מלחמת רוסיה-אוקראינה נכנסת לשבוע הרביעי כשיותר משלושה מיליון אוקראינים עזבו את ביתם מאז הפלישה הרוסית וחצו את מעברי הגבול למדינות השכנות. ד"ר אלכס גיללס, רופא ילדים מבית החולים הדסה, טס לגבול פולין-אוקראינה במסגרת משלחת ישראלית והוא מעניק טיפול רפואי לפליטים במקום.

"אנשים ברחו מהבית ולא מפסיקים להיות חולים. בתנאים הסניטריים הקשים שיש פה במחנה הפליטים הדברים האלה מתפרצים", סיפר ד"ר גיללס בשיחה עם נסלי ברדה, "יש מגפה די גדולה של הקאות, שלשולים ומחלות חום. אנשים שוכחים תרופות ללחץ דם וצריך לאזן אותם. היה לנו הכל מהכל, לא רק חרדה - למרות שאנחנו עוסקים בזה די הרבה".

"עליתי לארץ בגיל עשר מבלארוס, אני דובר רוסית וזה מאוד עוזר פה. אתמול קרה מקרה שטלטל אותי. בדקתי ילד בן שש שסבל מהקאות. שאלתי אותו איפה ההורים והבחורה שלידו, בת 15-16, אמרה - 'אמא בקייב'. הרמתי גבה, מה זאת אומרת? הסתבר שהם קבוצה של שמונה אחים ואחיות, הקטן בן חמש והגדולה בת 17, שלחו אותם להתפנות מחוץ לאוקראינה כי האמא נשארה עם האח הגדול שלא יכול היה לצאת בגלל איסור היציאה לגברים".

הילדים נאלצו לברוח לבד.
"הם שלושה ימים וחצי בנסיעה לכיוון ספרד, ובדרך שני ילדים, גם בן החמש וגם בן השש, חלו. דיברתי עם האמא בקייב כדי להבין מה בדיוק הבעיה הרפואית, כי לילד יש אלרגיות לכל מיני אנטיביוטיקות. זה בהחלט מצב לא פשוט לילדים האלה. אני גם אבא, יש לי שלושה ילדים ואחד מהם בדיוק בגיל הזה. הזדהיתי איתם בצורה הכי ישירה שיש".

יש לכם מספיק ציוד רפואי?
"המשלחת שלנו עובדת ביחד עם ארגון נתן. באמצעות ארגון הדסה הבינלאומי ונשות הדסה, הבאנו איתנו ציוד של תרופות - אק"ג, מוניטור, דברים בסיסיים. אנחנו במרכז פליטים די גדול, אלפי אנשים עוברים בו מדי יום מאוקראינה לכיוון מדינות אחרות, ומגיעים הנה משלוחים מכל העולם, משאיות על גבי משאיות, נונסטופ, עם ציוד רפואי והומניטרי".

מה אתם עושים במקרים יותר מורכבים שדורשים אשפוז?
"אנחנו נמצאים כקו קדמי ועושים מיון. הצלב האדום פתח את הנקודה הזאת ויש פה פרמדיקים פולנים שהם אנשי הקשר למערכת הרפואית הפולנית. היה מקרה של אישה עם בעיה בטנית די קשה ומוזנחת, היא הייתה צריכה טיפול כירורגי ופונתה לבית החולים".