פרופ' עידית מטות, מנהלת מערך ההרדמה וטיפול נמרץ במרכז הרפואי איכילוב, הרגיזה רבים בסוף השבוע בעקבות פוסט שכתבה ופורסם בדף הפייסבוק של בית החולים. פרופ' מטות קראה לבצע שינוי דרסטי בהנחיות הממשלה באשר לאומיקרון, זאת משום שלטענתה רוב חולי הקורונה בבתי החולים בכלל לא מאושפזים בגלל הנגיף. לדבריה, מרבית המאושפזים שנספרים כחולי קורונה כלל אינם מאושפזים בגלל המחלה.

"אנשים כלואים בבתיהם ואנחנו דה פקטו בסוג של סגר. המדינה על סף קריסה", כתבה, "השתגענו? טירוף הבידודים כדאי שיעבור הערכה מחדש, בוודאי עבור א-סימפטומטים ובוודאי עבור הילדים שחייבים חיים של שגרה. אנו גוזלים מהם ילדות ומעניקים להם פחדים, הפרעות נפשיות ורגרסיה".

לדברי פרופ' מטות, ההנחיות צריכות להיות כדלקמן: "מי שחש לא טוב - שישהה בבית. כל השאר- שחררו לחופשי ופשוט תעשו דבר אחד - שימו מסכות". מטות השוותה בין הקורונה לשפעת: "את חולי השפעת לא סופרים ומפרסמים. מדי שנה מאות מהם ממלאים את בתי החולים, שוכבים בפנימית מוגברת ואחדים מתקבלים לטיפול נמרץ, אבל עליהם לא שומעים באותה התדירות אם בכלל. שפעת זו מחלה ללא יחסי ציבור, אבל היא הורגת".

בתגובה לפוסט, פרסם משרד הבריאות הודעה חריגה וחריפה נגד פרופ' מטות. "התנהלותה והשפה שבה בחרה להביע את הביקורת שלה, מעלים חשש שתאוות פרסום גוברת לעיתים על אחריות", נטען בהודעת המשרד, "בעוד מערכת הבריאות משקיעה מאמץ אדיר לשמירה על בריאות הציבור והצלת חיים, מתעוררים גורמים קולניים, לרבות רופאים, שמייצרים שיח חסר אחריות שמטרתו לכרסם באמון הציבור".

עוד נכתב בהודעת משרד הבריאות, "הצעתה של פרופ' מטות שלא לאמת חלק נרחב מן הנדבקים ובכך לאפשר התפשטות מהירה ונרחבת יותר של המחלה, אינה מקובלת על משרד הבריאות. המדיניות הזאת עלולה להביא לפגיעה קשה בקבוצות שבסיכון, לעלייה במספר החולים הקשים ולתמותה. השימוש בעמוד הרשמי של בית חולים ממשלתי לטובת הבעת עמדה אישית - פסול ואסור. מי שלא רוצה לסייע - שלא יפריע".

הקולגה מבית החולים איכילוב, פרופ' יריב יוגב, התייחס לדברי פרופ' מטות הבוקר: "עידית מטות היא רופאה מעולה וחברה טובה שלי, אבל לא הייתי חותם על הפוסט הזה. אני חושב קצת שונה. למטות יש תכונה מדהימה שהיא אומרת את מה שהיא חושבת, אבל אני חושב שצריך לשים פה סייג. אין ספק שמבחינת המספרים, באומיקרון כמות החולים קשים פר כמות הנדבקים היא קטנה ביותר. העניין הוא שיש עדיין אוכלוסייה שהאומיקרון מסוכן לה".

"בגישה שמטות מייצגת היא אומרת - תקשיב, אתה חולה ולא מרגיש טוב? תישאר בבית. אתה בריא? תבוא לעבוד, גם אם אתה סימפטומטי ומאומת. עולה השאלה, האם היית רוצה כשאתה בא לטיפולים עם ילד בן חמש במחלקה האונקולוגית שהרופא יהיה עם אומיקרון? אני חושב שלא. אם היית מאשפז את אמא שלך עם סרטן שד וכימותרפיה, היית רוצה שהרופא או האחות שיטפלו בה יהיו עם אומיקרון? אני חושב שלא. צריך להגן על האוכלוסייה המוחלשת שזה המבוגרים, מדוכאי החיסון והחולים מאוד. מצד שני, אני חושב שכן צריך לשנות את מדיניות הבידודים ואם אתה בריא לחלוטין לך לעבוד - אבל לא במערכת הבריאות".

פרופ' ארנון אפק, המשנה למנהל בית החולים שיבא, התנער מדבריה של פרופ' מטות: "זכותו של כל אדם לומר את דעתו, אבל ההופעה של זה בדף הרשמי של איכילוב - לא הייתי עובד כך. הוויכוח בתוך מערכת הבריאות הולך ומתלהט לאור השינויים במחלה הנוכחית. האומיקרון שונה לחלוטין מהדלתא, למרות שהוא מאוד מעמיס על בתי החולים. יכול להיות שעידית מטות צודקת ושנגיע לזה, אבל כרגע חובת הזהירות חלה על כולם".