הפעימה השלישית והאחרונה במתווה שאישר הקבינט יצאה הבוקר (ראשון) לדרך עם לא מעט חששות ואתגרים. שר המודיעין אלי כהן התארח ב"חדשות הבוקר" והתייחס לפתיחה הגדולה ביותר של המשק מאז פרוץ משבר הקורונה. "אנחנו נמצאים בשבוע טוב, דיברנו הרבה על פתיחת המשק, הדרכון הירוק ומבצע החיסונים והיום אנחנו זוכים לראות את הפירות של אותו מבצע חיסונים", אמר כהן.

"אנחנו המדינה המערבית הראשונה שבה נפתחים בתי המלון כמעט באופן מוחלט, חלק מקהל הספורט יכול לחזור למגרשים ונפתחים גם אירועי תרבות – אנחנו נמצאים בדיוק במתווה שאנחנו קבענו".

למה הודעה מסודרת יוצאת רק יום לפני הפתיחה ולא כמה ימים לפני?
"שאלה יהיו הבעיות שלנו, זו הייתה רק סוגיה טכנית. נקבנו בדיוק בתאריכים מראש. אני שומע את בעלי העסקים שנרגשים לפתוח את העסקים שלהם, אני כבר רואה אירועים שיש להם הזמנות ואני רואה אנשים שחוזר להם הצבע ללחיים – זו בהחלט בשורה חשובה. זה דבר שלא קורה לא באירופה, לא בארה"ב ולשמחתנו זה קורה כאן במדינת ישראל".

על האפשרות שאחרי הבחירות ניכנס לסגר נוסף ענה כהן: "אנחנו פותחים בזכות מבצע החיסונים – נכון לבוקר זה כמעט 5 מיליון ישראלים קיבלו לפחות מנת חיסון אחת ויותר מ-700 אלף החלימו. כלומר 5.7 מיליון קיבלו את הדרכון הירוק. נשאר לנו בסה"כ לחסן עוד מיליון".

"ההטבות הן הטבות דיפרנציאליות בעיקר לאלה שהתחסנו. אני קורה למיליון הנותרים – לכו להתחסן – זה מציל חיים. אם כולנו נקפיד על ההנחיות לא נצטרך סגר נוסף. באופן אישי, לדעתי לא צריך סגרים בכלל כי אם מישהו החלים או התחסן הוא יכול לפעול כמעט באופן רגיל".

"אחרי שנה שהיינו סגורים – סוף סוף אפשר לארח את כולם"

לפי המתווה, המסעדות יפתחו לישיבה בפעם הראשונה מאז בסוף חודש מאי 2020.  כזכור, כשהתחלואה עלתה בחודש ספטמבר בוטלה האפשרות לשבת בתוך המסעדות. מאז אותן הגבלות בחודש ספטמבר, המסעדות עבדו לסירוגין רק במתכונת של איסוף עצמי. כעת, המסעדות יורשו להושיב סועדים. בבתי הקפה והמסעדות כלל האוכלוסייה יוכלו לשבת בחוץ עד 100 איש ועם מרחק של 2 מטר בין השולחנות ובפנים, תורשה ישיבה לבעלי תו ירוק עם עד 75% אחוז מתפוסת המסעדה. מאיר שריקר, מקפה בר גוריון התראיין ל"חדשות הבוקר" ולא הסתיר את ההתרגשות: "אנחנו מחכים לכולם, התרגשות שיא אחרי שנה שהיינו סגורים – סוף סוף אפשר לארח את כולם".

איך נערכים לזה אחרי שהייתם סגורים כמעט השנה?
"המענקים קצת עזרו לנו בשנה הזו, אבל זה לא היה זה – נלחמנו בשניים, מכרנו בטייקוואי ובמשלוחים, אבל מי שיש לו מקומות ישיבה זה היה נורא חסר לו. חיכינו לזה ואנחנו רוצים שכולם יבואו ליהנות אצלנו".

כאמור לפי המתווה, רק בעלי תו ירוק (מחוסנים שבוע אחרי קבלת החיסון השני ומחלימים) יוכלו לשבת בפנים המסעדה. נשאלת השאלה האם כל מסעדה אכן תמנע מאלה שאינם בעלי תו ירוק מלשבת בתוך המסעדה? ואם עסקים יעברו על הכללים, האם תהיה אכיפה מספקת? "אנחנו נעשה את המקסימום כדי לעמוד בתקנות הממשלה", הסביר שריקר. "המטרה היא לצאת מזה כדי שלא יהיו סגורים. אנחנו נשאל את כולם, נעשה מרווחים כדי שלא יקרה כלום. בנתיים נושיב לקוחות רק בחוץ באוויר הפתוח ולא בפנים".

שריקר שיתף בקושי לפתוח מסעדה מחדש. "העניין עם קניית סחורות הוא שלא אומרים לנו בזמן אם נפתח או לא ואז אתה קונה סחורה, לא יכול להשתמש בה ואז זה הולך לפח והפסדנו. אני אציין שמסגר לסגר למדנו להתנהל נכון יותר". ההוצאות הן כבדות, שכר דירה, ארנונה שיורדת , חשמל ומיסים - כל ההוצאות הקבועות עדיין קיימות. שינסנו מותניים והצלחנו לעבור את התקופה הזו – רק שלא יהיה עוד סגר".

"לפגוש את החברים וללמוד עם המורים זה לא משהו שהזום יכול להחליף"

למערכת החינוך חזרו הבוקר כ-452 אלף תלמידים בערים ירוקות, צהובות וכתומות מוחרגות. הם חוזרים במרבית הרשויות רק ליומיים. הם יכולים לעבור רק בין שתי קפסולות, והמורים יוכלו לעבור ב-4 קפסולות, כשבדרך כלל מורים לאנגלית ולמתמטיקה יש להם כ-8 כיתות, כלומר כיום מדובר בכ-16 קפסולות.

המשמעות של הפער הזה: התלמידים ימשיכו ללמוד בעיקר בזום. על פי נתונים של משרד החינוך 90% מהגננות והמורים כבר חוסנו, ולכן אולי הגיע הזמן להתחיל ולשקול לאפשר רמזור בתוך בתי ספר ולהקל על מודל הקפסולות.

ענת חזן, מנהלת חטיבת הביניים שז"ר בבת ים ואושר כהן, תלמיד כיתה ח' בחטיבה התראיינו גם הם ל"חדשות הבוקר" וסיפרו על החזרה לשגרה. "אנחנו מתרגשים לחזור ללימודים", אמר כהן והוסיף: "זה כיף גדול".

זה באמת כיף גדול או שהתאים לך העולם של הזום?
"בזום זה היה טיפה מבאס וקשה. כיף לחזור לבית הספר, לפגוש את החברים וללמוד עם המורים זה לא משהו שהזום יכול להחליף".

"אצלנו בחטיבה התלמידים יגיעו כמו שלושה-ארבעה ימים לימודים בשבוע בקפסולות של עד 20 תלמידים כמו שההנחיות מבקשות מאיתנו", הסבירה חזן. "נערכנו כאן עוד בקיץ לזה שנלמד בקפסולות. אצלנו הלמידה היא רבעונית, המורים פוגשים מעט תלמידים מכיתות מסוימות ולכן הצלחנו להתארגן על זה שהמורים יגיעו ליותר מיומיים בשבוע".

כל ההורים שולחים את הלמידים?
"יש הורים שמאוד חוששים לשלוח את הילדים, בעיקר עם המוטציה שפוגעת גם בבני נוע. אני יודעת שיש ילדים שלא יגיעו היום לבית הספר, אבל האחוזים של אלה שלא מגיעים נמוכים. רוב ההורים משתפים פעולה והצוות שלנו מחוסן כך שההורים לא דואגים מאיתנו".

חזן התייחסה גם לפן הרגשי והנפשי של הסגרים הארוכים אצל התלמידים, ולהנחיות שהגיעו של משרד החינוך בנושא. "ההנחיות אומרות שאנחנו אמורים לטפל בכל הנושא של הריפוי החברתי והרגשי של התלמידים".

"זו שנה ארוכה מאוד שבה התלמידים היו בבית וכמעט לא נפגשו עם חברים. המטרה שלנו בשבועיים הקרובים היא בהחלט לפעול בתחום הזה. יהיו המון פעילויות חברתיות ושיחות רגשיות בבית הספר. מחנכי הכיתות הונחו לפגוש תלמידים באופן פרטי וקבוצתי ולנסות למצוא ילדים שנמצאים באיזשהו מצב של סיכוןכדי שנוכל לטפל בהם ולבנות תוכנית עבורם. זה לא פשוט וזה יהיה תהליך ארוך".

"כל אורח מציין מתי הוא מעדיף להגיע לארוחת הבוקר, כך נמנעים מעומסים" 

במלונות, ניתן מהיום לפתוח את חדר האוכל, כשמגבלת כמות האורחים היא עד 50% תפוסה ולא יותר מ-300 איש. הכניסה למלונות מותרת לאורחים שיציגו תעודת מחלים או מחוסן, ילדים מגיל שנה ועד 16 יורשו להיכנס בהמצאת בדיקת קורונה שלילית שנערכה 48 שעות לפני ההגעה. "אנחנו מתרגשים מאוד", סיפרו  יונית בן יוסף, מנכ"לית מלון יו בוטיק בטבריה ואורי ענבים, שף המלון.

"בשבוע שעבר פתחנו את המלון לארוחות בוקר ארוזות", הסבירה בן יוסף. "הבוקר בהתרגשות גדולה אנחנו פותחים את מסעדת המלון ויכולים להגיש מהיום את ארוחת הבוקר כמו שאנחנו רגילים".

"המזנון הוא בצלחות אישיות – כל אורח בא לוקח את הצלחת שלו וככה אין ערבוב של ידיים והכל סטרילי ונקי", הסביר ענוים. "כל אחד יכול לקחת צלחת עם הסלט והגבינות שהוא אוהב. השקענו הרבה מחשבה ואהבה פה".

"מצאנו שהיערכות הזו עם המנות האישיות תואמת את המלון והסטנדרטים שלנו", הוסיפה בן יוסף.  "אולי נמשיך ככה".

איך מונעים תור ככה?
"נכון להיום עם התנאים של התו הירוק אנחנו יכולים לאחסן במסעדת המלון עד 50% מתפוסת המסעדה ועד 300 איש. אנחנו מתזמנים את הארוחה לפי שעות – כל אורח מציין מתי הוא מעדיף להגיע לארוחת הבוקר וכך אנחנו נמנעים מועמסים".

צוות המטבח מחוסן?
"אם האורחים שלנו נדרשים להתחסן אז אנחנו גם מן הסתם דאגנו שכולם יהיו מחוסנים, זה המינימום שאנחנו יכולים לעשות".