טעות בזיהוי? משטרת ישראל עצרה בחודש יולי האחרון, לקראת מצעד הגאווה באשדוד, את דוד כהן, תושב כפר סבא, בחשד שפרסם פוסט מסית בפייסבוק נגד הקהילה הגאה. כהן, אב לשמונה, טוען שהמשטרה טעתה בבן אדם ועצרה את הדוד כהן הלא נכון.

כהן מסר את גרסתו לסיפור, שהביאה לראשונה ליה ספילקין מגלי צה"ל, ב"חדשות הבוקר": "בסוף יולי קיבלתי טלפון מחוקרים בתחנת אשדוד, שדרשו שאבוא בבהילות ובדחיפות לתחנה. חשבתי, מה קרה? מה הם רוצים? אני גר בכפר סבא, אין לי קשר לאשדוד כל כך. הם לא רצו להגיד במה אני חשוד, רק אמרו שאני חייב לעזוב את הכל ולבוא. הצעתי להיכנס לתחנת משטרה בירושלים, כי אני עובד בירושלים וזה יותר קרוב. סיכמנו, הגעתי לתחנה מרצוני, נחקרתי באזהרה ואז התברר לי שאני חשוד שהעלתי פוסט בפייסבוק נגד קהילת הלהט"ב".

כהן טען שאין לו חשבון פייסבוק ושהוא לא מחזיק בדעות קיצוניות נגד הקהילה הגאה: "אמרתי להם שאין לי פייסבוק, שאני לא יודע אפילו איך להיכנס לפייסבוק. זה באמת לא אני. אני גם לא קשור לעיר אשדוד, בניגוד למה שהמשטרה טוענת עד לרגע הזה. המשטרה מפמפמת אי דיוקים כאילו כן יש לי עובד באשדוד וכן בעבר העלתי נגד הלהט"ב. אני לא העלתי בפייסבוק נגד הלהט"ב, לא נגד שום דבר, הסברתי שאני בכלל לא אוחז בדעות קיצוניות, לא נמצא במקום הזה".

אי אפשר להוכיח שיש טעות בשם? להראות לשוטרים שזה לא אתה בתמונה?
"הייתי חושב שבמדינת ישראל, שהיא מעצמת סייבר, למשטרה יהיו היכולות לבדוק את הדברים האלו בצורה אמיתית. הם לא הראו לי שום ראיה שקושרת אותי לדבר הזה מעבר לזה שעמוד הפייסבוק תחת השם דוד צבי. השם שלי דוד כהן, אבל השם הפרטי המלא שלי זה דוד צבי. אני משתמש בשם הזה רק בבית הכנסת".

מה קרה אחרי החקירה באזהרה?
"התבקשתי לחתום מרצוני על צו הרחקה מהעיר אשדוד. החירויות שלי בתור אזרח חשובות לי, אז לא הסכמתי לחתום. נעצרתי, עם טביעות אצבע וכל מה שכרוך מסביב, החרימו לי את הטלפון ונאזקתי בידיים וברגליים. הובלתי לניידת אזוק, ישבתי בניידת בכלוב. בתחנת אשדוד הוכנסתי לתא מעצר עדיין אזוק והוחזקתי שם. אני מבין שפעלו כאן בניגוד לנהלים, אולי כסוג של אמצעי לחץ".

תהית מתי הם יבינו את הטעות?
"ממש התפלאתי על הדבר הזה. רציתי לבוא בפני שופט ושאולי השופט יבין את הבעיה, שיש כאן טעות, אבל יש לחץ משפחתי ונכנעתי. העלו את המחיר לא רק ל-15 יום הרחקה מאשדוד אלא גם חמישה ימי מעצר בית ופיקדון כספי".

מה יש לך להגיד למשטרה?
"פעם חשבתי שכשיש בחדשות בן אדם חשוד שנחקר במשהו, אין עשן בלי אש. במדינת ישראל 2019, יש עשן בלי אש. אני יודע את זה על בשרי. אני לא קשור לנושא הזה, לא לפייסבוק ולא לקהילת הלהט"ב. אתם פשוט טעיתם, זה טעות. אם יש באמת בן אדם שאתם חוששים ממנו, תעשו את עבודתכם ותמצאו אותו. אם הוא מסוכן לציבור, תמצאו אותו בשביל כולנו. אתם רק רוצים להגיד שביצעתם מעצרים ועשיתם ופעלתם וזו תעודת עניות. זה צריך להדאיג כל אזרח ישראלי, כי אם זה קרה לי זה יכול לקרות לכל אחד".

תגובת המשטרה: "במסגרת פעילות לניטור איומים ברשת החברתית טרום אירוע מצעד הגאווה בעיר אשדוד, אותר פוסט מאיים ברשת. פעילות מודיעינית חקירתית הביאה לאיתור חשוד והוא הועבר לחקירה. בניגוד מוחלט לנטען, תיק החקירה טרם נסגר או נקבעה בו כל החלטה והוא הועבר לעיון והחלטת הפרקליטות כמקובל".