בית המשפט המחוזי בלוד גזר אתמול (רביעי) על יונתן פדידה בן ה-29 שדרס למוות שני רוכבי אופניים בשרון, תשע וחצי שנות מאסר. "התרשמתי מאוד מלקיחת האחריות המאוד כבדה שלו", ציינה השופטת בעת הקראת גזר הדין.

כזכור, בדצמבר 2019 פדידה נהג במהירות 150 קמ"ש ותחת השפעת סמים בכביש ליד מחלף הדרים בשרון, פגע ביניב לוגסי ותומר ויינשטיין זכרונם לברכה והרג אותם. הוא הורשע במסגרת הסדר טיעון בהמתה בקלות דעת, נהיגה במהירות מופרזת, נהיגה בהשפעת סמים, שיבוש מהלכי משפט ועוד.

אלמנותיהם של יניב ותומר, מירה ועדי, זועמות על החלטת בית המשפט ויוצאות למאבק למען החמרת העונש. "זה היה רגע מאוד קשה שלא ציפינו לו", תיארה עדי ויינשטיין, אלמנתו של תומר, בשיחה עם נסלי ברדה ב"חדשות הבוקר", "באנו עם תקווה ואמונה שייעשה היום צדק, שהגלגל הנורא הזה יסתיים בצורה שונה, חיובית עד כמה שאפשר. מירה ואני, המשפחות, ההורים, האחים, החברים - כולנו היינו מזועזעים מהחלטת בית המשפט. זה בן אדם שפל, רוצח כביש, לא נורמטיבי. זה לתת פרס לעבריין כזה".

"הבן אדם הזה רצח בדם קר שני אנשים", זעקה מירה לוגסי, אלמנתו של יניב, "הוא לא נסע באופן מקרי 160 קמ"ש על הבוקר. הוא עשה את זה יותר מפעם אחת, הבהיל באופן קבוע עוברי אורח בכביש. יש שלט 'זהירות רוכבי אופניים'. רץ אחד ששמע את הרכב מתקרב קפץ לתעלה כדי שלא להיפגע מהרכב. מבחינתנו, הייתה פה סוג של כוונת תחילה".

יונתן פדידה בבית המשפט המחוזי מרכז (צילום: N12)
יונתן פדידה בבית המשפט | צילום: N12

השופטת אמרה שהתרשמה מלקיחת האחריות שלו.
עדי: "המשפט הזה מאוד מקומם ומצער, היה לנו מאוד כואב לשמוע את זה. פדידה לא לקח שום אחריות. הסיבה היחידה שהוא הודה באשמה, בשלבים מאוד מאוחרים של המשפט, זה כדי להיטיב עם עצמו את שנותיו בכלא. הוא מעולם לא הביע חרטה ואין לנו גם שום מקום לחרטה הזאת. זה לא בן אדם שצריך להמתיק את חייו, אם כבר צריך להתחשב במשפחות הקורבנות ובילדים היתומים שלנו. היה צריך למצות איתו את מלוא חומרת הדין".

איך הסברתן לילדים שלכן את מה שקרה בבית המשפט?
עדי: "כשהבת הגדולה שלי שמעה את המספר הזה היא שאלה, 'מה? אבל איך זה יכול להיות?'. קשה להסביר כזה דבר. זה משהו שאנחנו כמבוגרים לא יכולים לעכל ולהבין, אז בטח שלא ילדים שקשה להם להבין מה זה אומר שלוש, שמונה, 12 או 15 שנים. מבחינתם שום דבר לא יחזיר להם את אבא שלהם. זה היה רגע לא קל מולם".

תומר ויינשטיין ז"ל ויניב לוגסי ז"ל, ההרוגים בתאונה (עיבוד: באדיבות המשפחה, החדשות)
תומר ויינשטיין ז"ל ויניב לוגסי ז"ל | עיבוד: באדיבות המשפחה, החדשות

החלטתן להיחשף ולהיאבק כדי למנוע את ההרוגים הבאים.
מירה: "החשיפה הזאת לא טריוויאלית עבורנו, בטח לא בשנה כל כך קשה ומורכבת. קמנו מהקושי שלנו כדי לעשות פה מהלך של שינוי ולגרום למערכת להבין שיש בעיה מהותית בהרתעה ובעונש. בסוף היום אנחנו ניצבות מול שוקת שבורה, כמעט באותה נקודה שיצאנו ממנה. כואב לנו על אוזלת היד של המערכת".

איזה מסר תרצו להעביר לנהגים צעירים שחושבים לעלות על ההגה שיכורים או מסוממים?
עדי: "כובד האחריות שיש לאנשים האלה היא בלתי נתפסת. תהיו בני אדם, לא חיות כביש. תתנהגו כחוק, תנהגו בבטחה. תכבדו חיים אחרים על הכביש, בין אם של רוכבים, רצים או הולכי רגל. המחיר הוא בלתי נתפס. זה אובדן, כאב וקושי שמלווים יום יום ילדים צעירים ומשפחות. רק מי שחווה אובדן טרגי ופתאומי בכזה סדר גודל יכול להבין את מה שאנחנו עוברות בשנה וחצי הזאת".