על רקע פניית הרמטכ"ל לראש הממשלה המיועד, בנימין נתניהו, באשר להעברת הסמכויות מצה"ל למשרד הביטחון, תקף שר האוצר המיועד בצלאל סמוטריץ': "כוכבי מנסה להכניס פוליטיזציה בוטה לצה"ל. מי שרוצה לשמור על צה"ל מאוחד כצבא העם, בקונצנזוס ומחוץ לפוליטיקה, צריך לחוקק עשר שנות צינון לפחות לרמטכ"לים".

השר לביטחון הלאומי המיועד, איתמר בן גביר, הצטרף לדברי סמוטריץ': "נכון להאריך את תקופת הצינון למי שכיהן בתפקיד הרמטכ"ל. בשנים האחרונות ראינו מצעד של רמטכ"לים שמיהרו לרוץ לפוליטיקה עם תום תקופת צינון קצרה. ישנו חשש אמיתי שהתנהלות הרמטכ"ל ששואף להשתלב בחיים הפוליטיים, תהיה מכוונת במטרה לצבור נקודות בציבור".

שרת הכלכלה היוצאת, אורנה ברביבאי, תקפה הבוקר את בן גביר וסמוטריץ': "אפשר פשוט לסתום את הפה לכולנו, להכניס את כולם למקפיא ולגמור עניין. בעיניי זה ביזיון. בן גביר לא עשה שעת שירות אחת בצבא, על אופי השירות של סמוטריץ' אפשר לדבר. הם אומרים לרמטכ"ל: תסתום את הפה, אנחנו לא מרשים לך לדבר".

"פוגעים לרמטכ"ל בצבא, ממנים מבחוץ, מפצלים את משרד הביטחון, נותנים לבן גביר מליציות מזוינות לשלוט בהן. אם יש אדם שמחויב זה הרי הרמטכ"ל. זה לא אדם, זה מוסד, זו תפיסה. רבבות חיילים ברגע נתון זה סרים למרותו ומצפים לקבל פקודות והנחיות. הרמטכ"ל עושה מה שמצופה ממנו, מבטיח את יכולות הצבא, מוציא את הרצון לעשות פוליטיקה בצבא מחוץ לתחום, ומצפה שהדברים יהיו ברורים. זה לא משנה אם הוא מסיים מחר או בעתיד".

את מכירה את שר הביטחון המיועד, יואב גלנט. את מאמינה שהוא ייתן לפצל את המשרד?
"אתם מכירים את הפוליטיקה. בסוף יש מי שמקבל, מי שסוחר ומי שנותן. נתניהו אומר בשפות כאלה ואחרות: 'לא אתן', אבל ההסכם הוא כזה שסמוטריץ' נכנס ברשות ובסמכות למשרד הביטחון ומקבל את הסמכות למנות את מתאם פעולות הממשלה בשטחים. הייתי קצינת שלישות בפיקוד מרכז, המרקם העדין הזה בין מעורבים לבלתי מעורבים, בין מפקדים וחיילים למתאמי הפעולות בשטחים, הוא כל כך עדין. תשים רגל גסה כזאת - נתניהו יודע מה המשמעות. אני מסתכלת על הקבינט הביטחוני, מי שיישב שם, מי האנשים שיובילו את המלחמה הבאה ואת המערכה שבין המלחמות - זה מבעית להסתכל על זה".

העם בחר בהם.
"במה העם בחר? למנות חברת פירוק למדינה הזאת? ישבתי מול בן גביר שבועיים בוועדה רק כדי לצמצם את החוק המטורף שנותן סמכות לשר על המשטרה לעשות מדינת משטרה פוליטית, שתפלה בין אוכלוסיות, בין אזרח סוג א' לאזרח סוג ב'. רואים את הרשימות, זה קורה. שנעמוד מהצד ונגיד: זה לא קורה וזה לא קורה? משרד הביטחון לא קורה, המשטרה לא קורה? הכל קורה ובחסות נתניהו שנותן לזה יד".

אף אחד לא דיבר על הפליה בין אוכלוסיות.
"אפשר להסתכל על כל דבר כנקודה, להגיד אוקיי ולהכיל אותה, או להסתכל על התמונה האסטרטגית של החלשת מערכת המשפט, של איומים, של הכנסת יועצים משפטיים למשרדי ממשלה מטעם שר שיגיד ליועץ המשפטי איך לעבור על החוק ולא איך לקיים את החוק. אריה דרעי הוכשר אתמול בחוק שמאפשר לבן אדם שישב בעבר בכלא ושהתחייב לא להיכנס למערכת הפוליטית לכהן כשר. זה עבריין שתפר לעצמו חוק משלו. נתניהו בחולשתו הרבה מאפשר את כל העניין הזה ולוקח את ישראל למקום אחר לגמרי".

מול מה שאת מתארת דרושה אופוזיציה מאוחדת ולוחמנית. אין לכם את זה.
"לפיד, כראש ממשלה וכמי שתכף יהיה יו"ר אופוזיציה, עושה כל מאמץ לאחד את האופוזיציה הזאת. אנחנו מבינים שכוחנו באחדותנו".

גנץ יישב באופוזיציה באמת או יחבור לנתניהו?
"לא יודעת מה יעשה גנץ. הוא נכנס בעבר עם נתניהו ואם יש מישהו ששילם מחיר זה הוא. אני מקווה שהוא מבין את המשמעות של לא להכשיר את השרץ הזה, ולגרום לממשלה הרעה הזאת להסתיים מוקדם ככל האפשר".