זן האומיקרון התגלה עד כה ב-20 מדינות ברחבי העולם. שני מאומתים לווריאנט החדש התגלו גם בישראל, שבעה נדבקים נוספים נמצאים בחשד גבוה לאומיקרון ו-34 בחשד נמוך. על אף הבהלה העולמית, לפי הנתונים הראשוניים שהתקבלו מרשויות הבריאות בדרום אפריקה החיסון נמצא יעיל כנגד הווריאנט החדש בכל הנוגע למניעת מחלה קשה. עם זאת, קצב ההדבקה שלו נחשב לגבוה מאוד ביחס לווריאנטים האחרים.

פרויקטור הקורונה, פרופ' סלמאן זרקא, קרא הבוקר (רביעי) ברדיו 103FM לבחון החלת חובת חיסון בישראל. "צריך לשים את הדברים על השולחן ולבחון את כל החלופות, כולל את החלופה של חובת חיסון במדינת ישראל", אמר הפרויקטור, "זה לא נמצא על השולחן בתהליך חקיקה או בעבודת מטה לחקיקה, אבל במצב הדברים המתפתח צריך לבחון את זה".

"יש בישראל 680 אלף איש שלא התחסנו בכלל. אנחנו כל הזמן בניסיונות להגיע אליהם", המשיך פרופ' זרקא, "בהסתכלות על מה שקרה לנו בגל הרביעי של מגפת הלא מחוסנים, צריך לשקול איך האנשים האלה כן יתחסנו".

פרופ' זאב רוטשטיין, מנכ"ל בית החולים הדסה לשעבר, שוחח עם ניב רסקין ב"חדשות הבוקר" והתייחס גם הוא לווריאנט החדש שנחשב למדבק מאוד. "היינו היסטרים, לא יודע אם מדי - נכון בתנאי אי ודאות לקחת את הצד המתגונן יותר ולא לבוא אחר כך ולהגיד - אוי, למה לא עשיתי", אמר פרופ' רוטשטיין, "הנתונים לאט לאט משתחררים וההסתדרות הרפואית הדרום אפריקנית שיחררה צפירת הרגעה".

"זה נכון שזן האומיקרון מתפשט הרבה יותר מהר, בקצב מפתיע לרעה, אבל צריכים לזכור שבדרום אפריקה ההתפשטות שלו נעשית באוכלוסייה שמחוסנת רק בחלקה הקטן. זאת הסיבה שהאומיקרון התפשט בדרום אפריקה מהר. מבחינת התחלואה והתמותה הם אמרו שלא מדובר בזן מסוכן שהורג יותר".

האוכלוסייה הלא מחוסנת היא זו שבסכנה כיוון שהזן מדבק יותר.
"נכון. יש שאלה אם הממשלה צריכה להכריח להתחסן, להכריח הורים לחסן את ילדיהם או לחלופין לגבות תשלום עבור אלה שלא התחסנו וחלו כדי שההוצאות לא ייפלו על הציבור. התשובה שלי שאין מצב שמדינה דמוקרטית תכריח אנשים להתחסן. אנחנו כרופאים מחוייבים לטפל בכולם, בין אם יתחסנו או לא".

אבל לא הגיע הזמן להטיל עליהם סנקציות, אולי להעלות את מס הבריאות?
"יש בטענה הזאת הרבה מן הצדק ויש מעט מדינות שנקטו בזה, אבל הדעה שלי שברגע שיש גוף מסביר לאומי עם מידע מדוייק ושקוף לאנשים, תופעת מתנגדי החיסונים תרד. אני בדעה שמדינה דמוקרטית לא מטילה סנקציות, הציבור שלנו חכם ונבון ועם הסברה נכונה שתעמיד אותו מול הסכנות גם אותם מיליון יתחסנו לאט לאט".

אתה תומך בהחלטות שהתקבלו בנתב"ג, כמו שלושה ימי בידוד לחוזרים מחו"ל?
"מבחינה רפואית יש ערך לבדיקה אחרי שלושה ימים, אבל מבחינה ציבורית ויכולת הציבור לקבל את זה - הרבה פחות. הממשלה קיבלה החלטה זמנית למספר מוגבל של ימים, ואנחנו כאזרחים טובים צריכים לקבל את העול הזה עלינו. מקווה שככל שהנתונים יהיו חותכים הממשלה תעז לתקן את אותה החלטה".