בחודש מאי ישראל כ"ץ מונה לתפקיד שר האוצר אחרי עשר שנים במשרד התחבורה, ארבע מתוכן לצד קרן טרנר, אשת אמונו, מהאנשים הקרובים אליו ביותר, שמונתה על ידו לתפקיד מנכ"לית משרד התחבורה.

עם כניסתו לתפקיד כ"ץ מינה את טרנר למנכ"לית משרד האוצר, אלא שכעבור ארבעה חודשים בלבד היא עזבה בטריקת דלת - והיא לא היחידה. לפניה עזבו גם ראש אגף התקציבים שאול מרידור ורוני חזקיהו, החשב הכללי ומוותיקי המשרד.

מה קרה באמת מאחורי הדלתות הסגורות במשרד שגרם לשלושה בכירים להתפטר בזה אחר זה? הערב (חמישי) ב"עובדה" (אחרי החדשות, ערוץ 12), טרנר תספר מול המצלמות בסרטו של עמרי אסנהיים על האירועים שהובילו להתפטרות שלה ותענה על השאלה המטרידה מכולן - האם ישראל עומדת בפני קריסה כלכלית?

קרן טרנר (צילום: יונתן זינדל פלאש 90, פלאש/90 )
קרן טרנר, מנכ"לית משרד האוצר לשעבר | צילום: יונתן זינדל פלאש 90, פלאש/90

בסרט, אסנהיים שואל את טרנר על הפרסומים לפיהם השר כ"ץ השפיל אותה בישיבות מול עובדים אחרים במשרד. "ניסיתי לא לקחת את זה באופן אישי", השיבה אך הודתה כי הוריה התקשו לשמוע על מה שהיא עוברת במשרד: "הייתה פעם אחת שזה פורסם אחרי שלושה ימים וההורים שלי נזעקו ואמרו: 'איך לא אמרת לנו?'".

באחד המקרים נטען כי השר כ"ץ הטיח בטרנר: 'את לא מבינה, את לא רוצה לעשות כלום' וטען כי תמכה בהחזרת ילדים בגילאי 0 עד 3 לגנים ממניעים אישיים בלבד - 'בטח שאת רוצה, את אמא במשרה מלאה'. טרנר פרצה בצחוק לאור ההאשמה הזאת.

"זה מצחיק. חתכתי חופשת לידה באמצע אז הלכתי לעבוד בלי לעלות בשכר, ועוד שילמתי 10,000 שקלים למטפלת", היא מסבירה, "ה-0 עד 3 לא השפיע עליי בכלל כי הייתה לי מטפלת. כל פעם שיצאתי מהחדר הייתי אומרת, 'אוף, זה לא אמור להיות ככה".

3 ימים לבחירות: ישראל כץ בראיון  (צילום: מתוך אופירה וברקוביץ', קשת12)
שר האוצר, ישראל כ"ץ. שלושה בכירים עזבו בזה אחר זה | צילום: מתוך אופירה וברקוביץ', קשת12

בשיחה עם נסלי ברדה ב"חדשות הבוקר", אסנהיים הודה כי לא היה פשוט לשכנע את טרנר לדבר. "מאז שעזבה את המשרד היא שותקת. היה מאוד קשה להגיע אליה ולשכנע אותה לדבר", תיאר אסנהיים, "היא בעצם נקרעת בין החובה שלה לספר את מה שהיא ראתה בתקופה הקצרה שהייתה במשרד, לבין הנאמנות לשר שמינה אותה ולקח אותה ממשרד התחבורה למשרד האוצר. היא הייתה האישה הקרובה ביותר לכ"ץ".

על התנהלות כ"ץ במשרד בתקופה כלכלית כל כך קשה ומורכבת כתוצאה ממגפת הקורונה, סיפר אסנהיים: "בסרט היום נראה צעד אחר צעד מה קורה שם, עוד מהתקופה של השר כחלון שבו כחלון הנחית על הפקידים את המענק לפסח של כמעט שלושה מיליארד שקלים ועד לכניסתו של השר כ"ץ לסיפור הזה".

"נראה איך השר כ"ץ מבקש מפקידיו להכין תוכנית של 90 מיליארד שקלים ואחרי שהם עובדים עליה, כמו שאוצר מתפקד צריך לעבוד, ומגישים אותה לממשלה ולכנסת, פתאום מנחיתים עליהם עוד שישה מיליארד שקלים. הם תפסו את הראש ולא ידעו מאיפה זה בא להם".

שאול מרידור (צילום: N12)
שאול מרידור, ראש אגף התקציבים לשעבר | צילום: N12