה ועבדו חצי שנה לפני זה, חלקם לקחו אימונים אישיים והלכו לכל מיני מדריכים. לי אין יותר מדי זמן לעסוק בספורט, ולא רק שלא התכוננתי, אני גם לא ממש בכושר. זה מלחיץ ומרתיע קצת לדעת שהאנשים האלה השקיעו והתכוננו רבות לרגע הזה".

עם אילו תובנות אתה חוזר לקריית שמונה אחרי ההשתתפות בנינג'ה?
"המסר המרכזי הוא שחשוב להציב מטרות כדי להגיע הכי רחוק שאפשר, ולא להתייאש כשנופלים. מי שלא מנסה לא יצליח, ומי שנופל צריך להרים את הראש, לקום ולהמשיך הלאה. ומי ששואל על העתיד שלי בספורט, אני אומר חד משמעית, אני לא מתכוון להשתתף באולימפיאדת טוקיו" (צוחק).