אחרי מבצע החיסונים המוצלח ומיגור מגפת הקורונה בישראל, הבוקר (שלישי) בוטלו רוב מגבלות הקורונה במדינה, כולל הנחיות התו הירוק והתו הסגול. עם זאת, בשלב זה עדיין חובה לעטות מסכות במקומות סגורים ולבצע בדיקות קורונה לפני ואחרי הכניסה לישראל.

בעקבות ביטול התו הירוק, מהיום מותר להיכנס למסעדות, אירועים המוניים, בתי מלון ואטרקציות ללא הגבלת מקום. ביטול התו הסגול משחרר את בתי העסק מהחובה למדוד לנכנסים חום ולדרוש מהם למלא הצהרת בריאות, כמו גם הגבלת מספר הנכנסים לבתי העסק והצורך בשמירת מרחק של שני מטרים בין הלקוחות.

אמנם בוטלו מספר מגבלות תעופה כמו החובה לשמור על מרחק שני מטרים בשדה התעופה וחובת מילוי הצהרת בריאות לפני היציאה מישראל, אבל עדיין החוזרים מחוץ לארץ שאינם מחוסנים יחוייבו לבידוד ביתי של שבועיים.

פרופ' רוני גמזו, מי שכיהן כפרויקטור הקורונה הראשון, קרא ללכת אפילו רחוק יותר עם ההקלה בהגבלות. "אנחנו מפריזים עם נתב"ג. גם האיסור על נסיעה וחזרה ממדינות אדומות, גם העצירה של כניסת תיירים - כל זה צריך לקבל בעיניי עיון מחדש", אמר פרופ' גמזו ב"חדשות הבוקר", "הייתי מקל רחב מאוד ופותח את ישראל לתיירות. נכון, זה מורכב, אבל יש ענפי כלכלה שתלויים בכך וזה גם חופש התנועה שלנו. אני לא רואה לכך הצדקה".

"כחצי שנה אחרי תחילת החיסונים, אפשר לנשום לרווחה ולהעלות את הביטחון. כן, אנחנו יוצאים מזה", קבע פרופ' גמזו, "הסיוט לא יחזור, חד משמעי. בווירוסים תמיד יש מוטציות ושינויים, אבל אנחנו לא יכולים לשתק את עצמנו מול האפשרות המדעית הזאת. שימו את זה בצד ותנו לנו, הרופאים והמדענים, לעקוב אחרי זה. כולם צריכים להמשיך את החיים".

אין סיכוי לחזור לימי הסגרים והמגבלות?
"המטרה העיקרית שלנו הייתה לסלק את האירוע בדינמיקה של מגפה. מחלת הקורונה תהיה פה ושם, אבל תנו לנו, בתי החולים ומערכת הבריאות, לטפל בזה. זה לא ישבש לכם יותר את החיים. עם זאת, אנשים שעדיין לא חוסנו - אתם לא מוגנים לחלוטין, גם בארץ עדיין יהיה קורונה ובוודאי שגם בחוץ לארץ. תגנו על עצמכם, תשלימו את החיסון".

נמל תעופה בן גוריון (צילום: יוסי אלוני, פלאש/90 )
החל מהבוקר, צמצום מגבלות התעופה בנתב"ג | צילום: יוסי אלוני, פלאש/90

משפחות שרוצות לטוס לחו"ל בקיץ, אתה אומר להן לטוס?
"כן, בהחלט, טוסו. אם אתם מחוסנים, טוסו. אסור לנו לשתק את החיים שלנו. אל תבחרו מדינה עם שיעור הקורונה הגבוה ביותר, לכו להרבה מאוד מדינות אחרות שמתחסנות בקצב גבוה. אירופה תצא מזה עוד מעט, ארצות הברית כבר בדרך החוצה. בריטניה כמונו. נראה את זה קורה יותר ויותר בעולם. אפשר לנשום לרווחה ולנסוע לחוץ לארץ ולבלות".

>>בדקו לאן אפשר לטוס כרגע מישראל

היית מבטל את חובת הבידוד לישראלים שחוזרים מחו"ל?
"אנשים מחוסנים כמובן שלא צריכים בידוד. עדיין יש מספר מדינות אדומות שמבקשים גם ממחוסנים בידוד, אין צורך בזה. לגבי הלא מחוסנים - הייתי משאיר זאת כך, אבל כן מגביל את תקופת הבידוד. אולי מקצר אותה יותר. היום יש לנו יותר יכולת בדיקה, הדברים האלה צריכים לאט לאט לחזור להליך נורמלי".

הקורונה בישראל, קורונה, הנחיות, מגבלות, אכיפה, אכי (צילום: פיטוסי , פלאש/90 )
בוטלו התו הירוק והתו הסגול | צילום: פיטוסי , פלאש/90

האם אתה ממליץ בכל זאת לחסן ילדים?
"קיימת המלצה, אבל היא לא חדה ונוקשה כפי שהמלצנו לפני כן למבוגרים ולקשישים. ההמלצה לגבי הילדים תהיה רכה, אבל צריך לזכור - גם חצבת אין הרבה, גם חזרת אין הרבה, ובכל זאת אנחנו ממליצים בתוכנית החיסונים לילדים להתחסן נגדם. אנחנו רוצים ליצור מערכת חיסונית מלאה. תהיה המלצה, אבל אסור לעשות אותה בקמפיין נוקשה אלא להסביר שזה חשוב לחופש הטיול והתנועה בעולם".

ומילה אחרונה אישית, היה רגע לאורך התקופה שבה כיהנת כפרויקטור, שחשבת שלא נצא מזה?
"לא, לאורך כל הדרך האמנתי במדע. ידעתי שיש הרבה מאוד קבוצות וחברות תרופות שמייצרות את החיסון ומנסות אותו. האמנתי שנגיע לחיסון ושזאת התשובה היחידה לצאת ממגפה ויראלית. לא הופתעתי מקצב החיסון שלנו בישראל, אני מכיר את המערכת שלנו, את העוצמות שלה ואת הציבור בעיקר. הציבור עשה את הדבר המופלא הזה, ובתוך שלושה חודשים כמעט 80% מאיתנו חוסנו".

 

 

באפליקציית איזי ריכזו את כל המקומות בהם תוכלו לעבור בדיקת קורונה: