שר הבריאות ניצן הורוביץ הנחה את מנכ"ל משרד הבריאות, הפרופ' נחמן אש, ואת ראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי פרייס, לקצר את הבידוד לחמישה ימים - גם למאומתים וגם למי שנחשפו למאומתים. ביומיים הקרובים ההחלטה צפוייה לקבל אישור סופי, כשהמתווה יחול גם על בתי הספר וגני הילדים.

נכון להבוקר חצי מיליון ישראלים נמצאים בבידוד, כשרבע מיליון מתוכם חולים מאומתים. לפי ההערכות המספר צפוי לגדול בשבועיים הקרובים, כשגל התחלואה יגיע לשיאו. במשרד הבריאות מבקשים לקצר את ימי הבידוד משבעה לחמישה כדי שלא לשתק את המשק, תוך נטילת סיכון מסויים.

הערים המבודדות ביותר

ירושלים: 14639

תל אביב יפו: 9865

באר שבע: 8639

אשדוד: 7769

ראשון לציון: 7654

חיפה: 5968

אשקלון: 5659

נתניה: 5448

רחובות: 4270

פתח תקווה: 3781

עם זאת, ישנם שרים בממשלה שמודאגים מההחלטה המתגבשת לקיצור ימי הבידוד. מירב כהן, השרה לשוויון חברתי, אמרה הבוקר (שני) בשיחה עם ניב רסקין: "אנחנו עדיין אוספים מידע מהעולם, צריכים להיות זהירים. אנחנו מבינים שמחלימים מהאומיקרון מהר יותר, אבל מצד שני אנחנו בגל תחלואה כפול, גם הדלתא וגם האומיקרון. זה הופך את הכל להרבה יותר מורכב. אנחנו לא ממהרים לקבל את ההחלטה הזאת".

"אם נראה לפי המידע מהעולם שזאת החלטה בטוחה שלא מסכנת את בריאות הציבור, נלך על זה", המשיכה השרה כהן, "משרד הבריאות לא סתם נזהר. בתוך חמישה ימים הכפלנו את מספר החולים קשה. היום רשמנו עלייה של 140 אנשים בתחלואה הקשה. יש בעולם עלייה בתחלואת ילדים מתחת לגיל חמש, אותם ילדים שאינם מחוסנים. אני שומעת את השיח, גם בממשלה וגם בציבור, כאילו אין טעם בכל ימי הבידוד האלו וזה סתם טרטור מיותר. אני לא שותפה לעמדה הזו וחושבת שצריך לנקוט במשנה זהירות, בטח לאור נתוני התחלואה הלא פשוטים".

תצביעי נגד כשההחלטה תובא לאישור קבינט הקורונה?
"אראה את הנתונים ואחליט אך ורק בהתאם אליהם. אם נראה שזה לא באמת אפקטיבי אכבד את זה, בדיוק כפי שעשינו בנושא הגבלת מספר משתתפים בהתקהלויות. ראינו בעולם שבניגוד לגלים קודמים, גם אם שמים הגבלות התחלואה בכל מקרה מכפילה את עצמה בתוך יומיים-שלושה. כשראיתי את הנתונים האלו אמרתי, בניגוד לעמדות העבר שלי - אוקיי, הפעם זה לא אפקטיבי. באשר לקיצור ימי הבידוד, אראה את המספרים ואקבל את ההחלטה שטובה למדינת ישראל, בלי להיצמד להצהרות כאלה ואחרות".

שרת החינוך בעד שזה יחול גם על מערכת החינוך. מה עמדתך?
"בעיניי, המדיניות במשק כולו ובבתי הספר צריכה להיות אחידה. משרד הבריאות עשה מערכת יפה מאוד של ניהול סיכונים ויצר לציבור מערכת כללים פשוטה ואחידה. מבוגרים מעל גיל 60 או בסיכון - PCR. השאר - אנטיגן. ההחלטות שהתקבלו פשוטות מאוד וקוהרנטיות וכך צריך לשמור את זה. דין המשק כדין בתי הספר".