עם חשיפת ההסכמים הקואליציוניים של ממשלת בנט-לפיד אמש, פרצה סערה גדולה בעקבות אחד מחוקי היסוד שצפויים לעבור תיקון על ידי הממשלה המסתמנת - חוק יסוד: הכנסת. לפי החוק, ראש הממשלה המכהן בנימין נתניהו לא יוכל לשוב ולהתמודד לראשות הממשלה - ובאופן חריג וחסר תקדים, גם לא לכנסת הבאה.

"בנט הופך את ישראל לדיקטטורה חשוכה - צפון קוריאה פינת איראן", תקפו בליכוד, "ראש הממשלה נתניהו נלחם באיראן, ובנט מביא חוק מאיראן. החוק הזה יוציא את ישראל מחברת הדמוקרטיות הנאורות ויכניס אותה למשטרי הרודנות החשוכים ביותר".

אחרי פרסום ההסכמים, בימינה מיהרו לסגת מהחוק. "אין, לא הייתה ולא תהיה הסכמה בעניין מניעת ריצה לכנסת", הבהירו בימינה, "מדובר בהצעה שעלתה, לא סוכמה והיא גם לא תהיה. הדבר היחיד שהיה והוסכם הוא הגבלת כהונת ראש הממשלה לשמונה שנים או לשתי קדנציות. ההסכמים הקואליציוניים טרם נחתמו ועוברים שינויים ותיקונים".

אורנה ברביבאי מסיעת יש עתיד, יושבת ראש ועדת החוץ והביטחון, שוחחה עם ניב רסקין ב"חדשות הבוקר" והביעה תמיכה בחוק. "הגבלת כהונה זה לגיטימי. אני מגיעה מארגון שבו כל שנתיים-שלוש החלפתי תפקיד, מתוך תפיסת עולם שצריך לרענן, להביא תפיסות חדשות ולשנות מציאות", הסבירה ברביבאי, "זה לא כזה נורא בתום שמונה שנים, אחרי שבן אדם סיים את תפקידו כראש ממשלה ודברים כבר לא ישתנו".

"צריך ללמוד את החוק, אבל עניינית - אחרי שבן אדם מסיים תפקיד בתום שמונה שנים, צריך לתת לאחר לשנות מציאות, לא עבורו אלא בעבור המדינה", המשיכה ברביבאי, "זה נראה לי ממש לגיטימי, לא באת לכאן כדי להישאר לנצח".

בימינה כבר חזרו בהם מהחוק הזה.
"לא יודעת אם חזרו בהם. ההסכמים הקואליציוניים האלה הם טיוטה שעוד תאושר. יש בהם רוח שאומרת, באנו לשנות, לעבוד עבור הציבור, נביא תקציב, נקבע סדרי עדיפויות חברתיים ונסתכל על הציבור לשם שינוי, לא רק על מבנה הממשלה. ההסכמים מבטאים ערכים, תפיסות, רצונות ושאיפות, זו הצהרת כוונות".

בהסכמים יש חוק שיאפשר לארבעה חברי כנסת להתפצל מסיעתם. אתם מאמינים שתמצאו עריקים מהליכוד?
"מנוהל עכשיו קמפיין שלם של עריקים. חודשים מדווחים לנו על עריקים, צריך לעזוב את השוליים האלה. יש לנו ממשלה, שלא מוקמת כרגע רק כי יושב ראש הכנסת יריב לוין מסרב להכיר בעובדה שיכולה להיות ממשלה בעוד שעה. הוא מושך את זה. כרגע אנחנו לא עוסקים במניפולציות אלא רק התארגנות לקראת החלפת השלטון".

רוב הציבור מעריך שהממשלה שלכם לא תאריך ימים. מדינה שלמה מחכה כבר ימים לשמוע מה ניר אורבך יחליט.
"אני מקשיבה לציבור וחושבת שיש פה דאגה אמיתית. יש רעיון מארגן בלכידות קבוצה, שכל אחד מבין שהוא תלוי בשני. ברגע שהממשלה תוקם יהיה לקבוצה אינטרס, ככל שהיא הדוקה יותר, להיות אפקטיבית ולשרת את הערך שנקרא קבוצה, לא רק אוסף פרטים שכל אחד רואה רק את עצמו".

אמש אישר בית הדין הצבאי לפרסם עוד פרטים אודות הפרשה המסתורית על מותו של קצין המודיעין בכלא, אחרי שהואשם בפעולות שפגעו בביטחון המדינה. "זה מטריד, אני מכירה את הפרטים", התייחסה לכך ברביבאי, "הם הוצגו לי במסגרת ועדת המשנה למודיעין. המעשים שהוא עשה חמורים. כשמישהו מת בכלא, מתעוררות כל מיני קונספירציות. יש בהן הרבה פחות בפועל, אבל העובדה שקצין מת בכלא חמורה".

את יודעת להגיד ממה הוא מת?
"זה נמצא בחקירה, אני יודעת מה הוביל להשתלשלות הזאת. טוב יעשה צה"ל אם ישחרר את כל הפרטים האפשריים הנדרשים כדי שאנשים יבינו שיש פה אירוע חריג מבחינת ההיבט הביטחוני. בהיבט האישי, זה בחור צעיר שמת ויש לו משפחה. הוא התגייס לצבא מתוך רצון לתרום וקרה מה שקרה. צריך לעשות את המקסימום כדי לשחרר את הפרטים האישיים של הסיפור הזה, מה עומד מאחוריו ומהן נסיבות מותו".

ייתכן שלא נדע לעולם במה הוא מואשם?
"בהיבט הביטחוני, אסור שהפרטים יוודעו. בהיבט האישי, צריך לתת את מלוא הפרטים והצבא צריך לבדוק איך בחור צעיר מת בכלא ולא הגיע למיצוי ההליך המשפטי. צר לי על מותו".