משפחות החיילים והאזרחים הנעדרים ברצועת עזה, הדר גולדין, אורון שאול, אברה מנגיסטו והישאם שעבאן א-סייד, נפגשו אתמול (שלישי) עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בלשכתו אחרי נתק ממושך.

במהלך הפגישה, הציע נתניהו להטיס את המשפחות לניו יורק כדי שישתתפו באירוע במטה האו"ם להעלאת המודעות להשבת הבנים. משפחת גולדין סירבה ולאה גולדין הטיחה בנתניהו: "מעניין מדוע נזכרת בנו דווקא עכשיו, אחרי חמש שנים בהן לא עשית דבר. אנחנו לא צריכים נסיעה לניו יורק ומה שהצעת, כבר עשינו בעצמנו לפני שנתיים ובהצלחה מרובה", אמרה גולדין ועזבה את הפגישה בדמעות.

אחרי הפגישה, טענה משפחת גולדין שראש הממשלה ניסה להשתיק אותה לקראת ציון חמש שנים למבצע צוק איתן: "כינוס הפגישה והצעותיו של נתניהו נועדו להשתיק את אכזבת המשפחות, רגע לפני חמש שנים למלחמת צוק איתן. התחושה שלנו במהלך הפגישה הייתה שראש הממשלה עושה כל שביכולתו על מנת לצלוח בשלום את השבועיים הקרובים, בהם תתקיים העצרת הממלכתית ונציין חמש שנים לחטיפתו של בננו הדר. לא ברור לנו מדוע נתניהו אינו מתנה את השבת הבנים בשיקום ושדרוג עזה והאם בכוונתו לעמוד בהבטחתו כי השבת הבנים תהיה חלק מההסדרה בעזה".

שמחה גולדין סיפר ב"חדשות הבוקר" את השתלשלות האירועים שהובילו לפגישה. "ביום שני הוזמנו לפגישה באופן בהול. אמרו לנו שתוך 24 שעות אנחנו חייבים להיות במשרד ראש הממשלה. ביטלנו תוכניות", סיפר גולדין. "אמרו לנו שכל ארבעת המשפחות מוזמנות, זו פעם ראשונה שכל המשפחות נמצאות ביחד. הגענו מכל קצוות הארץ לאירוע הדרמטי הזה".

מה עבר לכם בראש? האמנתם שיש התקדמות בהשבת הנעדרים?
"לא חשבתי ולא האמנתי, אני מחכה לתוצאות, מחכה למעשים, מחכה למשהו ממשי שיקרה ולא קרה. במשרד ראש הממשלה, הוא בישר לנו שהתכנון הוא בשבוע הבא, כשמתחילים האירועים של צוק איתן, לשלוח אותנו לאו"ם במנהטן להשתתף באירוע שלאה ואני השתתפנו בו כבר בדצמבר 2017, כדי לנסות לעורר איזשהו גל".

מה עניתם לו?
"ענינו לו שאנחנו בשבוע הבא לא נטוס לאו"ם, כי אז מתחילים האירועים של צוק איתן וכל המשפחות נמצאות באותה המסגרת. אמרנו לו שמה שצריך לעשות, אם כבר עושים לחץ בינלאומי, זה לקחת את ההחלטה המחייבת שהתקבלה באו"ם ב-11 ביוני וליישם אותה במפגשים שלו עם מלדנוב. בהחלטה נאמר בצורה מפורשת שלפני שמגיעים למשא ומתן כלכלי או לפני שמגיעים להסכמי שלום חייבים להביא את החללים והנעדרים".

למה לאה החליטה לא להישאר בפגישה?
"אחר כך קרה מה שקרה, היה ויכוח קשה, לאה יצאה אבל יתר המשפחות נשארו. אנחנו תמיד באים ומכבדים את ראש הממשלה, אבל ראש ממשלה שמוציא חיילים לקרב צריך להיות זה שמחזיר אותם. הטריגר שהקפיץ את לאה זה העובדה שמנסים להשתיק אותנו בשבוע הבא".

אתם בעצם טוענים שראש הממשלה רצה להטיס אתכם לאו"ם בשבוע הבא, כדי שלא תהיו בארץ בזמן האירועים לציון חמש שנים לצוק איתן ולא תעשו רעש?
"בוודאי, כל מי שהיה בחדר הבין את זה ככה. אנחנו מרגישים שלא רוצים שאנחנו נהיה פה בשבוע הבא. אנחנו מרגישים שמחזירים אותנו אחורה לפעולות שעשינו כבר בדצמבר 2017. לאה הופיעה באותה מסגרת ודיברה שם, היה איתה פרופסור ארוין קוטלר, שר המשפטים לשעבר של ממשלת קנדה, שהציג עמדה משפטית. ראש הממשלה יודע את זה הכי טוב מכולם, כי הוא היה שם. הוא לא משתמש בזה כדי לקחת את מלדנוב אליו לחדר ולהגיד לו, לפי ההוראות שלך מהאו"ם, כל דבר שנכנס לעזה דרך האו"ם צריך להיות מותנה על פי החוק של האו"ם בהחזרת החללים והנעדרים. זה מה שצריך לעשות, הוא לא עושה את זה ושולח אותנו למנהטן".

אתה בחרת כן להישאר בפגישה. למה?
"הייתי ביחד עם צור, אח של הדר שנלחם לידו בעזה, שנינו נשארנו עד הסוף כי ראש הממשלה חייב לראות אותנו ולהבין מה עובר עלינו, הוא חייב לפתור את העניין הזה כמה שיותר מהר. חמש שנים זה יותר מדי, יש לו את הכלים לעשות את זה, גם הכלים הכלכליים וגם הכלים הבינלאומיים, אבל הוא לא משתמש בהם. הכיוון שהוא הציג אתמול, של לנסוע לאו"ם, הוא כיוון לא ראוי ולא נכון. ממשלת ישראל לא עושה מספיק, ראש הממשלה לא לוחץ מספיק על החמאס".

חמש שנים אחרי צוק איתן, האמנת שהדר עדיין לא יהיה בבית?
"ממש לא. באותו הלילה קיבלנו החלטה, שבעצם מנעה מהחמאס את תמונת הניצחון שהוא מחזיק בבן הדוד של שר הביטחון בוגי יעלון. זה מה שעשינו באותו הלילה והאנשים שהיו איתנו שם, שזה שר הביטחון, הרב הצבאי הראשי רפי פרץ ואורנה ברביבאי, ערבו לכך שהם יביאו את הדר לקבורה בישראל. כשנפגשנו בפעם הראשונה עם ראש הממשלה הוא העמיד את השיטה שלפיה אנחנו עובדים, שכל עסק עם החמאס, כל שדרוג של עזה, כל שיקום של עזה, התנאי המוקדם הוא הבאת החיילים".