שבוע חלף מאז התרסקות מטוס "אתיופיאן איירליינס" ליד אדיס אבבה ולמשפחות ההרוגים הישראלים, שמעון ראם ואבי מצליח, עדיין אין מושג מתי יקיריהן יוטסו לקבורה בישראל. אתמול (שבת) נודע שהרשויות באתיופיה מעריכות שתהליך זיהוי הגופות עלול להימשך עד חצי שנה. משה ראם, אחיו של שמעון, טס לאתיופיה כדי לנסות ולדלות מידע בעצמו. "ביקרתי ארבע פעמים בזירת ההתרסקות ביחד עם נציגי זק"א ואספנו ממצאים אנושיים. אהיה זהיר ואגיד שמצאנו פריטים שמשוייכים גם לשמעון וגם לאברהם", גילה משה ב"חדשות הבוקר" עם ניב רסקין.

משה סיפר על מאמצי החיפוש המשותפים שלו ושל אילן, אחיו של אבי, בזירת ההתרסקות: "זה שלוש שעות נסיעה בשטח, נסיעה קשה מאוד. יש הרבה עבודה ונדרש פרק זמן לא קטן כדי לאסוף את הממצאים האלה", אמר והוסיף: "זו עבודה מורכבת ונדרש מאמץ עילאי להיכנס ולחפש את הדברים. פריטים מסויימים נמצאים עדיין בידי הרשויות. במהלך השבוע האחרון הועברו שיירים אנושיים לבית החולים סנט לואיס".

משה גילה עוד פרטים על תהליך הזיהוי שיחל בקרוב: "יש רק שרידים, אין גופות שלמות, לכן תהליך הזיהוי מורכב מאוד", הסביר, "כמה שזה קשה, אנחנו חייבים להיות סבלניים ולהמשיך את האיסוף יחד עם הגורמים שנמצאים בשטח. יש החלטה שהאינטרפול הוא שיוביל את חקירת ה-DNA של הממצאים בשיתוף פעולה עם כל המדינות. המז"פ של ישראל צפוי להגיע בלילה ותהליך הזיהוי יתחיל בימים הקרובים". על ההערכה כי תהליך הזיהוי ימשך חצי שנה אמר: "המאמץ המרכזי שלנו זה לצמצם את זה ולהביא אותם לקבורה בפרק זמן הרבה יותר קצר".

יעל מצליח, בתו של אבי, נשמעה הרבה פחות אופטימית. "כששמעתי את זה אתמול דרך התקשורת, הלסת שלי נשמטה. אנחנו באים ממשפחה דתית ולפי האמונה הדתית, כל לילה שלא קוברים את הנפטר, הנשמה שלו סובלת", אמרה וסיפרה על המצב הקשה בו נתונה משפחתה בימים אלה: "אנחנו במעין שבעה, כולנו עדיין בהלם, רק יושבים בבית ומחכים, כולם עצרו את החיים שלהם. אף אחד לא עובד, אני לא הולכת לצבא. לחשוב שחצי שנה נהיה במצב הזה, זה בלתי נתפס".

יעל רוצה להאמין שאביה לא סבל ברגעיו האחרונים. "אני מקווה שהוא לא סבל ולא הרגיש את זה, אולי אפילו איבד את ההכרה ולא חשב יותר מדי, לא עלי ולא על אף אחד. רק לפני שבוע היה לי אבא ופתאום אין, זה לא משהו שצפיתי אותו ונורא קשה לנו". היא שיתפה בסיפור שממחיש את ההפתעה הגדולה מהאובדן של אבא: "אני מפחדת מטיסות פחד מוות, אבל תמיד מה שעודד אותי זה לדעת שאבא שלי טס כל כך הרבה ולא קורה לו כלום. כל פעם הייתי מתקשרת אליו לפני טיסה ומבקשת שירגיע אותי, הוא היה אומר לי: "אין לך מה לדאוג", ובסוף זה קרה לו".

"חדשות הבוקר" עם ניב רסקין. א'-ה', 6:15-9:00 בקשת, ערוץ 12