האם יאיר לפיד יודיע היום לנשיא המדינה 'עלה בידי'? לפי שעה, המשא ומתן להקמת ממשלת האחדות עדיין נמשך, כשבליכוד מנסים להערים קשיים ובמקביל ממשיכים למתוח ביקורת חריפה על המהלך של נפתלי בנט.

הבוקר פנו בליכוד לנשיא המדינה ודרשו שלא יאשר את הקמת הממשלה, כל עוד לפיד לא מציג בפני הנשיא את הרכב הממשלה. כמו כן, לטענת המפלגה, מכיוון שלפיד הוא זה שקיבל את המנדט להרכבת הממשלה, עליו לכהן ראשון כראש ממשלה - והוא אינו יכול להעביר את תפקיד ראש הממשלה לבנט.

"הסיפור לא גמור. יש תקלות טכניות בדרך להרכבת הממשלה הזאת", התייחס לכך חבר הכנסת שלמה קרעי מהליכוד בשיחה עם ניב רסקין ב"חדשות הבוקר", "יש קושי, אבל לא על זה אנחנו בונים. אנחנו בונים על זה שאלו שנבחרו בקולות הימין, יתעשתו ברגע האחרון ויבינו שהם לא יכולים לגנוב את דעת הבוחר שלהם ולהקים ממשלה כל כך מסוכנת".

אחרי שנודע על האיומים נגד בנט ושקד והעובדה שהוצמדה להם אבטחה, האם אתה חוזר בך מהאמירה שהם בגדו בערכי הימין?
"זאת אכן בגידה בערכי הימין. לא אמרתי בגידה במדינה, יש הבדל בין לזה לבין לבגוד בערכים שלך. אני לא מתרשם מהנרטיב שמנסים ליצור כאן כאילו הימין מסית. כשיאיר גולן אמר על יועז הנדל וצביקה האוזר 'שני בוגדים עלובים', אף אחד לא ישב באולפנים שעות על גבי שעות וטחן את העניין הזה. אני לא נכנס לשיקולי השב"כ, אם יש סכנה שיגבירו את האבטחה, אבל אנחנו לא נרגיע את הביקורת הנוקבת שלנו".

יחזרו לשתף פעולה? (צילום: Yossi Zeliger/Flash90, חדשות)
ביקורת קשה בימין על נפתלי בנט ואיילת שקד | צילום: Yossi Zeliger/Flash90, חדשות

ועדיין, השימוש במילה "בגידה" לא מסוכנת?
"יש כאן את ההונאה הגדולה ביותר בתולדות המדינה. מי יגן על אותם 200 אלף בוחרים של מפלגת ימינה שגנבו את קולותיהם? לפי הסקר שהתפרסם אצלכם 62% מהם היו מצביעים למפלגה אחרת. מדובר בהקמת ממשלת שמאל באמצעות גניבה של מאות אלפי קולות מהימין, ועל זה הימין לא יסלח להם. אני קורא לכל אלו שנבחרו בקולות הימין ללכת עם הערכים ועם הדרך שלהם ולהתנגד לממשלה הזאת".

לטענת קרעי, באם המנדט יחזור לכנסת ל-21 יום - הליכוד תצליח להשיג את האצבעות הנותרות ולהקים ממשלת ימין על מלא. "אנשים התחייבו בפנינו - ברגע שנגיע ל-21 הימים האחרונים, הכל ייפתח מחדש", טען קרעי, "בנט פוחד שזה יקרה כי עובדה שהוא לא נותן את הצ'אנס הזה. אתה אומר שהפכת כל אבן בדרך להקמת ממשלת ימין? אז תן צ'אנס".

אתם תוקפים את בנט על הפרת הבטחת הבחירות שלא יישב עם רע"ם, אבל גם אתם ניהלתם איתם משא ומתן.
"ממש לא. רצינו ללכת לבחירה ישירה בתמיכת רע"ם, זה כן, אבל לא להקים איתם ממשלה".

התנגדתם לרוטציה, אבל בסוף הצעתם רוטציה משולשת לבנט ולסער. גם אתם הפרתם הבטחת בחירות.
"אבל לא בממשלה פריטטית. אנחנו עדיין חושבים שזו לא הדרך ושזה מעוות, אבל זה לא עקרונות. יש את הקו המנחה והמצפן שמוביל את דרכך הציבורית, ויש הבטחות נוספות. אפשר להפר הבטחה אחת או שתיים, כולם יפרו בסוף משהו כדי להקים ממשלה, אבל ללכת 180 מעלות ולמכור את כל ערכי הימין?".

סער, בנט, ליברמן, גנץ - אתם לא שואלים את עצמכם למה איש מהם לא מוכן לשבת עם נתניהו?
"ליברמן הוא גדול השונאים ורב המסיתים במדינת ישראל. הוא רוצה לשלוח חלק גדול מאוכלוסיית ישראל עם מריצה למזבלה. לזה קוראים ממשלת אחדות? לממשלה שרוצה לשלוח את חיילי צה"ל להאג? לאלה שלא מכירים בזכות קיומנו כאן, כמו רע"ם? גדעון פועל מהבטן, זה לא עניין של להאמין או לא להאמין לנתניהו. זה עניין של קנאה ושנאה, אמוציות. הוא הולך נגד כל הערכים שהאמין בהם עד היום כדי לנקום בבן אדם אחד. הוא כל כך שונא".

שר המשפטים גדעון סער
גדעון סער. יריבות אישית בינו לבין נתניהו

יש עכשיו יותר ויותר קולות בליכוד שקוראים לדרוש מנתניהו לפנות את מקומו לטובת הקמת ממשלת ימין. אתה גם חושב כך?
"ממש לא. תמיד היו קולות כאלה. כשגדעון קרא תיגר על ראש הממשלה היו לו 27%, זאת האופוזיציה שיש לנתניהו בליכוד. נתניהו נשאר גם אם הממשלה הזאת חלילה תקום. נתניהו יישאר יושב ראש האופוזיציה, וזאת תהיה אופוזיציה לוחמת. לפני הבחירות הבאות יהיו פריימריז, ואתמוך בנתניהו. אני מאמין שהממשלה שתקום תתפוגג, בדיוק כמו הממשלה הפריטטית שהקמנו לצערי והוכיחה שכשאין מכנה משותף אידיאולוגי, זה לא יכול לקרות. גם להם זה לא יקרה, ומהר מאוד אנחנו נחזור לשלטון".