הולכת וגוברת המתיחות בין שר הביטחון בני גנץ לראש הממשלה בנימין נתניהו סביב התקציב לרכישת חיסונים נוספים לאזרחי ישראל. גנץ הודיע כי יתמוך בתוספת תקציבית לצורך קניית חיסונים נוספים, אך ורק אם ימונה שר משפטים קבוע. ראש הממשלה מסרב לקדם מינוי שכזה כרגע, ועל כן רכישת החיסונים החדשים מתעכבת.

בחברת "פייזר" העבירו מסר זועם לממשלה כי אם לא ישלמו על החיסונים בקרוב, הם יישלחו למדינות אחרות שממתינות להם. שר הבריאות יולי אדלשטיין תקף את גנץ בחריפות ואמר: "גנץ מבצע פשע בבריאות אזרחי ישראל. הוא מעמיד בסכנה את יכולתה של ישראל לקבל את החיסונים החיוניים להמשך תפקוד המשק. ההשלכות החמורות לבריאות ולכלכלה של אי רכישת החיסונים יהיו על ידיו".

הבוקר (שלישי), התייחס מנכ"ל משרד הבריאות, הפרופ' חזי לוי, לעימותים בממשלה סביב התקציב. "בזכות החיסונים שרכשנו לפני כשנה, הגענו להישג הנהדר שכולנו חווים אותו כעת. הרכישה החדשה צריכה לראות גם את הטווח הרחוק יותר, את טווח השנה הבאה", הסביר פרופ' הלוי ב"חדשות הבוקר", "כל העולם נוהר אחרי החיסונים ולכן צריך לרכוש אותם מוקדם יותר ולהיות מוכנים. לשם כך אנחנו פועלים וצר לי שהתקציב עדיין לא אושר מסיבות אלו ואחרות ושאנחנו לא מצליחים להכין את עצמנו למען אזרחי ישראל בדרך הנכונה".

למה לא שולם עדיין החוב לחברת "פייזר"?
"זה לא חוב. בעסקה הראשונה ששולמה עד תום קיבלנו חלק מהחיסונים על חשבון העסקה שצריכה להיחתם, על מנת להמשיך את רצף החיסון ולחסן גם מחלימים, כמו שהתחלנו. יש לי תקווה רבה שהדברים יסתדרו במהלך השבוע הקרוב. האחריות לכך היא כמובן של ראש הממשלה ושל מי שעוסק בדברים האלה, שזה שר הבריאות".

לפי הדיווחים האחרונים, במשרד הבריאות קיים קונצנזוס שלפיו אין לעטיית מסיכות באוויר הפתוח צידוק אפידמיולוגי ובריאותי ועל כן, החל מהשבוע הבא, עטיית מסיכות תתבצע רק בחללים סגורים. מנכ"ל משרד הבריאות, נשמע הבוקר מעט מסוייג יותר.

"מציע שלא נהיה קצרי רוח. אנחנו דנים בכך ונגיע למסקנות במהלך השבוע", אמר פרופ' לוי, "נעשה את מה שאנחנו חושבים שטוב כדי לשמור על ההישג האדיר של הורדת התחלואה בכלל והורדת התחלואה הקשה בבתי החולים. ככל שהתחלואה יורדת, גם נושא המסיכה יתקדם. תנו לנו עוד קצת זמן לדון עם מומחים. יכול להיות שבשבוע הבא נהיה כבר ללא המסיכה באוויר הפתוח".

מה פשר ההגבלה שלכם על כמות האנשים שיעלו מחר לבתי העלמין הצבאיים? על המנגלים ביום העצמאות אין הגבלה כזאת.
"זאת אגדה אורבנית. הבהרתי את זה הבהר היטב בישיבת הממשלה, שהמלצתנו היא לאשר את ההתייחדות הכל כך חשובה לכל משפחה ומשפחה, ובכלל באתוס הישראלי, בבתי העלמין ובקיום טקסי יום הזיכרון. לא עצרנו ולא המלצנו לעצור אף אחד מלהגיע לבתי העלמין. המלצנו שתגענה המשפחות בעיקר, ולא כל מי שרוצה לפקוד את בתי העלמין, זאת כדי למנוע התקהלות שלדעתנו עדיין מסוכנת. לא נעצור אף אחד ולא נאכוף את זה על אף אחד".

מתי להערכתך יחל מבצע חיסון הילדים?
"לפי חברת פייזר, הם עומדים להגיש את תוצאות הניסוי בילדים ל-FDA ולקבל את האישור. אנחנו ממתינים לאישור הזה שיעיד על יעילות ובטיחות בילדים. בינתיים אנחנו נערכים לחיסון הילדים, מניח שזה יהיה משולב בין קופות החולים לבתי הספר, גם ביישובים רחוקים. לפי מה שנראה, הסיכון בחיסון קטן הרבה פחות מאשר הסיכון במחלה ובתוצאותיה, גם בילדים. אני משוכנע שצריך להתחסן וחושב שכדאי וצריך לחסן את הילדים".