כיתריה פאוץ', שהגיעה למקום השני בגמר "הכוכב הבא לאירוויזיון 2019", סיפרה לא פעם על גילויי הגזענות שחוותה בגלל צבע עורה. ב"חדשות הבוקר" התייחסה כיתריה למותו של סולומון טקה, צעיר מהעדה האתיופית שנורה אמש בידי שוטר בקריית חיים: "זה מאוד מטריד, מאוד מפחיד. זה יכול היה להיות אח שלי או אבא שלי".

את מרגישה שהאצבע יותר קלה על ההדק כשמדובר באדם שחור?
"לגמרי. יש סטריאוטיפים על גברים שחורים, מפחדים מהם בגלל צבע העור שלהם. כשנשים לבנות רואות גבר שחור, הן אוטומטית אוחזות בארנק שלהן. אני רואה את זה כשאני הולכת עם חברים ועוברת לידנו מישהי עם צבע עור בהיר, היא אוחזת בארנק".

למה בעצם? היא מפחדת שתכייסי אותה?
"לא אני אישית, אבל חברים שלי. אתם אולי לא שמים לב לדברים כאלה, אבל אנחנו כן רואים ושומעים. זה לא נעים".

בראיון לתוכנית "אנשים", סיפרה כיתריה על הגזענות שהיא חווה בישראל: "משתמשים במילה 'כושית' בשנת 2019. מעכבים אותי בשדה התעופה. אני מדברת איתכם בעברית, אני לא מבינה למה מעכבים אותי. לא מבינה למה לא מביאים לי תעודת זהות אלא רק דרכון לשנה". כיתריה סיפרה שרק לפני שלוש שנים קיבלה אזרחות ישראלית, זאת למרות שנולדה בארץ ושירתה בצבא.

יש אירוע גזענות אחד שחווית שלא יוצא לך מהראש?
"בעל הבית בדירה שגרתי בה בעבר, פרץ לי לדירה, קילל אותי ואמר 'כושית בדירה שלי'".

איך את מגיבה במקרים כאלה של גילויי גזענות?
"לפעמים אני לא אומרת כלום, כי זה משהו שמתרגלים אליו. אבל כשזה מגיע לקללות אז אין מצב שאני שותקת".

את משתמשת במעמד שלך כדי לנסות ולחולל שינוי?
"כן, אני רוצה לנצל את זה שאני מוכרת ולהעלות את המודעות למצב החברתי שלנו כקהילה. אני רוצה שהחברה הישראלית תקבל את השונה, שנלמד אחד מהשני. אנחנו מאוד מעשירים את המדינה".