עלי ע'אלי, מפקד הכוח הרקטי של הג'יהאד האיסלאמי ברצועת עזה, חוסל הלילה על ידי צה"ל בזמן ששהה בדירת מסתור בח'אן יונס. בתקיפה נהרגו שני פעילי ג'יהאד איסלאמי נוספים אשר היו עימו בדירה. ע'אלי הכווין ולקח חלק בביצוע ירי לעבר מדינת ישראל, כולל במטחים האחרונים במבצע "מגן וחץ".

בארגון מאיימים בתגובה: "החיסולים האלה לא יעברו בשתיקה וכל האפשרויות מונחות על שולחננו". החיסול מגיע שעות אחרי הדיווחים על הפסקת אש בתיווך מצרי, שהייתה אמורה להיכנס לתוקפה בשעות הערב אך לא הבשילה. עוד קודם לכן שוגרו עשרות רקטות לעבר יישובי הדרום, השפלה ומרכז הארץ.

שר החקלאות וחבר הקבינט המדיני-ביטחוני, ראש השב"כ לשעבר אבי דיכטר, הבהיר הבוקר כי ישראל לא תאפשר לחמאס לעמוד מן הצד בזמן שהג'יהאד האיסלאמי יורה משטחה רקטות. "לחמאס יש אחריות. על פי המידע הם לא בתוך המערכה, אבל הם לא עוצרים את הג'יהאד האיסלאמי בשטח שבבעלותם. הם בעלי הבית. ישראל לא יכולה להמשיך להסתכל על זה בשוויון נפש. צריכים לחשוב היטב איך אנחנו מתארגנים גם מול החמאס ביממה הקרובה".

"לחמאס אין עניין להיכנס למערכה, אבל יש לו עניין בבחינת 'ישחקו הנערים לפנינו'. לנו אין שום כוונה להיות נער במשחק הזה. באחריות החמאס למנוע ולעצור את הג'יהאד האיסלאמי. זה דבר שישראל חייבת לקחת בחשבון. לא ניגרר עכשיו לימי לחימה אל מול הג'יהאד האיסלאמי, כשהחמאס צופה בשוויון נפש מן הצד. יש מסרים שאפשר להעביר לחמאס".

אחרי החיסול הלילה, פנינו לאן?
"הסיכולים הממוקדים כפי שבוצע הלילה בח'אן יונס, הם לא הטריגר לירי רקטות. הג'יהאד האיסלאמי קבעו עם החמאס בחמ"ל המשותף שלהם שם למבצע הזה, 'נקמת הלוחמים'. הם מחפשים את הנקמה מבחינתם, גם על השלושה שחוסלו בפתיחת הסבב הזה. הם יעשו כל מאמץ. הם ניסו להרדים אותנו בהתחלה כדי לירות משהו מדויק יותר, לא הצליחו ואחרי זה עברו לירי הסטטיסטי. מעל 500 רקטות, עד תל אביב, זה מטח די רציני. הם ינסו בכל הכוח להשיג הישג, הרוגים יהודים. זו המטרה שלהם. לנו כמובן יש תוכניות אחרות".

מתי מבחינתכם המבצע הזה מסתיים?
"הסיום אמור לייצר מנגנון שמבטיח שקט, ולא שמחר מישהו יתפגר בכלא בגלל שביתת רעב וניכנס לעוד סבב, או שמוחרתיים מישהו אחר ששייך לג'יהאד האיסלאמי או לחמאס ימות בנסיבות כאלה או אחרות ויתחיל סבב נוסף. את זה צריך להבטיח. בנושא הזה מבחינתנו הג'יהאד האיסלאמי גוף פחות נוח כי המפקדה האמיתית שלו לא נמצאת בעזה, אלא בביירות. כשהקווים ארוכים, היכולת שלהם להבין מה לעשות תלויה בלבנון יותר מאשר בעזה".

דובר אמש על הפסקת אש. מה מבחינתכם הדדליין?
"הפסקת האש אתמול דוברה בתקשורת יותר מאשר במציאות. התקשורת בנתה בילד-אפ להפסקת אש, כשבצד השני לא הכירו אותה וגם אצלנו לא ממש. המצרים, באופן מסורתי, ממש אוטומטית עם תחילת סבב, נכנסים למאמצים לנסות ולהשכין הפסקת אש. יש להם אינטרס כשושבין של הפסקת אש כזו, להראות הצלחה. אבל, כשאתה עובד מול ארגון טרור כמו הג'יהאד האיסלאמי שלהרוג יהודים כנקמה זו משאת נפשו, לישראל יש הרבה מאוד מה לומר במשוואה הזו. לכן התקיפות, כולל תקיפות כירורגיות. הפסקת אש לא אמורה לסכם לאחור אלא להבטיח לפנים".