הניסוי הישראלי לחיסון נגד נגיף הקורונה ייצא הבוקר (ראשון) לדרך. בשעה 10:00 הנסיין הראשון, שגב הראל, יקבל את החיסון שפותח על ידי המכון הביולוגי בנס ציונה. לאחר מכן יישאר תחת השגחה של רופא צמוד למשך ה-24 השעות הקרובות בבית החולים שיבא.

"אני לא מפחד, סומך פה על כולם ובעיקר מתרגש מהמעמד ומהזכות שנפלה בחלקי, זה כיף גדול", סיפר שגב ב"חדשות הבוקר", "יש שני חיסונים, אחד שמגיע לשיבא אליי והשני להדסה. לא נדע עד שנה הבאה מי קיבל את החיסון האמיתי, הפעיל, ומי לא. מקווה מאוד שאקבל את החיסון הפעיל ושהגוף שלי יעשה את העבודה שהרופאים ואני מצפים ממנו ושאפתח נוגדנים".

עוד בטרם החיסון, הוסבר לשגב כי הוא עלול לסבול מתופעות לוואי מקומיות: "הכינו אותי לתופעות לוואי כמו בחיסון רגיל, אולי טיפה חום, אולי תחושה לא נעימה. אני נשאר להשגחה בבית החולים ל-24 שעות. כל דבר קטן שיקרה הרופאים פה ואני סומך עליהם בעיניים עצומות".

איך המשפחה והחברים הגיבו כששמעו שאתה מתנדב לחיסון?
"חלק אמרו שיצאתי מדעתי, שהשתגעתי, שמה אני עושה? אבל רובם מתרגשים מאוד, אני חושב שזה יום היסטורי. כולם מאחלים לי בהצלחה, אבל ההצלחה שלי זאת ההצלחה של החיסון וההצלחה של כל עם ישראל".

אם לא היית נסיין לחיסון הקורונה, איפה היית היום?
"אני סטודנט שנה שלישית למנהל עסקים במכללת רופין במסלול עובדים. עבדתי בשלוש עבודות - הייתי מדריך חדר כושר, מציל באירועים ושופט כדורסל. לצערי, הכל כרגע מושבת ואני מובטל. מקווה שבזכות מה שאנחנו עושים פה היום נסיים עם האבטלה הזאת כמה שיותר מהר".

תקבל כסף בעבור ההשתתפות שלך בניסוי?
"יש סכום מאוד מועט שמקבלים אותו כי זה חובה בניסויים כאלה, אבל לא באתי לפה בשביל הכסף. זה ממש לא העניין. המטרה שלי לא הייתה גם להיות הראשון, נפלה לי הזכות להיות הראשון ואני מתרגש מהמעמד ומקווה שהכל יעבור בשלום".

פרופ' יוסי קרקו (צילום: מתוך "חדשות הבוקר" , באדיבות ספורט 1)
פרופ' יוסי קרקו, הדסה עין כרם | צילום: מתוך "חדשות הבוקר" , באדיבות ספורט 1

פרופ' יוסי קרקו, מנהל המרכז למחקרים קליניים בהדסה עין כרם, סיפר על המערך שהוקם לטובת הניסוי בבית החולים: "אנו מציינים את תחילתה של דרך ארוכה, זאת אבן דרך למאמץ מאוד גדול, בייחוד של המכון הביולוגי ושורה של מדענים שהצליחו לפתח בזמן קצר חיסון שנראה מאוד מבטיח".

"בהדסה יש מרכז למחקרים קליניים שמתמחה בביצוע של מחקרים מוקדמים. השילוב של מרכז מצויינות, הכנת המדענים שפיתחו את החיסון והידע והיכולות שלנו בניהול של מחקרים כאלה, מבטיח שהמחקר הזה יתנהל כמו שצריך עם מינימום סיכונים", המשיך פרופ' קרקו, "תמיד יש דברים שלא ידועים לנו, אבל אנחנו בטוחים וסמוכים שהדבר הזה ילך כמו שצריך".

מתי צפוי להיות חיסון לכולנו ולא רק לנסיינים?
"במקרה שהכל יתנהל כמו שצריך אני מקווה שבאמצע השנה הבאה יהיה לנו חיסון ביד שהוכח כיעיל. זאת הערכה בלבד, אנחנו רק בתחילת הדרך ואסור לעשות פה קיצורי דרך. המחקר הזה מתנהל בצורה הכי מדוייקת שאפשר תוך הקפדה על בטיחות המשתתפים. אנחנו הולכים עקב בצד אגודל, בלי קיצורי דרך ומקווים שבשנה הבאה יהיה חיסון".

לא נשקפת שום סכנה לנסיינים? זה בטוח לגמרי?
"אין דבר כזה לתת תרופה או חיסון ללא שום סיכון. תמיד יש סיכון, אבל כשעושים כזה מחקר מעריכים את הסיכון מול התועלת. הסיכון כפי שאנחנו למדים מחיסונים אחרים דומים או מהבדיקות שנעשו על בעלי חיים הוא קיים אך קטן, בייחוד תגובה מקומית באיזור ההזרקה".