קופת חולים מכבי חיסנה אתמול (ראשון) 4,000 ילדים בגילאי 12-15 ומדווחת על 20% ממבוטחיה בגילאים האלה שחוסנו עד כה נגד הקורונה. לדברי טוני כהן, ראש אגף שירות ושיווק במכבי, 33% נוספים הזמינו תורים עתידיים לחיסון.

הקריאה החד משמעית של קופות החולים ומשרד הבריאות לחסן ילדים, מגיעה בעקבות התפרצות זן הדלתא במספר ערים בארץ. בבנימינה מאות מתושבי העיר נדבקו אחרי שהקורונה התפרצה במספר בתי ספר. תשעה מבני משפחת פרץ מבנימינה חלו בקורונה, חלקם היו מחוסנים.

"בשבוע שעבר הודיעו שיש חולה קורונה בבית הספר. מלא ילדים נלחצו ועשו בדיקת קורונה, והתגלה שגם ילד בכיתה שלי חלה", סיפרה טליה פרץ ב"חדשות הבוקר", "אחר כך עוד ילדים הודיעו שהם חולים. ביום ראשון עשיתי בדיקה, והודיעו שגם אני חולה".

"היינו בסוף שבוע בדרום יחד עם עוד שתי משפחות, והתחילו להגיע ההודעות על הילדים המאומתים", תיאר אביה של טליה, שלומי, "ביום ראשון התחילו לטליה תסמינים והחלטנו שאנחנו נכנסים לבידוד. עשינו בדיקה, וביום שני התחילו גם לי תסמינים - חום, חולשה וכאבי שרירים. אני מחוסן בשני חיסונים, טליה התחסנה בחיסון אחד - חשבתי לעצמי, לעזאזל, איך זה יכול להיות?".

"זה שהייתי מחוסן זה יתרון. היו 48 שעות קשוחות וקצת לא נוחות, אבל עכשיו המצב הרבה יותר טוב", העיד שלומי, "טליה לא הדביקה רק אותנו, היינו עם עוד שתי משפחות. במשפחה של אחותי ארבעת ילדיה מאומתים, ובמשפחה של חברים האמא, הבת והבן נדבקו גם הם".

טליה, את מרגישה אי נעימות בגלל זה?
"ברור שזה מבאס, אבל גם במדבר אמרו לי שעדיף שאדבק עכשיו, ולא אחר כך כשאני נפגשת עם עוד אנשים. אמרו לי שהכל בסדר, אז לא נלחצתי מזה יותר מדי".

משפחה שלמה מבנימינה נדבקה בקורונה (צילום: מתוך "חדשות הבוקר" , קשת12)
טוני כהן, ראש אגף שירות ושיווק במכבי שירותי בריאות | צילום: מתוך "חדשות הבוקר" , קשת12

לדברי כהן, אחת הסיבות שהורים לא ממהרים לחסן את ילדיהם היא הפייק ניוז שמופץ ברשתות: "יש לפייק ניוז השפעה. בגללו, אנחנו צריכים לעבוד קשה יותר כדי לשכנע. דלקת שריר הלב מתרחשת באחוזים מאוד מאוד נמוכים. יש סיכויים גבוהים יותר לחלות בדלקת שריר הלב בגלל שחטפת קורונה מאשר מהחיסון. יש דיסאינפורמציה. אתמול לקחו פרסום שלנו בפייסבוק והפכו אותו לפייק ניוז, כתבו 'זריקת רעל' ועוד כותרת מזעזעת אחרת".

אולי האשמה היא בכם? עד לא מזמן אמרתם, 'רוצים - תתחסנו, לא רוצים - אל תתחסנו'. זו הייתה המלצה, לא משהו חד משמעי.
"כאנשים, כולנו נוטים לקבל החלטות קשות מאוחר יותר. הייתה תחושה שהקורונה מאחורינו, אז אם אתה רוצה תעשה - לא רוצה - אל תעשה. לא היה שום לחץ. יכול להיות שלא אמרנו את זה בצורה מאוד ברורה. אמרנו שזה חשוב בריאותית, אבל לא הפעלנו לחצים. הדלתא נחת פה וזה ברור לכולנו שצריך להתחסן ומהר. בשונה מקמפיינים שעשינו לגילאי 16-18 בטיקטוק, הפעם אנחנו מדברים אל ההורים".