רמת הגולן נצבעה בלבן: כ-15 סנטימטרים של שלג נערמו עד כה בהרי הצפון וביישובי הרמה, כשמאז שעות הלילה, עם צניחת הטמפרטורות, החל לרדת שלג כבד. הצירים באיזור נחסמו לתנועה והציבור מתבקש שלא להגיע עד שיסתיימו עבודות הפילוס.

החל משעות אחר הצהריים, גם ירושלים צפויה להצטרף לחגיגה עם הגעת המשקעים לעיר, שהבוקר נרשמו בה כ-3 מעלות. עקב כך, הלימודים בבירה יסתיימו ב-13:00 ובעירייה עמלו בימים האחרונים בדאגה לדרי הרחוב והכנת רכבי השלג המיוחדים לפינוי הצירים.

"בחצות החלה סערת שלגים כבדה בצפון הגולן, והיא רק הולכת ומתעצמת", דיווחה חזאית "חדשות הבוקר", סיגל גפני, ממוקד הסערה, "קרוב ל-15 סנטימטרים נערמו בצפון הגולן וסביר להניח שזה יעלה ויגיע עד קרוב לחצי מטר. מאוד סוער בצפון, שש שנים לא ראו כזאת סופת שלגים. הכבישים מאוד מסוכנים ומלאי שלג ולכן הצירים סגורים והמשטרה הציבה מחסומים. מי שחושב לבוא ולראות את השלג, זה לא אפשרי".

בשעות הצהריים המערכת החורפית תתגבר באיזור המרכז והצפי הוא לשלג בירושלים בתוך כמה שעות. "משעות הצהריים הגשם והמשקעים ידרימו", עידכנה גפני, "הטמפרטורות מאוד נמוכות, מה שאומר שמשעות הצהריים ואילך נקבל מנה של שלג גם בהרי המרכז".

מוטי פיאדה, רכז ביטחון בקיבוץ אל-רום, סיפר על החסימות ופעילות המשטרה בעקבות הסופה העזה: "האירוע הזה הוא חריג, מאז שנת 2015 לא חווינו אירוע שלג כל כך סוער. זה כיף גדול ומגיע לכולנו אחרי השנה המאתגרת הזאת, באמת שנשתדל ליהנות מזה - אבל צריך גם לשים לב לכמה דברים קריטיים".

"משטרת ישראל פרוסה בכל הצמתים ומבצעת חסימות, כרגע אף אחד לא יכול להיכנס לאיזור", דיווח פיאדה, "צומת השריון דרך צומת וואסט בצפון רמת הגולן חסומים לתנועה, כך גם מהצד השני מכיוון מפל סער. אנחנו מבקשים מהציבור שלא להגיע כרגע לאיזור עד שיסתיימו פעולות הפילוס, זה מאוד מסוכן. גם לאחר שיסתיימו פעולות הפילוס והמטיילים יוכלו להגיע לפה, יש לנקוט במשנה זהירות. הכבישים מאוד חלקים, נא לא לעצור בצידי הצירים, לא לעבור שדות מוקשים וגדרות מסוכנים, אבל מעבר לזה - ליהנות".

שלג ברמת הגולן (צילום: דניאל סילברה)
שלג ברמת הגולן | צילום: דניאל סילברה

אלי סעדון, קצין רכב איזורי בעיריית ירושלים, דיווח על ההיערכות בעיר לקראת סופת השלגים: "העירייה למדה מלקחי העבר ועשינו את הסיורים הנדרשים בשטח כדי להיות מוכנים כמה שיותר. יש בעיר כ-250 כלי צמ"ה, ממפלסות ועד JCB וקרוב ל-25 איש עבדו כל הלילה כדי להיות מוכנים. במזג אוויר כזה יש גם נזקים אחרים כמו עצים ופחים מכל מיני שיפוצים שנעשים בעיר, אנחנו מוודאים שלא יהיה שום מפגע ושאנשים יוכלו לצאת לעבודה ולחזור".

מה הלקח הכי גדול שלמדתם בעקבות אירועי חורף 2013?
"למדנו הרבה דברים מ-2013. במהלך השנה עיריית ירושלים דאגה לגזום את כל העצים ברחבי העיר, כדי שלא נראה נזק כמו ב-2013 כשנפלו עצים, עשו נזקים ושכונות שלמות היו ללא חשמל. העירייה למדה ועושה את זה בצורה טובה ונכונה".

טפסר ניסים טויטו, מפקד מחוז ירושלים בכבאות והצלה, הוסיף: "אנחנו בראשיתה של המערכת החורפית ועל פי התחזית השיא עוד לפנינו. במהלך הלילה חווינו רוחות עזות מאוד ומשקעים גבוהים בירושלים, ירדו כ-25 מילימטר גשם. הטמפרטורה צנחה מהר מאוד והבוקר אנחנו כבר עם מעלה וחצי בירושלים. עם עוד עזרה קלה במשקעים, נפגוש את השלג".

איך אתם נערכים לקראת הסופה?
"אנחנו ערוכים עם כלל הכוחות, תיגברנו את צוותי הלוחמים שלנו, את צוותי הלחימה של המים הזורמים ואת המשל"טים. אנחנו מוכנים ודרוכים. כבר במהלך הלילה התמודדנו עם שני פצועים שנלכדו, אחת בשריפת דירה והשני באירוע במדרשה. אנחנו מבקשים לשים לב לתנורי חימום בבתים, להשתמש רק בתנורים בטוחים ועל פי תו תקן, להרחיק חומרים דליקים ולא להשאיר תנורים ללא השגחה. מהרגע שיחל לרדת השלג, יש להימנע מנסיעות לא חיוניות".