חמישה חולי קורונה ישראלים עברו באחרונה טיפול ניסיוני ראשון מסוגו בעולם - והחלימו לחלוטין. כפי דווח אתמול, החמישה, שהיו מאושפזים בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים במצב קשה עד קריטי, טופלו בתרופה שמבוססת על תאים שנתרמו מאנשים בריאים. מדובר בניסוי הקליני הראשון בעולם עבור חולי קורונה.

התרופה החדשנית "אלוסטרה" פותחה על ידי פרופ' דרור מבורך, מנהל מחלקה פנימית ומחלקת קורונה בהדסה, בשיתוף חברת הביוטכנולוגיה אנלייבקס תרפיוטיקס. "פרופ' ואן-הירדן, מנהל הטיפול נמרץ, ניהל את המחקר ונתן את התרופה לחמישה חולים בני 50 ל-70", תיאר פרופ' מבורך ב"חדשות הבוקר", "התרופה היא פרי פיתוחי במשך שנים רבות במעבדה שלי בהדסה ובהמשך בחברת אנלייבקס שהיום מייצרת את התרופה".

"שלושה מהחולים היו קשים, שניים מהם קריטיים", המשיך פרופ' מבורך, "לשמחתנו כולם החלימו ונעשו שליליים בפרק זמן קצר. קשה להסיק מסקנות גורפות מחמישה חולים, אבל אין ספק שזה מעודד להמשך. הניסוי הבא שנעשה יהיה גדול יותר ומבוקר, ואם נחזור על ההצלחה הזאת זו בהחלט תהיה בשורה חשובה".

החולים חזרו הביתה בריאים לחלוטין? אין תופעות לוואי?
"החולה האחרון יצא אתמול הביתה, נעקוב אחריו לפחות 28 יום כדי לוודא שהכל בסדר, אבל הארבעה האחרים כשבדקנו אותם ביום 28, הם היו במצב מצויין".

אולי זה הפתרון? תרופה ולא חיסון?
"אלה שני דברים שונים. חיסון יאפשר לנו לייצר חיסון עדר. יש שימוש לרעה במונח הזה כי לפתח אותו בצורה טבעית יגבה מחיר של עשרות אלפי מתים וקריסה מוחלטת של מערכת הבריאות. חיסון, גם אם יהיה מוצלח ב-50%-60% מהמתחסנים, יגרום לחיסון עדר והקורונה תהיה כמו שפעת עונתית. אבל, ברגע שיש חולה - צריך לטפל בו, צריך למצוא את התרופות הכי טובות כדי שאנשים לא יסתבכו וימותו".