בדיון שנערך אמש שר הביטחון, הרמטכ"ל וצמרת מטכ"ל דנו בהשפעת המחאה ותופעת הסרבנות ההולכת ומתרחבת על כשירות צה"ל. בצבא חוששים מפני אפשרות שמאות טייסים ואנשי צוות אווירי יודיעו כי אין בכוונתם להתייצב לשירות ועוקבים בדאגה אחר הקריאות לאי התייצבות. לפי ההערכות, אם 400 טייסים לא יתייצבו - כשירות הצבא תיפגע.

שר התפוצות וחבר הליכוד, עמיחי שיקלי, גינה הבוקר בחריפות את הגורמים שלדבריו מעודדים את הקריאה לסרבנות ואת אותם חיילי מילואים שהודיעו כי אין בכוונתם להתייצב לשירות אם חקיקת הרפורמה המשפטית תימשך. "לא ראיתי דבר יותר בזוי מקמפיין הסרבנות הזה. משרדי היח"צ שמפמפמים את זה, עושים פשע נגד עם ישראל. אותו דן חלוץ שקורא לסרבנות הוא פושע", אמר השר.

"בן אדם שאומר: 'אני לא מוכן לשרת בצבא ההגנה לישראל כי הממשלה לא נוחה לי, או חוק כזה או אחר לא נוח לי' - המשמעות, התרת דמם של ילדי ישראל. הוא בא ואומר: 'אני מוכן שכשיעופו פה טילים ומחבלים יחצו את הגדר, לא אבוא להגן על אזרחי ישראל'. איום בסרבנות זה איום בפורענות. לא כולם מבינים כמה חמור הדבר הזה".

"הממשלה והכנסת לא כפופים לצבא. כשנהיה כפופים לצבא, נהיה טורקיה או מצרים. לי אין כוונה להשלים עם הדבר הזה. אם הכנסת לא תחוקק חוק כזה או אחר בגלל שאנשי צבא מאיימים שלא לשרת, יש לזה הגדרה אחת - אנחנו הופכים להיות באותו היום חונטה צבאית, דיקטטורה על אמת. אין לנו את הלוקסוס להיכנע לאיומים כאלה".

אתה לא מוטרד מפגישת שר הביטחון והרמטכ"ל אמש?
"יש פה קמפיין שלם שמארגנים אותו משרדי היח"צ, בניסיון להפחיד ולהלך אימים על הציבור. הקמפיין הזה מסוכן כשלעצמו. מיליונים מושקעים באירוע הזה. יש אנשים שמעורבים בזה ברמה הכי עמוקה, כמו הרמטכ"ל לשעבר דני חלוץ. כשהוא בא ואומר: 'צה"ל לא יהיה כשיר', הראשונים להדהד את המסר הזה אלה ערוצי החיזבאללה. כשרמטכ"ל ומפקד חיל האוויר לשעבר בא וקורא לסרבנות - זה לא משפיע?".

מה חשבת על תשובת היועמ"שית אליכם, שאינה יכולה לייצר מכסות עצורים בהפגנות?
"שקר וכזב, איש לא דרש ממנה מכסות של עצורים. כן שאלנו אותה שאלה פשוטה: ב-10 חודשי התנתקות נעצרו 6,000 איש. מרבית העצורים נעצרו עד תום ההליכים, מרביתם בלי איזשהו מסד ראייתי. הוגשו מאות כתבי אישום, כ-500. כאן יש אנשים שמבעירים צמיגים וחוסמים צירים, פעולות אלימות ועברייניות שהעונש עליהן יכול להגיע ל-20 שנות מאסר, ויש כתבי אישום בודדים, ארבעה-חמישה. אף אחד לא נותן את הדין על אותן פעולות אלימות. איך יכול להיות הפער הזה? מה ההסבר?".

אתה תומך בפיטורי היועמ"שית?
"לא מעניין אותי עכשיו הפיטורים שלה. זאת לא הנקודה. הנקודה שהיא אינה עושה את תפקידה. אני קורא לה לתקן את דרכיה, להיות הוגנת, ישרה והגונה, שתהיה גזרה שווה. מה שגלי בהרב-מיארה עשתה זה צחוק מהעבודה. שאלנו שאלה רצינית מאוד, קיבלנו מענה לא רציני בכלל. האיפה והאיפה זועקים לשמיים".