ראש הממשלה בנימין נתניהו הכריע אמש (שלישי) כי יוטל סגר ביום העצמאות וכי לא תתאפשר הגעת משפחות לבתי העלמין ביום הזיכרון לחללי צה"ל. ההחלטה הטעונה הזאת הציתה את זעמן של חלק מהמשפחות השכולות שהודיעו כי בכוונתן להגיע לבתי העלמין בכל זאת, בעוד שמשפחות אחרות קוראות להישמע להנחיות ובלב כבד להימנע מלהגיע לטקסים השנה.

אליפז באלוה, שאיבד את בנו נדב במלחמת לבנון השנייה, הודיע כי בכוונתו לפקוד את קבר בנו ביום הזיכרון למרות הסגר. "אני אגיע לבית העלמין ואם זה לא היה יום קדוש לעם ישראל, הייתי מצעיד מאות אנשים ביחד איתי", אמר באלוה ב"חדשות הבוקר", "לא אעשה את זה בגלל חשיבות היום הזה וכי אני לא רוצה לסכן אף אחד. המשטרה לא תצליח לחסום אותי, אני יודע להפעיל מודיעין. עם זאת, אני לא רוצה להתעמת עם אף שוטר או להעמיד שוטרים במצב לא נעים".

"אני פונה לראש הממשלה ולשרים שהיום צריכים לקבל את ההחלטה ואומר להם, תחשבו טוב", המשיך באלוה, "להילולות מירון בל"ג בעומר ידעתם לתת פיתרון, כי יש אנשים מהבלוק שיושבים בקואליציה ויש מי שידבר, ילחץ ויצעק. אנחנו שקופים. תנו לכל אחד להחליט. אם נחליט שאנחנו לא רוצים להגיע לא נגיע, אבל מי שרוצה להגיע צריכה להיות לו האפשרות הזאת".

מנגד, איריס חג'בי, אמו של זיו שנרצח בפיגוע בברקן לפני שנה וחצי, ביקשה לכבד את ההנחיות: "ההחלטה היא החלטה קשה, אבל אנחנו בחרנו בחיים. מבחינתנו זה אומר שבסיטואציה הזאת של משבר הקורונה, אנחנו צריכים לשמור עלינו ועל המשפחה שלנו ולא להתגודד ולהצטופף. אנחנו שומרי חוק ומכבדים את מה שהחליטו, בשבילנו יום הזיכרון הוא לא יום אחד בשנה אלא כל יום".

מה את חושבת על הבחירה של אליפז כן ללכת לבית העלמין ולהתייחד עם זכר בנו?
"אני לא יכולה לשפוט אנשים כמו שלא הייתי רוצה שמישהו ישפוט אותי. כולנו באותו הצער ובאותו הכאב. הוא בוחר להגיע ואולי חס וחלילה גם להידבק ולהיות חולה, אבל זאת החלטה שלו ושל הרבה אחרים שרוצים לעשות את זה. לא צריך למנוע מאנשים להגיע כי זה יום טעון מאוד וקשה".

אליפז, בני משפחתך מתכוונים להגיע לקבר ביחד איתך?
"לא אגיד לחברים ולמשפחה היותר רחוקה להגיע, רק למשפחה הגרעינית שממילא אנחנו יחד. לא עליתי לקבר של הבן שלי אף פעם חוץ מבימים שאני מחוייב, בימי הזיכרון ובאזכרה. אני מנציח את נדב דרך תרומה לקהילה, בשבילי הקבר הוא אבן. יום הזיכרון הוא משהו סמלי, יש ביום הזה קדושה והפתרון הוא לא לכפות עלינו שלא להגיע. אם היו נותנים חופש פעולה, אז המשפחות היו לוקחות אחריות והיה אפשר למצוא פתרונות כמו הגעה במשמרות לבתי העלמין".