חודשים של סחבת בירוקרטית, המתנה של שבועות ארוכות לתורים פנויים ותשובות מבולבלות - מה קורה באגף הרישוי של משרד התחבורה? בשנה האחרונה המשרד, כמו משרדי ממשלה רבים, פועלים במתכונת חלקית בגלל הקורונה, ואזרחים רבים נאלצים להמתין תקופה ארוכה בשביל תורים פנויים ולהתמודד עם בירוקרטיה כמעט בלתי אפשרית.

במערכת "חדשות הבוקר" הצטברו עשרות עדויות מאזרחים אובדי עצות. חבר המערכת עומר פייגל חשף כמה מהם. "בגלל הקורונה אגף הרישוי עובד במתכונת חלקית, מה שאומר שתור פרונטלי כמעט ובלתי אפשרי לקבל", תיאר פייגל, "זה יוצר בירוקרטיה שמקשה מאוד על אנשים לבצע פעולות בסיסיות ודחופות. לפעמים זה נגרר חודשים שלמים. פנו אלינו רבים שהביעו את הייאוש שלהם מהמערכת ומהמצב המורכב הזה".

"יש אנשים שנמצאים במצב אקוטי ודחוף, לדוגמה אנשים עם נכויות שלא מצליחים לקבל את תו הנכה שכל כך דחוף להם", המשיך פייגל, "דיברתי עם אישה חולת סרטן שלא מצליחה להעביר בעלות לרכב שלה ולכן לא יכולה להגיע לטיפולים אונקולוגיים. יש אמא לילד עם שיתוק מוחין שלא מקבלת מענה, איש שעבר טסט לפני ארבעה חודשים ועדיין לא קיבל את הרישיון שלו ואישה ששללו לה את הרישיון אבל לא נותנים לה קורס נהיגה מונעת".

אחד המתלוננים העיד: "אבא שלי נכה. הרכב הישן שלו מחכה בסוכנות בשביל העברת בעלות ובנתיים הוא לא יכול לקבל את הרכב החדש. כבר לפני חודש וחצי התקשרתי אליהם לקבוע תור, אלא שהם לא מתקשרים בחזרה ושלחו לי הודעה שהם התקשרו ולא עניתי. יש לנו הפסדים כלכליים מטורפים בגלל זה".

מתלוננת אחרת טענה: "התקשרתי אליהם אלפי פעמים, כל פעם אומרים 'לא בוצע'. התייאשתי. הרכב עומד ואני צריכה להעביר אותו טסט כדי להסיע את אמא שלי. שנה שלמה שאני רודפת אחריהם". מתלונן נוסף סיפר: "בעלי נאלץ למכור את הרכב, רצינו להוציא את תו הנכה ולא הצלחנו. איבדנו כמה וכמה קונים כבר, זאת עוגמת נפש מאוד רצינית. אנחנו צריכים את הכסף הזה ואין לנו אפשרות למכור, זה מאוד קשה".

רפי כספי זכאי לתו נכה, אלא שכבר חודש וחצי הוא רודף אחרי אגף הרישוי ללא הצלחה. "אני מחכה לתו הנכה כדי להסיע את אשתי לטיפולים בעקבות מצב שנקלענו אליו. פשוט אין מענה", העיד, "אחרי סחבת של שבועיים ניסיתי לקבוע תור לאגף הרישוי, אלא שבחיפה הסניף סגור כמו גם בכל המרכזים הגדולים שיש פה. צריך לנסוע רחוק כדי לקבל שירות. ב-1 באפריל קיבלתי שני מכתבים. באחד היה כתוב שהתו לא אושר, בשני שכן מאושר".

בשיחה שערך פייגל עם נציגת מוקד השירות הארצי של אגף הרישוי הודתה: "אין לנו כל כך מה לעשות עם זה שאין תורים במשרד הרישוי. זה לא משנה מה המקרה, אם אין תור אנחנו לא יכולים להמציא אחד. זה לא שאנחנו לא רוצים לעזור, אבל אין מקרים דחופים. לפעם הבאה תדע שתורים למשרד הרישוי הם תמיד שבועיים קדימה. אם יש איזושהי בעיה, צריך להתקשר חודש לפני. נתקלתי במקרים שבעלי נכות שפטורים מתור הגיעו ולא הכניסו אותם".