בדיקות קורונה מהירות עם תוצאות בתוך 15 דקות בלבד, נכנסו הבוקר (שלישי) לקופות החולים מכבי וכללית. סיגל דדון לוי, ראש מחוז השרון במכבי שירותי בריאות, הדגימה בשידור חי ב"חדשות הבוקר" כיצד מתבצעת הבדיקה ואיך מתקבלת התוצאה.

"רוב בדיקות הקורונה שמתבצעות היום מתבצעות בשיטת ה-PCR. המכשיר החדש שמבצע בדיקות במהירות נקרא סופיה", הסבירה דדון לוי, "תהליך הדיגום במכשיר המהיר נעשה כמו בבדיקה הרגילה, על ידי מטוש בלוע ובנחיר. התהליך פשוט ולא כואב, הוא לוקח דקה או שתיים, לא יותר מזה. בזמן שבבדיקות הרגילות הפענוח לוקח מספר שעות, במכשיר החדש מקבלים תשובה תוך 15 דקות בלבד. זו בשורה של ממש".

עם זאת, רמת הדיוק של תוצאות הבדיקה המהירה אינה גבוהה כמו בבדיקה הרגילה: "כאשר מתקבלת תשובה חיובית רמת הדיוק גבוהה מאוד והחולה מוגדר כמאומת, אך כאשר הבדיקה שלילית רמת הדיוק לא גבוהה והמטופל נדרש לבצע בדיקת PCR נוספת בשיטה הרגילה. זה בעצם החיסרון של המכשיר".

להיכן עלי להגיע כדי להיבדק בבדיקה המהירה?
"אנחנו במכבי מתכננים להשתמש בבדיקות האלה במוקדי החירום שלנו בכל יום מהשעה 19:00 בערב ועד 22:30 בלילה וגם בסופי השבוע. הבדיקות יסייעו לנו לבצע טריאז' מדויק יותר של המטופלים שמגיעים למוקדים הרפואיים ובכך נייצר עבורם מסלול מהיר ופשוט ונצמצם את החשיפה שלהם לצוותים הרפואיים ולמטופלים אחרים".

פשוט להגיע למוקד החירום או שצריך לתאם קודם?
"להבדיל מהבדיקות הרגילות, לבדיקה הזו אי אפשר לתאם תור או לקבל הפנייה של רופא. נבצע אותה רק למטופלים שיגיעו למוקדי החירום עם תסמינים אקוטיים כמו חום, שיעול וקוצר נשימה, ובהנחייה של רופא או אחות. הצוות יחליט אם לבצע את הבדיקה או לא, זה לא נעשה באופן אוטומטי".

למה שהבדיקה הזאת לא תהפוך לבדיקה הסטנדרטית?
"משתי סיבות. הראשונה, קיבלנו ממשרד הבריאות מספר מכשירים בלבד והשימוש בהם ייעשה כרגע כדי לבצע טריאז' והפרדה בין חולי קורונה ללא חולי קורונה. השנייה, רמת הדיוק של המכשיר לא גבוהה כאשר מדובר בתוצאות שליליות. יכול מאוד להיות שבשלב מאוחר יותר זה יורחב והבדיקה הזו תהיה הסטנדרט".