מרים פרץ או בוז'י הרצוג - היום (רביעי) בשעה 13:00 בצהריים נדע מי מהם יהיה הנשיא ה-11 של מדינת ישראל. ב-11:00 תיערך ההצבעה במליאת הכנסת, כש-120 הח"כים צפויים לבחור בהצבעה חשאית, מאחורי הפרגוד, את הנשיא הבא.

אם הרצוג או פרץ יקבלו 61 קולות ומעלה, הם ייבחרו לנשיאות. אם איש מהם לא ישיג 61, יתקיים סיבוב שני שבו ינצח המועמד עם מספר הקולות הגבוה ביותר, גם אם לא ישיג 61. אם יהיה תיקו ולא תושג הכרעה, יערכו בחירות חוזרות בתוך חודש.

ההערכה הרווחת במערכת הפוליטית היא כי להרצוג סיכויים גבוהים יותר להיבחר לנשיאות, אך מקורביה של פרץ אופטימיים. המירוץ החל אמנם עם פער גדול לטובת הרצוג, אך זה הצטמצם עם הזמן כשפרץ דאגה להיפגש עם רבים מחברי הכנסת ולדבריה, גם השיגה מרבים מהם הבטחות מפורשות כי יצביעו עבורה.

יצחק (בוז'י) הרצוג בכותל
בוז'י הרצוג בכותל

אליסף פרץ, בנה של מרים, טען בשיחה עם ניב רסקין ב"חדשות הבוקר" כי המירוץ צמוד יותר ממה שנדמה. "בכל מערכות הבחירות האחרונות לנשיאות תמיד חשבו שיש מועמד מוביל - ואז התבדו", הזכיר אליסף, "זה מאוד מאוד צמוד, המספרים מאוד קרובים. יש לאמא מספרים מאוד גדולים ואני מאמין שהיא תעשה את זה".

"זה סיפור מדהים - הילדה שנולדה במרוקו, שגדלה בבית עם סבא וסבתא שלי שלא ידעו קרוא וכתוב, שגדלה במעברה בשכונה ד' בבאר שבע, שניפצה כל תקרת זכוכית - מועמדת כנגד כל הסיכויים, מול איש ראוי מאוד, להיות נשיאת המדינה. אני מאמין שאמא תסיים את המירוץ הזה כנשיאה. אחרי 73 שנים תהיה לנו נשיאה. המחשבה הזאת מרגשת מאוד, זה סיפור ישראלי מרגש ומדהים שמראה שכל אחת יכולה".

מרים מתמודדת מול פוליטיקאי ותיק שמכיר את כל חברי הכנסת.
"נכון, אבל אנחנו מאמינים ש-120 חברי הכנסת מייצגים את רצון העם וקשובים לעם. זה נכון שהיא לא צמחה בתוך המערכת הפוליטית ולא התעסקה בפוליטיקה כל חייה, אבל היא מביאה לבית הנשיאה מסר של אחדות וחיבורים וזה מה שהעם צריך עכשיו. צריך נשיאה שתלכד, תחבר ותאחד, זה בדיוק המסר שלה. בפגישות עם חברי הכנסת הייתי מופתע, הם היו קשובים. נכון שהרצוג עובד בזה זה זמן רב וזה תפקיד חייו, אבל חברי הכנסת קשובים למה שהעם צריך ואני מאמין שזה גם יבוא לידי ביטוי בקלפי".

מרים פרץ (צילום: Hadas Parush/Flash90, פלאש/90 )
מרים פרץ | צילום: Hadas Parush/Flash90, פלאש/90

זה היה קמפיין אלגנטי יחסית ובלי השמצות. סוכם בין אמא להרצוג שככה זה יהיה?
"אמא ואנחנו המשפחה מכבדים את הרצוג, הוא איש ראוי מאוד. עברנו מערכות בחירות, קרעים, שסעים בתוך העם, מגיע לעם הזה מערכת בחירות נקייה, מכובדת, ראוייה. אני שמח שהדברים האלה קרו בקמפיין. אני גאה באמא שלי על הדרך שהיא עשתה, היא עשתה באמת את הבלתי ייאמן ומאמין שהיא תנצח גם".

תוך כדי המירוץ הזה אמא, שתמיד זכתה לחיבוק ולאהבה גדולה מהעם, ספגה גם ביקורות. איך זה היה עבורה?
"ביקורת זה חלק מהחיים וזה בסדר גמור. אנחנו מאמינים שיש מקום לביקורת, כל אחד יכול להביע את דעתו בצורה מכובדת ומנומקת. אמא חיה עם הביקורת הזאת בסדר גמור. אנחנו מכבדים את המבקרים ומאמינים שעם הדרך, האמת והאמונה שלה היא תגיע לתוצאה הטובה והנכונה ביותר לעם ישראל".

עד כמה אמא מתרגשת?
"אמא אישה מאמינה. היא מאמינה שהיא עושה את כל ההשתדלות בשביל להיות ראויה ולנצח את המירוץ. הפוליטיקה באמת מאתגרת לפעמים, אבל היא עושה את זה מדהים, באומץ ובשמחה. היא מאוד רגועה, באיזושהי שלוות נפש, וזה חלק מהתכונות המדהימות שהיא תיקח איתה לבית הנשיאה. נגיע איתה לכנסת, נעמוד לצידה, נחבק אותה ונחזק אותה. אנחנו מאמינים שמה ששלה שלה ושהיא תנצח, אבל גם אם לא - היא כבר ניצחה בענק".