חברת "מודרנה" התקדמה לשלב השלישי בפיתוח החיסון נגד נגיף הקורונה והיא מדווחת על תוצאות טובות בניסוי על בני אדם. לדברי ד"ר טל זקס, המדען הראשי של החברה, ההערכה היא כי "מודרנה" תהיה ערוכה לחיסון המוני בתחילת שנת 2021.

"ננסה לחסן קודם את אלה שזקוקים לזה יותר, נתחיל מאנשים מבוגרים ואנשים שעובדים בבתי חולים", הודיע ד"ר זקס ב"חדשות הבוקר", "באופן הדרגתי, ככל שתהיה יותר נגישות לחיסון, ככה גם שאר האוכלוסיה תתחסן. אני מעריך שבתחילת 2021 נתחיל לחסן, ברבעון הראשון, אולי בשני. בקיץ הבא אני מקווה שרוב הקורונה תהיה מאחורינו".

ד"ר זקס סיפר על הניסוי במסגרתו חוסנו שתי קבוצות, אחת של אנשים בגילאי 56 עד 70 והשנייה בגילאי 71 ומעלה: "בדקנו איך האנשים מגיבים לחיסון. מדדנו את רמות הנוגדנים המנטרלים בדם והראנו שהרמות הללו הן אותן הרמות שרואים באנשים צעירים, כלומר רמות שהן מעל הרמות שרואים בקרב אנשים שחלו. זה חשוב כי אנחנו מאמינים שהנוגדנים האלה יאפשרו לגוף למנוע מחלה במידה ויידבק. זה מאוד משמעותי. החדשות הדרמטיות הן שהחיסון עובד ואנחנו מצליחים לייצר נוגדנים בגוף ברמות גבוהות יותר מלאלה שכבר חלו".

יש תופעות לוואי לחיסון?
"כן, יש תופעות לוואי. כשמעוררים את מערכת החיסון לזהות משהו, זה לא מפתיע שמרגישים תופעות לוואי. זה בעצם מה שקורה לנו כשאנחנו נדבקים בווירוס. מדובר ברמות קלות מאוד של תופעות לוואי, קצת חולשה, כאבי ראש וכאבי שרירים, זה עובר בתוך יום יומיים. בד בבד עם יצירת נוגדנים אנחנו מעוררים את מערכת החיסון וכצפוי מרגישים את זה. זה לא מדאיג יותר מדי כי אלה תופעות לוואי צפויות".

היו אנשים שהחיסון לא עבד עליהם בכלל?
"עד היום לא. החיסון הצליח לעורר נוגדנים מנטרלים בכל אחד מהאנשים שקיבלו את החיסון, ובפרט במינון של ה-100 מיקרוגרם".

שומעים על עוד ועוד חברות פרטיות ומדינות שטוענות כי מצאו את החיסון לקורונה. איך יודעים מה אמיתי ומה לא?
"רוב מה שאנחנו שומעים הוא אמיתי במובן הזה שהרבה חברות מנסות. אני מאחל לכל המתחרים שלי שיצליחו, כי אנחנו צריכים שכולם יצליחו כאן. כל מדינה רוצה לדאוג לאזרחיה ולכן מנסה לוודא שתהיה לה גישה לחיסון. יש חברות מובילות כמו שלנו שמראות שיש להן חיסון שמבחינת מערכת החיסון עובד, ויש מקום לאופטימיות. לכן, מדינות רבות רוצות לוודא שהאזרחים שלהן יוכלו להתחסן. אני שמח שמדינות פנו אלינו כדי לוודא שתהיה לאוכלוסיה שלהן גישה לחיסון ובמיוחד שישראל היא מהמדינות המובילות האלה".