אלפים הגיעו אמש (שני) להלוויתו של סמ"ר בראל חדריה שמואלי ז"ל, לוחם מג"ב שנורה בראשו על ידי פלסטיני בגבול רצועת עזה ומת מפצעיו. אמו ניצה ספדה לו: "אני הבטחתי, אני הולכת בעקבות בראל הבן שלי. אני את החיים שלי לא יכולה להמשיך. אין לנו חיים. ראש ממשלת ישראל בנט התקשר ולא ידע את השם של הלוחם".

"אני פונה לכל העולם - גם אליכם, ממשלת ישראל, צבא ההגנה לישראל, משטרת ישראל ויחידת ימ"ס של משמר הגבול - מתי מחבל הגיע עם בקלאווה וסוכריות טופי?", זעקה.

משפחתו של חדריה שמואלי ז"ל העבירה מכתב באמצעות פרקליטה, רן כהן רוכברג, לרמטכ"ל אביב כוכבי, מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי, מפקד מג"ב אמיר כהן ומפקד פיקוד דרום אליעזר טולדנו בדרישה להקים ועדת חקירה צבאית שתבחן את הנסיבות שהובילו למותו של הלוחם, בטענה שאירעו כשלים חמורים.

עורך הדין כהן רוכברג הסביר הבוקר: "זה לא נגד הצבא, אלא למען המלש"בים והלוחמים שמצפים שתהיה פה בדיקה אמיתית ונוקבת ושיופקו לקחים אמיתיים כדי למנוע את האסון הבא", אמר לניב רסקין, "אנחנו דורשים שתיפתח ועדת חקירה צבאית פנימית שתבדוק את הדברים באופן אובייקטיבי, ניטרלי ונוקב".

בראל חדריה שמואלי (צילום: באדיבות המשפחה)
בראל חדריה שמואלי ז"ל | צילום: באדיבות המשפחה

"לא נוכל להסתפק בתחקירים פנימיים", הבהיר עורך הדין, "שמענו וראינו בתקשורת חלק מהממצאים של אותם תחקירים פנימיים, שמסמנים מטרות של גופים בדרג הבינוני והנמוך. מתחייב בנסיבות העגומות האלה שיש כאן כשלים רב-מערכתיים בין מג"ב, צה"ל, גורמי המודיעין ועוד. חייבים שתהיה כאן בדיקה של גורמים מחוץ לשדרת הפיקוד".

במכתב צויינו 15 ליקויים משמעותיים שהתרחשו לטענת המשפחה במהלך אותו אירוע קשה בגבול הרצועה: "אנחנו למדים הרבה מהשיחות עם החברים של בראל. היו כשלים גם בהיערכות המקדימה, גם תוך כדי האירוע וגם לאחר האירוע בפינוי. בשלב המקדים למשל, הוציאו את בראל למשימה שהוא לא מוכן לה ולא קיבל תדריכים. הוא היה חלק מחולייה חסרה ולא אורגנית. ההנחיות שניתנו לכוח היו עמומות ומבלבלות. 'להכיל את האירוע'. מה זה להכיל?".

"בזמן האירוע, כשמתברר שהפורעים הפלסטינים מתקרבים לכדי טווח אפס מהגדר, מצידה האחר של הגדר נמצא בראל, צלף מיומן שמוכוון לבצע ירי קדימה למרחקים בינוניים וארוכים. הוא נאלץ לעמוד שם במרחק אפס מהפורעים כשהוא בעמדת נחיתות, בנקודת תורפה מובהקת, באיום. מצופה ונדרש היה להורות לחיילים לשפר לאחור, לעלות על סוללות העפר שיגנו עליהם ויאפשרו להם לתפעל את האירוע".

מה תעשו אם הדרישה שלכם לוועדת חקירה לא תתקבל?
"מהיכרות עם הרמטכ"ל כוכבי, הצורך בבדיקות מעמיקות ונוקבות אינו זר לו. הוא עצמו הורה על ועדת חקירה צבאית רק השנה, בעניינו של רון עובד זכרו לברכה שנדרס בגיבוש. אנחנו מאמינים שתהיה היעתרות לדרישה שלנו".