לראשונה במערכת הבריאות הישראלית, מנכ"ל בית החולים הדסה, הפרופ' זאב רוטשטיין, מתכוון החל מיום ראשון הקרוב לאסור על עובדי בית החולים שלא התחסנו נגד הקורונה, כולל רופאים ואחיות, לטפל בחולים.

"החל מיום ראשון הקרוב, כל מי שלא יהיה מחוסן לא יוכל לבוא במגע עם חולים", הודיע פרופ' רוטשטיין בשיחה עם ניב רסקין ב"חדשות הבוקר", "הצעד שאני עושה הוא מתוך צו מצפון אמיתי ודאגה למטופלים שלנו וגם לאנשי הצוות הסרבנים ולבתים שלהם. אנחנו נוביל קו ברור במדינת ישראל - הבריאות חשובה, לא לוותר".

"הגיע הזמן להפשיל שרוולים ולהתחיל לעבוד, לא רק להיות נחמדים", המשיך רוטשטיין, "אם אנחנו מפחדים על מערכת הבריאות שלנו ועל החולים, אז לפחות שהצוות שלנו יהיה מוכן, מצוייד ומחוסן, על מנת שלא ייפגעו חולים. הגענו לכ-95% מתחסנים בצוות, נשארו יחסית לא הרבה בקרב הרופאים והאחיות. אצל חלקם הקטן זה נושא אידאולוגי, אצל הרוב כל מיני סיבות רפואיות שאנחנו מטפלים בהן".

עד כמה זה אפשרי משפטית?
"מדינת ישראל לא צריכה ללכת עם ראש סגור אל מול החלטות משפטיות וזכויות. צריך לתעדף. כשמתעדפים, בריאות הציבור והחיים חשובים יותר מכל דבר אחר, ולכן צריך ללכת לכיוון הזה ולא לכיוון המשפטי בלבד".

חיסון לקורונה (צילום: יונתן זינדל, פלאש/90 )
חיסון לקורונה | צילום: יונתן זינדל, פלאש/90

מה דעתך על פתיחת נתב"ג? האם זה פוליטי בלבד?
"אי אפשר להתעלם מכך שתוך זמן קצר אנחנו בבחירות ותעמולת הבחירות בשיאה. אבל, אם מפחדים ממוטציות, אז צריכים להיערך בהתאם. הנביא אמר שהצרה תתחיל מצפון, היום אנחנו מבינים שהצרה עלולה להתחיל מבן גוריון. השיטה היא לא להפסיק להביא את הישראלים חזרה, אלא לגלות את המוטציות מיד בנחיתה. היום אין בעיה טכנית לרצף את החיוביים, אבל צריכים לסטות מהקו של משרד הבריאות שלפיו הריצוף נעשה אך ורק במעבדה אחת שעובדת משמונה עד שלוש ולא פועלת בסופי השבוע".

איך היית מריץ את האופרציה הזאת?
"הייתי פותח את נתב"ג לישראלים שרוצים לחזור ארצה אבל מקפיד שכל בדיקה חיובית תעבור ריצוף תוך 24 שעות. אם יש מוטציה מוזרה שלא ידעתי עליה קודם, עדיף לגלות עליה תוך יממה ולא אחרי חודש כשהיא כבר מתרוצצת בשכונה שלמה או בבית ספר. אם לא נעשה את זה, נגלה איים חדשים של מוטציות".

לאחרונה, התחלתם להציע בהדסה טיפול חדשני לחולי קורונה. אתם קוראים לחולים שמצבם קל להגיע אליכם.
"זה דרמטי. אנחנו נותנים נוגדנים חד שבטיים לחולים, זה חיסון פסיבי. התוצאות מצויינות, הם לא מידרדרים ולא מעמיסים על המערכת אלא מחלימים תוך זמן קצר יחסית. ככל שהנדבקים יקדימו לבוא אלינו ולקבל את אותם נוגדנים, כך מצבם יוטב. זה טיפול של פחות משלוש שעות ואנחנו מחזירים אותם הביתה".