300 אלף מנות חיסון נוספות ינחתו הבוקר (רביעי) בישראל, לקראת מבצע החיסונים הגדול שייצא לדרך ביום ראשון. סקר שערך אתמול מכון מדגם בראשות מנו גבע ובשיתוף iPanel העלה ממצאים מדאיגים: 42% מהמשתתפים בסקר אמרו כי יסכימו להתחסן רק אחרי שאחרים יעשו זאת וכשיוכח שאין תופעות לוואי. 23% השיבו שאין בכוונתם להתחסן בכלל.

פרופ' חזי לוי, מנכ"ל משרד הבריאות, התייחס ב"חדשות הבוקר" לנושאים שמטרידים חלקים נרחבים בציבור בנוגע לחיסון הקורונה. עד כמה הוא בטוח, למי מומלץ שלא להתחסן בשלב זה ואיך משרד הבריאות מתכוון לפעול כדי לשכנע את האזרחים להתחסן?

למה לא לחסן את כלל האוכלוסייה כבר עכשיו?

"אנחנו מתחילים לחסן על פי קבוצות התיעדוף, משום שאנחנו נמצאים כרגע עם אספקה של 'פייזר' בלבד. אנחנו מכירים את קצב האספקה ולכן נתחיל לחסן את אלו שמבחינתנו הם החשובים ביותר, קרי אלו שיכולים להדביק ולטפל ואלו שנדבקים יותר, שזה המבוגרים יותר בעלי מחלות רקע. אני לא מוציא מכלל אפשרות שבקרוב מאוד, אפילו מיד, נעבור לחיסון של כמה קבוצות במקביל ונחסן את כל האוכלוסייה. זה תלוי בקצב הגעת החיסונים, נכון לכרגע חיסוני 'מודרנה' לא יגיעו בתחילת השנה".

האם החיסון בטוח ב-100%?

"אני מישיר מבט למצלמה ואומר, החיסון טוב ואני אתחסן בעצמי. לא פסחו על שלבים מדעיים או שלבים בפיתוח, עיגלו פינות רק מבחינה בירוקרטית ומבחינת תהליכים. זה חיסון שעבר את כל הניסויים, עבר ניסוי בשלוש פאזות כמקובל כשבפאזה האחרונה נבדקו עשרות אלפי אנשים והוא נמצא יעיל ב-95%.

"בפאזה השלישית, מתוך 44,000 מחוסנים, נמצאו עשרות תופעות לוואי בלבד שמרביתן היו תופעות מקומיות וקלות. ככל שאנחנו יודעים כעת, החיסון הוכח כיעיל וכבטוח ועכשיו זה עניין של ניהול סיכונים. מה יותר מסוכן? לחלות בקורונה על כל השלכותיה, גם בצעירים, או לקחת את החיסון על כל מה שאנחנו יודעים עליו היום? החיסון בטוח יותר מאשר לחלות במחלת הקורונה וזה הטיפול היחיד שיש כעת. ראוי להתחסן".

"ההסברה לציבור היא אלמנט מאוד חשוב ושחקן חשוב מאוד במגרש כעת. פתחנו במסע הסברה ונעצים אותו, זאת לא תעמולה אלא הסברה כדי להביא את הציבור להתחסן. אנחנו מתמודדים גם עם תופעות של חברינו הרופאים שחלקם מבקרים את החיסון או קוראים לציבור לא להתחסן, על ידי כך שרופאים אחרים בעלי שם, ידועים ומומחים, ידברו בזכות החיסון".

 

האם החיסון יכול לגרום שיתוק בחצי פנים?

"לכל תרופה עלולות להיות תופעות לוואי. גם אנשים שרגישים לאופטלגין, יכולים לקחת אופטלגין ולהיות עם תופעות לוואי. כשאתה מסתכל סטטיסטית ורואה את מספר האנשים שקיבלו את החיסון והמספר הזעיר מאוד של תופעות הלוואי שבמרביתן היו קלות, אז אפשר לומר שהתרופה, על פי כל אמות המידה, היא בטוחה. אי אפשר לומר שלעולם לא תהיה שום תופעה, אבל ההישג שהיא נותנת לאדם במלחמתו בקורונה ומיעוט תופעות הלוואי זה בהחלט שם אותה במקום שראוי ובטוח להתחסן".

האם נשים בהיריון ונשים מניקות יכולות להתחסן?

"בשלב זה נשים בהיריון לא יכולות להתחסן. לגבי נשים מניקות, אנחנו עוד לומדים. כרגע קבענו שהן לא תתחסנה במהלך ההנקה, אבל אנחנו לומדים ויכול להיות שהדבר הזה ישתנה".

האם אנשים שסובלים מאלרגיות יכולים להתחסן?

"אנחנו מכירים את המקרים של שני נסיינים בבריטניה שחוסנו והיו להם תופעות לוואי של אלרגיה קשה מאוד שטופלה בהצלחה. אנחנו יכולים לחסן אנשים עם אלרגיה, אבל יש מיעוט של אנשים עם אלרגיה מאוד קשה שגם מסתובבים עם מזרקי אפיפן בכיס, ושם אנחנו נשקול זאת. בכל מקרה, אם הם בקבוצת סיכון ראוי לחסנם עם הטיפול המתאים וההשגחה המתאימה".

האם יהיה צורך להתחסן כל שנה?

"אנחנו עוד צריכים ללמוד ולראות לכמה זמן החיסון מעניק חסינות ואיזו רמה של נוגדנים תהיה בדם. כרגע ההנחה שהחיסון יהיה אחת לשנה, אבל אלה דברים שעדיין בלמידה".

האם יש בעיה לקבל חיסון לשפעת וקורונה ביחד?

"אין בעיה לקבל את שני החיסונים אם עבר זמן, אנחנו פשוט רוצים לראות, אם חלילה תהיה תופעת לוואי, לאיזה חיסון לשייך אותה. בכל מקרה, אין חשש לקבל את שני החיסונים בהפרש זמן קצר".

עד כמה אנחנו קרובים לריסון מהודק?

"אנחנו מעל 2,200 מאומתים ובהחלט מתקרבים להדק את ההגבלות למה שאנחנו קוראים ריסון מהודק. הדבר הזה בהחלט יכול להוביל אותנו גם לסגר. אנחנו לא רוצים, אבל זה בהחלט יכול לקרות. זה המקום לומר לציבור, עם כל האופטימיות והדיבור על החיסונים והיכולת לחזור לשגרת חיים ככל שיתחסנו עוד ועוד מיליונים מאזרחי ישראל, אנחנו עדיין לא שם ולכן חשוב שנמשיך להקפיד על מסיכה, ריחוק ומניעת התקהלות".