התו הירוק החדש יצא הבוקר (ראשון) לדרך ומיליון ו-700 אלף ישראלים שטרם התחסנו במנה השלישית איבדו את הזכאות לתו ירוק.

מי שאינם מחזיקים בתו ירוק מעודכן לא יוכלו להיכנס לחדרי כושר, בתי קפה, מסעדות ובתי עסק נוספים ללא הצגת בדיקה שתקפה ל-24 שעות. בעלי העסקים יחוייבו לסרוק את התו הירוק בכניסה ומי שלא יעשו זאת, צפויים לקנסות של אלפי שקלים. במשטרה מתכוונים להגביר אכיפה החל מהבוקר, בעיקר במסעדות, בתי קפה ואולמות אירועים.

ישראלים רבים התלוננו הבוקר כי בעקבות קשיים טכניים הם אינם מצליחים להיכנס לאפליקציית "רמזור" ולהוציא את התו הירוק החדש. באתר משרד הבריאות עולה הודעת שגיאה: "אנחנו מתחזקים ומשדרגים, בקרוב נעלה". בינתיים, הודיעו במשרד הבריאות כי בעקבות התקלות ניתן להשתמש בתו הקודם בימים הקרובים.

קרן שתוי, מנכ"לית רשת מכוני הכושר הולמס פלייס, תקפה את התנהלות משרד הבריאות. "אתמול בשיחה לילית עם משרד הבריאות אמרו לי, 'זה בסדר, לא כולם ירצו להוריד בבת אחת'", סיפרה בשיחה עם ניב רסקין ב"חדשות הבוקר", "אבל כרגע רוב האנשים שרוצים להיכנס למסעדה, לחדר כושר ואפילו למקום העבודה לא מצליחים להוריד את האפליקציה".

"רוב הלקוחות שלנו מחוסנים בחיסון שני ויש להם את התו הירוק שתקף עד חצות, ייקח להם כמה ימים להסתגלות", המשיכה שתוי, "היה צריך לתת עוד קצת זמן. ההנחייה הזו יצאה לפני החגים, החבר'ה הצעירים שהכניסו אותם פתאום לקטגוריית מתנגדי החיסונים - הם לא באמת מתנגדי חיסונים, פשוט לא היה להם זמן להתחסן".

מה אתם, בעלי העסקים, דורשים מהממשלה?
"בתקופת החגים היו 2,000-3,000 מתחסנים ביום, בימים האחרונים ראינו גידול ל-60-70 אלף מתחסנים ביום. את הסנקציה הזו היו צריכים לעשות באופן מדורג. אנחנו לא נגד תו ירוק, אנחנו בעד, רוצים שבחדר הכושר יהיו רק מחוסנים - אבל עד גבול מסויים. אי אפשר להשית את כל הדבר הזה רק על בעלי העסקים".

אתם צופים יותר ביטולים בעקבות התקנות החדשות?
"אנחנו עדיין לא רואים את זה, אבל כן רואים שחבר'ה צעירים, בעקבות מה שקרה ב-FDA ותלונות מתנגדי החיסונים, די חוששים. הם חשבו שבחיסון השני זה יסתיים. צריך לתת לזה זמן. היום בקבינט הקורונה הממשלה צריכה להגיד, 'חבר'ה, בואו ניתן לזה עוד שבועיים, אנשים ילכו ויתחסנו'. כך נייצר עוד 800 אלף מחוסנים ולא נגרום לנזק כל כך גדול, גם בקרב האמון של הציבור וגם בקרב בעלי העסקים".

יריב גניס, מנכ"ל רשת בתי הקפה גרג, הוסיף: "אנחנו בבלבול נורא. האתר קרס, אנחנו לא יודעים למי באמת יש תו ירוק ולמי לא, אז בינתיים התחלנו להכניס אנשים על פי מה שהם אומרים לנו. אם עד היום סבלנו מירידה של 30%, מהיום שני מיליון ישראלים לא יוכלו לבקר אצלנו בבתי הקפה. אנחנו לא מבינים למה הם לא יכולים לשבת ברחבה החיצונית, באוויר הפתוח. מה ההבדל בין זה לבין גנים ציבוריים?".

סריקת התו הירוק בכניסה מצריכה מכם כוח אדם נוסף?
"בוודאי, זה מצריך עוד בן אדם, במיוחד באמצע השבוע, שיעמוד בכניסה. זה מפריע ללקוחות. בהמשך היום המקום יותר מתמלא וזה ייצור עיכובים לאנשים. אנחנו ממש לא יודעים איך להתמודד עם זה, בנוסף לירידה בהכנסות יהיו גם עלויות נוספות".

פרופ' חזי לוי, מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, התייחס למספר הישראלים הרב שטרם התחסנו במנת הבוסטר: "לא טעינו בהסברה. אנחנו נמצאים בלחימה מול אנשים שמדברים סרה בחיסון, חלקם בצורה בוטה".

"הצעירים חושבים בטעות, 'אוקיי, עשינו שני חיסונים, גם אם נחלה המחלה קלה ולא יקרה שום דבר'. מדברים על מה יקרה בעתיד לגוף בגלל החיסונים, אחרי שכבר קיבלו שני חיסונים", המשיך פרופ' לוי, "חבריי ואני בבית החולים רואים חולים צעירים בני 40 עד 60 שמדרדרים למחלה קשה ומונשמים. מרביתם לא מחוסנים, היה אפשר למנוע את זה. זה מתסכל. מקווה שהאנשים הללו יתעשתו ויתחסנו בכל זאת".