האם נמצא המכשיר שמסוגל לזהות חולה קורונה בתוך 30 שניות בלבד? אורן גבריאלי, מנכ"ל חברת Nanoscent, הציג ב"חדשות הבוקר" מכשיר שפותח על ידי החברה לפני שנתיים לצורך זיהוי ריחות לענפי התעשייה והבריאות, ועבר הסבה לזיהוי חולי קורונה.

"כשהקורונה פרצה בינואר שאלנו את עצמנו מה אנחנו יכולים לעשות כדי לתרום מהמערכת שלנו לעולם", סיפר גבריאלי, "אנחנו משתמשים במערכת המחקר בתל השומר, באיכילוב וגם בחוץ לארץ כדי לאמן את המכשיר על הריח של הקורונה. כך, אנחנו מלמדים אותו לזהות חולי קורונה".

לדברי גבריאלי, דיוק התוצאה של המכשיר, שטרם מאושר לשימוש בארץ ובעולם, הוא בסביבות 85%: "בעולם הדיוק יש רגישות וסגוליות. אנחנו נמצאים כרגע ברגישות של 85% ובסגוליות של 80%. יש עוד לאן להשתפר מבחינתנו, אנחנו רוצים להגיע ללמעלה מ-90%. בשביל לשפר זאת אנחנו אוספים עוד הרבה נתונים מחולי קורונה מאומתים".

מי שהתנדבה להיבדק בשידור חי היא חברת הפאנל מעיין אדם. ראשית, גבריאלי הזין למכשיר פרטים אודות הנבדקת כמו גיל, האם יש לה חום, האם בשבוע-שבועיים האחרונים שהתה בקרבת חולי קורונה, האם איבדה את התיאבון או את חוש הטעם והריח והאם היא משתעלת או עייפה. לאחר מכן, ביקש גבריאלי ממעיין לנפח שקית באמצעות אוויר מהאף, אותה הוא חיבר לאחר מכן אל המכשיר שמחובר לאפליקציה.

בתוך זמן קצר המכשיר סיפק את התשובה כי מעיין היא שלילית לנגיף הקורונה. "המטרה שלנו היא להפוך את הבדיקה לנגישה וזולה", סיכם גבריאלי, "אפשר יהיה לשים אותה בשדה התעופה או באצטדיוני כדורגל ולזהות חשודים. במידה ותתגלי כחשודה, נשלח אותך לבדיקת PCR, בדיקת מעבדה או לבידוד".