משפחותיהם של הדר גולדין ואורון שאול החרימו אתמול (ג') את טקס האזכרה הממלכתי לחללי מבצע צוק איתן במלוא חמש שנים למבצע, שנערך בהיכל הזיכרון הלאומי בהר הרצל. המשפחות קיימו טקס אלטרנטיבי ברחבת החנייה של ההר. לאה ושמחה גולדין, הוריו של הדר, תקפו את ראש הממשלה. "צוק איתן לא הסתיים, ראש הממשלה לא עושה את מה שצריך כדי להשיב את החללים. היום הוא מצא לנכון לשלוח את המתאם למלא תפקיד של דוברות של משרד ראש הממשלה, כדי להסביר לציבור מה לא עשו במשך חמש השנים האחרונות", אמר שמחה גולדין.

בתוך כך, טען אמש דובר הזרוע המדינית של חמאס, אבו עובדיה כי "יש הזדמנות אמיתית לפתור את בעיית האסירים. אם המנהיגים שלכם רציניים אפשר לסגור עניין. תלמדו את הלקח ממה שקרה לרון ארד". החמאס בעזה מחזיק בידיו שני חללי צה"ל ממבצע צוק איתן, סגן גולדין וסמ"ר שאול ושני אזרחים ישראלים, אברה מנגיסטו והישאם שעבאן א-סייד.

ירון בלום, מתאם השבויים והנעדרים מטעם ראש הממשלה, הגיב ב"חדשות הבוקר" לטענת החמאס כי ישראל מתחמקת מהזדמנות להסכם: "שטויות בלבוש. חמאס יודע היטב מי המתווכים שנמצאים פה בזירה ויודע בדיוק את הכתובת שלהם ואיך להגיע אליהם. הם בורחים כל הזמן ממשא ומתן עקיף דרך אותם מתווכים, שתכליתם לנסות להגיע ולקדם עסקה בנושא השבויים והנעדרים".

בלום נשאל על הפגישה הבהולה עם ראש הממשלה אליה הוזמנו המשפחות, רק כדי לגלות שראש הממשלה מבקש להטיס אותם לאו"ם: "אני מתנצל, בשם כל מי שהיה מעורב בעניין הזה. אם הייתה פה טעות, אכן אנחנו מתנצלים. הכוונה הייתה מאוד טובה. אנחנו נפגשים הרבה מאוד עם המשפחות ועושים הרבה מאוד מולם, פעם אחת כדי לתת להם הסבר מה נעשה ופעם שנייה כדי להסביר את הקשיים".

המשפחות אומרות שאתם לא עושים מספיק כדי להשיב את בניהן.
"חמש שנים אחרי צוק איתן, צריכים לעשות הכל כדי שהבנים יחזרו הביתה. אני חושב שמערכת הביטחון והצוות שאני עומד בראשותו עושה הרבה מאוד כדי להגיע לשם. המטרה שלנו היא לא להתעמת עם המשפחות, צריך לחבק אותן, להיות איתן ברגעים הקשים האלו. אני מבין אותם ואת תסכולם. מצד שני, אני מבין את מערכת הביטחון, את ממשלת ישראל ואת ראש הממשלה".

מה החמאס דורש בתמורה להשבת החיילים והאזרחים?
"חמאס נמצא בפנטזיה, במציאות מדומה. יחיא סינוואר ואחרים נמצאים בקשיים כאלו שהם מעלים מחירים שהם בלתי נסבלים. אנחנו לא נפרט פה את המספרים, אבל מדובר במאות אסירים שכולם עם דם על הידיים. משם הם מתחילים. למדינת ישראל יש את המציאות הביטחונית שאיתה היא צריכה להתמודד. שכל אחד יסתכל על עצמו במראה בבית וישאל את עצמו, האם אני מוכן היום, בעת הנוכחית, לשחרר מאות אסירים עם דם על הידיים תמורת חיילנו ואזרחינו. זו שאלה, זו דילמה".

בימים אלו אין משא ומתן בכלל?
"בימים אלו יש משא ומתן עקיף דרך מדינות כמו מצרים ומדינות נוספות, שתכליתן להושיב חזרה את חמאס לשולחן המשא ומתן".

למה אתם לא משתמשים במנופי לחץ כלכליים על החמאס? שליח האו"ם מלדנוב ממשיך להעביר סיוע לרצועה.
"מלדנוב הוא לא זה שמחזיק בכספים, מלדנוב ואנשיו עושים פה עבודה מצויינת כדי לייצר איזושהי הרגעה. אני לא מדבר על הסדרה אלא הרגעה, לא תהיה פה הסדרה עמוקה בלי השבויים והנעדרים. תהיה פה רגיעה, וכדי לייצר רגיעה צריכים לספק להם חשמל, מוצרי יסוד, תרופות, לתת להם איזשהו אופק כלכלי. הרצון של מדינת ישראל הוא לייצר פה שקט שתכליתו שיקום עמוק לעזה. אם הכסף ייעצר, תהיה הסלמה ותהיה מלחמה. האם אנחנו רוצים מלחמה בדרום?".

האם מדינת ישראל יודעת איפה מוחזקים החיילים והאזרחים?
"אנחנו יודעים שהחמאס מחזיק אותם, שיחיא סינוואר וחבורת הפלג הצבאי שסביבו מחזיקים אותם ושומרים על הנכסים. יש פה הרבה מאוד עשייה מודיעינית שתכליתה לדעת יותר וכל הזמן לגלות יותר מה קורה עם חיילנו וגם עם שני האזרחים. כמו שמערכת הביטחון קבעה, החיילים ככל הנראה לא בין החיים ושני האזרחים ככל הנראה בחיים והחמאס אחראי עליהם".

יש התקדמות בהחזרתם של אלי כהן ונעדרי קרב סולטן יעקוב?
"מדובר בסוגיה מאוד מהותית, יש למדינת ישראל מחוייבות גדולה מאוד להשלים את הבאת יהודה כץ וצבי פלדמן. אנחנו עושים הרבה מאוד מבחינה מודיעינית ומבצעית, בסיוע של גורמים אחרים ובסיוע של מערכת הביטחון. גם בתחום של רון ארד יש עשייה, גם בתחום של אלי כהן יש עשייה, יש הרבה מאוד עשייה. אני חושב שהבאת זכריה באומל ז"ל לקבר ישראל הפיחה רוח במערכת הביטחון".