יושב ראש כחול לבן בני גנץ ויושב ראש תקווה חדשה גדעון סער, הודיעו אמש (ראשון) כי ירוצו ברשימה משותפת בבחירות הקרובות. במהלך זה מבקשים סער וגנץ לצמצם את הפער מיש עתיד ולהציג את עצמם ככאלה שמסוגלים להרכיב ממשלה לאחר הבחירות, ביחד עם המפלגות החרדיות. השניים השאירו פתח לרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט להצטרף לרשימה במקום השלישי, ולעוד שלושה חברים שיגיעו יחד איתו.

"אנחנו מניחים את אבן היסוד לממשלה הבאה", אמר גנץ בפתח ההצהרה המשותפת, "סער ואני מתחילים לצעוד לפתרון המשבר הפוליטי ומקימים את הבית של המרכז הממלכתי. המטרה - להקים אחרי הבחירות ממשלת אחדות יציבה, שתגיד לא לגזענות ולא לקיצוניות". סער הוסיף, "מצאנו מכנה משותף למען הקמת מחנה פוליטי פטריוטי של הימין הממלכתי עם המרכז הביטחוני. מחנה פוליטי מאוחד כזה יוכל לפרוץ את המבוי הסתום. בני גנץ הוא המועמד המתאים היום לעמוד בראש מחנה כזה".

אורנה ברביבאי, מספר שתיים בסיעת יש עתיד, תקפה הבוקר את גנץ: "מזכירה שכבר היה חיבור עם גנץ במסגרת כחול לבן, מתוך ניסיון לייצר את הנכונות ללכת ביחד. ראינו איך זה נגמר. צריך לראות לאן האיחוד הזה הולך. אם זה יגדיל את כמות המנדטים שיאפשרו בסופו של דבר סוג של ממשלה כמו זו שהייתה בשנה האחרונה, שתוכל להמשיך לעבוד במומנטום שהיא נמצאת בו ולהיבחר שוב - זה מצויין. אם כתוצאה מזה יהיה איבוד מנדטים, חבל. נצטרך לעמוד כולנו על העניין ולבחון את זה בחודשים הקרובים".

באשר לדילמת איזנקוט האם לחבור ליש עתיד או לרשימה המשותפת של גנץ וסער אמרה שרת הכלכלה, "איזנקוט איש יקר שיכול לתרום משמעותית לפוליטיקה הישראלית. אני מכירה אותו באופן אישי, עבדתי איתו שנים רבות ויש לו תרומה רבה. אני מקווה מאוד שהוא יקבל החלטה שהוא מצטרף לפוליטיקה, ואם כן יהיה לו בית ביש עתיד ברצון ובשמחה".

אנחנו לא יודעים כלום על העמדות של איזנקוט.
"אני סומכת עליו בהיבט הערכי וברצון שלו לשמור על מדינת ישראל ועל הערכים שאני מקבלת ומבינה אותם כערכים מאוד קרובים לעמדות שלי. צריך לשאול את איזנקוט במה הוא מאמין ומהן התפיסות שלו גם בהיבטים הכלכליים והחברתיים. ביטחוניים אני מניחה שכולנו יודעים. אני לא מדבררת את איזנקוט, הוא ידבר בעד עצמו. בהיבט הערכי, אין לי ספק שהאיש היקר הזה יכול לתרום לציבוריות הישראליות".

גדי איזנקוט (צילום: פלאש 90)
גדי איזנקוט | צילום: פלאש 90

מעבר לאיזנקוט, יש עוד שמות חדשים שיצטרפו לרשימה שלכם?
"ליש עתיד רשימה מצוינת שהוכיחה את עצמה, גם בעבודה בכנסת וגם כשרים בממשלה. יש כוונה לראות בקבוצה הזאת שמייצגת את כלל גווני החברה הישראלית, כקבוצה שממשיכה ופועלת למען הציבור הישראלי. האם יהיו שינויים כאלה ואחרים? לקראת מועד הבחירות או הגשת הרשימות בספטמבר נתגבש. כרגע, יש אמון מלא בקבוצה הזאת ואין ספק שהיא צריכה להמשיך לעבוד ולעשות למען החברה".

אתם מוגבלים מאוד במי שיסכים להקים איתכם ממשלה, בעוד שגנץ אומר שהוא יכול להביא את החרדים - מה שלפיד לא.
"אנחנו מוכנים לשבת עם כל מי שקווי היסוד של הממשלה או המצע של יש עתיד יהיה מקובל עליו. יש עתיד היא מפלגה ותיקה, עשור כבר במפה הפוליטית, הוכיחה שהיא נאמנה לעקרונות שלה לאורך זמן. אני רוצה לקוות שזה מה שהציבור יידע לשפוט כאשר הוא יגיע לקלפי בפעם החמישית. זאת הזדמנות מצויינת בארבעת החודשים האלה שהציבור ייחשף ליכולות המנהיגות של לפיד ולאופן שבו הוא מוביל סדר יום בהרבה מאוד תחומים. אין לי ספק שהציבור יצטרך להחליט מי הוא רוצה שיהיה ראש הממשלה שלו, בעיניי לפיד המתאים ביותר".

הממשלה שהקמתם לא עבדה.
"הייתה ממשלה מצויינת שעבדה. בסוף, בודדים ממפלגת ימינה החליטו לערוק הצידה כדי לקבל שריונים. זאת תופעה שערורייתית בעיניי. מי שלא רואה את עצמו משתייך רעיונית למקום מסוים ועל הטיקט הזה הוא נכנס, עדיף שיתפטר וייתן לאחר להיכנס במקומו. אני מסתכלת על מלאכת האומן שטווה לפיד בהקמת הממשלה הזאת. מי יכול היה לשער ולהעלות בדעתו לפני למעלה משנה ששמונה מפלגות יהיו ביחד, מכל הקשת הפוליטית".

הממשלה שלכם נכשלה בהורדת יוקר המחייה.
"אנחנו עושים כל מאמץ ומובילים רפורמות בהסרת החסמים בכניסה לארץ ואישור ייבוא מקביל בהקבלה לייבואנים גדולים שהייתה להם בלעדיות, מתוך הבנה שיש תחרות מאוד גדולה על משאבים בעולם המשבר הגלובלי, אחרי קורונה ולאור המלחמה. המצב הכלכלי של ישראל ברמת המאקרו הוא טוב. הכלכלה שתפקדה בתוך הקורונה הייתה מאוד טובה ואיפשרה לעסקים לתפקד ולצמוח. הצמיחה היא חסרת פרופורציה. יקר פה, אבל אנחנו עושים כל מאמץ לייבא יותר, להגביר תחרות ולהביא רשתות זרות. אחרי הרבה שנים שלא היה הסדר עם החקלאים בארץ, תכף תיכנס רפורמת החקלאות בהקשרים של ייבוא פירות וירקות. זאת מטריה של עשייה מאוד מגוונת שאין ספק שגם תיתן את אותותיה בהמשך".