שרונה אוקסן, תושבת חדרה, התעוררה ביום שישי בבוקר לקול רעש משונה. "שמעתי משהו מתוך שינה. הייתי בטוחה שאלה עבודות בכביש. קמתי, התעוררתי, פתחתי את התריס ופשוט קיבלתי הלם: כמות מטורפת של דבורים, כולן על החלון שלי, חלקן על התריס. היו שם עשרות אלפים, בין 30 ל-40 אלף. עד ששמתי לב לזה, זה כבר היה מאוחר מדי, כל הדבורים היו על החלון", סיפרה ב"חדשות הבוקר".

הדבר הראשון שאוקסן עשתה היה לשלוף את הטלפון הסלולרי ולתעד את האירוע החריג. "התחלתי לשלוח סרטונים לחברות ולכל מיני אנשים, שאלתי מה אני אמורה לעשות. לא ידעתי שיכול לקרות מצב כזה בכלל. למזלי חברה טובה שלי שלחה לי מספר של מגן דבורים אדום והתקשרתי אליהם".

איך האיש ממגן דבורים אדום סייע לך?
"זה היה תהליך של שלושה ימים. הוא הגיע ואמר: "בואי נתחיל בלשים קופסה של פיתיון". הוא אמר שהוא חייב לפתוח את החלון של החדר, זאת אומרת שכל הדבורים יסתובבו לי בחדר. הוא שם את הקופסה ולצערנו הדבורים לא אימצו את זה. הן החליטו שהן לא רוצות, הן רוצות לבנות את הבית שלהן בתריס שלי. לא נשארה לנו ברירה ואחרי יומיים הוא בא ופשוט שאב אותן עם שואב מיוחד. נשארו דבורים בודדות שאני כבר טיפלתי בהן איכשהו. כרגע נשאר מספר בודד של דבורים לשמחתי".

אני מבין שזו הסיבה שאת עדיין לא מתקרבת לחדר השינה.
"אני לא מסוגלת להיכנס אליו, כבר כמה ימים שלא ישנה בחדר. לא מתקרבת. עד שלא אוודא שאין שם אפילו דבורה אחת, אני לא מסוגלת".

נעקצת?
"לשמחתי לא. אם החלון היה פתוח זה היה נגמר אחרת לגמרי, למזלי החלון היה סגור ובגלל זה הגבתי בצורה שהיא קצת יותר רגועה".

תופעת הדבורים שמתנחלות בהמוניהן בחלונות הבתים, מוכרת היטב לאנשי מגן דבורים אדום. לדבריהם, היא מתרחשת מדי שנה בחודשי האביב. נחשול אמיר, איש הארגון, ניסה להסביר: "האביב היא עונה של שפע. יש הרבה מזון בטבע, הטמפרטורות מתאימות והקן גדל. יש עשרות אלפי דבורים ואת המלכה הוותיקה שמחפשת להן מקום חדש. היא מחפשת מקום מוגן, איזה תא סגור, והשטח האורבני יכול לספק המון המון תנאים כאלה".

לא מפחיד אותך להסתובב בתוך נחילי דבורים?
"אלו רגעים של אקסטזה, להתחבר לנחיל דבורים, להיות בתוך האנרגיה הזאת, זו תחושה עילאית. זה לגמרי הרגשה של להיות חלק ממשהו שהוא גדול ממני, שהוא עצום ממני, ושאני לא יכול לגמרי להבין אותו. אקסטזה. ברגעים האלה אני מרגיש שאני פשוט רוצה להיות איתן בלי הגנה".

איך הן לא עוקצות אותך?
"כשהן מתנחלות הן לא במצב אגרסיבי, הן כמעט שלא עוקצות. הן פשוט מחפשות להגן על המלכה שלהן ולמצוא בית חדש. אין להן זמן לעקיצות, אין להן זמן להיות אגרסיביות. רק מדי פעם אני נעקץ".

מה צריך לעשות אם נקלעים לסיטואציה כזאת?
"להתקשר אלינו, אנחנו מגיעים ואוספים את הדבורים. בחלק מהמקרים עם שואב, בחלק מהמקרים הן פשוט תלויות בכדור על איזשהו ענף או משהו אחר ואנחנו מנערים אותן לתוך קופסה, מחכים שכולן ייכנסו, סוגרים ולוקחים את זה למקום אחר שאינו מפריע לאף אחד. ברגע שהמלכה נכנסת לקופסה, שאר הדבורים יזהו את זה מהר מאוד לפי הפרומונים שהיא משחררת וייכנסו גם הן. המלכה שולטת בנחיל על ידי הפרשה של פרומונים, שזה לצורך העניין ריח. שאר הפועלות עושות מה שהמלכה אומרת והן פשוט יעקבו אחריה לכל מקום".