פרשת המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, והאישור החריג שנתן למיליארדר טדי שגיא, ממשיכה להסעיר את מערכת הבריאות. אחרי שמנכ"ל המשרד משה בר סימן טוב קרא לפרופ' גרוטו להסיק מסקנות ולהתפטר בעקבות המקרה, בסוף השבוע האחרון חתמו בכירים במערכת הבריאות על מכתב תמיכה בגרוטו.

ב"תוכנית חיסכון" פורסם לראשונה כי שגיא נחת בארץ עם מטוסו הפרטי מקפריסין, אלא שבמקום לשהות בבידוד כמתחייב לפי הנחיות משרד הבריאות הגיע למסיבה בביתו של יזם הנדל"ן איציק טולדנו. לפי הפרסום, מי שאישר לשגיא להגיע למסיבה היה פרופ' גרוטו. לטענת בכירים במשרד, פרופ' גרוטו אכן אישר לשגיא להגיע למסיבה אבל "בכפוף לשמירה על בידוד בדרך הלוך וחזור". האירוע חשף את המתיחות הגדולה שקיימת בין בר סימן טוב לפרופ' גרוטו שראשיתה עוד הרבה לפני התפוצצות הפרשה.

פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור ואחד החותמים על מכתב התמיכה בפרופ' גרוטו, יצא להגנתו ב"חדשות הבוקר" ותקף בחריפות את מנכ"ל משרד הבריאות היוצא. "צריך לקרוא לפרשה 'פרשת בר סימן טוב' ולא 'פרשת גרוטו'", טען פרופ' לוין, "האירוע נופח מעל לכל פרופורציה וחשף מערכת יחסים לא טובה בין המנכ"ל למשנה שלו. זכותו של כל אדם, בטח איש רב זכויות כמו פרופ' גרוטו, לקבל תהליך הוגן ושיבדקו את העובדות. משרד הבריאות אסר על גרוטו להתראיין והתמהמה בפרסום מכתב התשובה שלו. ברגע שקוראים את המכתב מבינים שהסיפור הוא לא כצעקתה".

משה בר סימן טוב ואיתמר גרוטו (עיבוד: AP / FLASH 90, פלאש/90 )
פרופ' איתמר גרוטו ומשה בר סימן טוב | עיבוד: AP / FLASH 90, פלאש/90

אין בעיניך שום בעייתיות בהתנהלות של פרופ' גרוטו?
"פרופ' גרוטו נאלץ לקבל מאות החלטות קשות בחודשים האחרונים ויכול להיות שהוא טעה במקרה הזה, צריך ללמוד ולברר את העובדות. אם הוא טעה זה בצורה כל כך מינורית, יש פער בין הטעות הזאת לכאורה לבין ההתעסקות המופרזת לחלוטין וההשתלחות בו. להגיד שהוא צריך להסיק מסקנות? טול קורה מבין עיניך, למי ששלח את אותו מכתב".

אתה מתכוון לבר סימן טוב.
"מלכתחילה כששלחו את גרוטו ליפן בתחילת האירוע התפלאתי. מה פתאום שולחים את איש המקצוע הבכיר במקום שהוא ינהל את ההיערכות בארץ לקראת מגפה עולמית? שלחו אותו ליפן וניטרלו אותו. עכשיו, אחרי כל הזמן שחלף, אנחנו רואים שהשמועות על הניסיון לגמד את תפקידו של גרוטו בניהול האירוע ייתכן שהיו נכונות וזה מאוד מדאיג. מקווה שהיום ייכנס מנכ"ל חדש למשרד הבריאות וינקה את האורוות, שיתעסק בהגנה על הבריאות שלנו מפני הנגיף המסוכן במקום במאבקי אגו כאלה ואחרים".

מכתב התמיכה בפרופ' גרוטו שעליו אתם חתומים, נולד מאהבת גרוטו או משנאת בר סימן טוב?
"אין לא שנאת בר סימן טוב ולא אהבת גרוטו. אתם לוקחים את זה תמיד לפסים האישיים וזה בסדר, זה מעניין, אבל יש פה עניין עקרוני שזה בריאות הציבור בישראל. כדי להגן על בריאות הציבור צריך להקשיב לאנשי המקצוע, לא להוציא אותם הצידה, לא להשתלח בהם כל הזמן אלא לפעול לפי עובדות".