אחד מהתחומים שנפגעו באופן הקשה ביותר ממשבר הקורונה הוא תחום המסחר והקמעונאות. כבר יותר מחודש שבתי העסק והקניונים בישראל סגורים לחלוטין, ומי שמשלמים על כך את המחיר הם עובדי הרשתות הגדולות שפוטרו או יצאו לחל"ת ונותרו חסרי אונים. יעקב הלפרין, הבעלים של רשת אופטיקה הלפרין, זעק הבוקר את זעקתם של הקמעונאים ובראיון לחדשות הבוקר עם ניב רסקין חשף שלא קיבל שקל אחד מהמדינה. 

יעקב הלפרין, אתם סגורים לגמרי?

"נכון, 130 סניפים סגורים. החריגו את האופטיקה, אבל כשקוראים לאזרחי ישראל לא לצאת מהבית וברגע שרואים את הכל שומם לחלוטין, אף אחד לא יגיע. בתחילת הדרך פתחנו חלק הסניפים, עם הזמן סגרנו את כולם לחלוטין".

"אנחנו מעסיקים 700 עובדים, 700 משפחות מתוך 300 אלף בתי אב בישראל שמתעסקים בקמעונאות. היום זה חודש ויום מאז שביבי עלה לשידור פעם ראשונה ואמר: סוגרים את מדינת ישראל כלכלית. בעוד 19 יום לא יהיה אפשר יותר לשלם חל"תים לבני 25 ומטה, כלומר כל העובדים הצעירים לא יוכלו לקבל תשלום מהמדינה", טען הלפרין. "אנחנו נמצאים באמצע פיגוע כלכלי ואני לא רואה אף אחד שלוקח את המושכות ליד – שר האוצר הופיע פעם אחת באמצע פיגוע כלכלי ודיבר, ואני כמעט בטוח שהוא לא הבין מה הוא אמר. אף אחד מהממשלה לא מגיע, רק ראש הממשלה מדבר".

לדבריו של הלפרין, הוא לא מתכוון לפתוח את החנויות עד שלא ידע באופן מלא שניתן לשרוד כך לאורך זמן. "אנחנו צועקים כל הזמן שאנחנו באמצע פיגוע כלכלי, ואין אפשרות להרים שאלטר באירוע גדול. במספרה, אפשר לפתוח ואחרי 20 דקות הספר יכול להחליט שהוא הולך הביתה. כדי שאופטיקה הלפרין תפתח ותקרא ל-700 עובדים חזרה היא צריכה גב כלכלי להרים את השאלטר שנקרא המטה, ההנהלה, המנהלים והעובדים, אני צריך לדעת שאני הולך על קרקע בטוחה. עד לרגע זה מדינת ישראל לא הלכה מאחורינו. אני מדבר בשם עצמי אבל אני מייצג 400 קמעונאים בישראל".

כמה אתה קיבלת כמעסיק של 700 משפחות?

"אפס אפסים, על אף שהבקשה הוגשה לפני 13 ימים. כלום, שום דבר, אפס. אני מייצג עוד 400, אבל לא מצאתי אחד, ואנחנו עורכים סקרים, שקיבל הלוואה. מדברים על יותר מ-100 מיליון שקלים חולקו, אבל מתוך 5,6,8,30 מיליארד זה כמו לעג לרש. מה שהם עושים זו בושה וחרפה. זורקים חול בין העיניים של האנשים, אומרים 'נתנו', 'עשינו', שום דבר. נעלמו מהשטח. אין עם מי לדבר. ככה אני לא יכול לפתוח את העסק, ועוד חברים שלי לא יוכלו לפתוח את העסק. מי שישלם זה העובדים, והלב שלי נקרע אליהם. אני לא יכול לקרוא להם חזרה כי אף אחד לא נשאר לימיני".

"ייזרקו פה לרחובות עשרות אלפי, מאות אלפי משפחות שלא יוכלו לגמור את החודש", סיכם את דבריו הלפרין. "לא יהיה לאן לחזור. קח את ה-700 שלי, מה אני אעשה איתם? לאן הם ילכו? אני מעסיק אנשים בני 65-70, גם אותם כבר אסור להעסיק. המדינה נמצאת בפשיטת רגל ואין הנהגה כלכלית".