היום ה-27 למלחמת רוסיה-אוקראינה וטרם נרשמה התקדמות משמעותית בדרך לפתרון דיפלומטי. מאמצי ראש הממשלה בנט לתווך בין פוטין לזלנסקי לא נשאו פרי בינתיים, על אף שזלנסקי טען כי הוא מוכן לדון בדרישה שאוקראינה לא תבקש חברות בנאט"ו בתמורה להפסקת אש ונסיגת החיילים הרוסים.

גורם מודיעין בכיר בנאט"ו הזהיר הלילה כי, "הכוחות האוקראינים מונעים מרוסיה להתקדם, אבל הנשיא פוטין לא מראה נכונות לסגת. אם אנחנו לא בקיפאון, אנחנו מתקרבים לזה במהירות. לאף צד אין עליונות על פני האחר". לדברי אותו גורם מודיעיני, בעלת הברית הקרובה של רוסיה, בלארוס, עשויה לאפשר לצבא הרוסי להציב נשק גרעיני על אדמתה ואולי אף לתקוף את אוקראינה בעצמה בזמן הקרוב.

שר הרווחה, מאיר כהן, הביע הבוקר (שלישי) בשיחה עם ניב רסקין פסימיות באשר ללחימה באוקראינה. "להערכתי חלון ההזדמנויות לנסות ולעשות משהו שם הולך ונסגר", אמר השר כהן, "ראש הממשלה מנסה, עוד מנהיגים מנסים, אבל המצב קטסטרופלי. אני חושב שהרוסים החליטו לסיים את זה בהכרעה ברורה של המנהיגות באוקראינה. אנחנו צריכים להיערך למציאות שיהיו יותר פליטים ושנצטרך לקבל הכרעה מדינית מאוד ברורה באיזה צד אנחנו נמצאים".

ברור שאי אפשר להמשיך ולשבת על הגדר לעוד הרבה זמן?
"כן. ראש הממשלה ושר החוץ אמרו שהצו המוסרי הוא לעשות הכל כדי להציל ולמצות את כל מה שאפשר כדי להפסיק את המלחמה האיומה והנוראה הזאת. תזכרו, יש לנו גבול משותף עם רוסיה. כל אזרח צריך לדעת את זה. אנחנו רואים מה קורה בצפון וטוב עושים ראש הממשלה והמנהיגות הישראלית שעושים את זה בזהירות".

הנשיא זלנסקי דורש מאיתנו ציוד הגנתי ושנקלוט יותר פליטים. אנחנו עושים מספיק?
"אנחנו צריכים להפסיק טיפה עם ההלקאה העצמית. אנחנו המדינה היחידה שמקימה בית חולים שדה עם מאות מתנדבים ומיטב הרופאים בתוך אוקראינה, בשטח הלחימה. אני לא מכיר עוד מדינה שעושה את זה. אנחנו מעבירים טונות של ציוד, ארגונים שלנו פועלים לעזרה. הקמנו אתמול מוקד שנקרא 'צו השעה' שנותן מענה נדיב לכל הפליטים שמגיעים מאוקראינה. חלק מהאנשים שמלקים את עצמם חושבים שאנחנו לא עושים - אנחנו כן עושים".

אז למה זלנסקי וההנהגה האוקראינית כועסים כל כך על ישראל?
"המנהיגים האוקראינים נמצאים במצב נורא. כותשים אותם, יורים עליהם, הם מבקשים את כיפת ברזל. הדברים האלה אי אפשר שייחתכו בלי שיקולים מאוד עמוקים. ברגע שאנחנו מעבירים כלי נשק, אנחנו בצד אחד. זכרו, יש לנו גבול צפוני עם רוסיה. תמיד צריך לקחת את זה בחשבון. בואו נפסיק עם ההלקאה העצמית, אנחנו עושים הכל כדי לעזור".

הופתעת מהביקורת של זלנסקי בנאום לחברי הכנסת?
"לא הופתעתי, שמעתי את הניואנסים האלה לפני. כמובן שאנחנו, כניצולי השואה כולנו, בוודאי כעסנו על הדברים. לא אופתע אם הטונים ימשיכו ויטפסו למעלה".