המכון הביולוגי בנס ציונה, חברת "מודרנה" האמריקאית וגם מספר חברות סיניות שוקדים בימים אלו על פיתוח חיסון נגד נגיף הקורונה במטרה למגר את המגפה. הבוקר (שני) ד"ר תמר גרוסמן, ראש תחום מחלות נדירות בחברת "ארקטורוס", הכריזה כי גם החברה שהיא מייצגת קרובה מאוד לדבריה לפיתוח חיסון נגד הקורונה. לאחרונה חתם משרד הבריאות על הסכם עם "ארקטורוס" לאספקת חיסונים לישראל.

"אנחנו קרובים יותר ממה שהיינו קודם, אנחנו בשלב מתקדם", סיפרה ד"ר גרוסמן, "התחלנו את הניסויים הקליניים בבני אדם. הניסויים מתבצעים בסינגפור ומטרתם לנסות ריכוזים ומינונים שונים של החיסון וכמובן לבדוק את הבטיחות והאפקטיביות שלו".

ד"ר גרוסמן סיפרה כי הניסויים בחיות הניבו תוצאות טובות: "ההצלחה הייתה גבוהה מאוד, כמעט במאה אחוז מהחיות קיבלנו תגובה חיסונית. החיסון שלנו הוא חיסון חדשני וייחודי, אנחנו לא מחסנים בחלקים של הווירוס או בפרוטאינים אלא עם ה-RNA שהוא החומר הגנטי שמקודד לחלבון של הווירוס. אנחנו מאמינים שבעזרת החיסון נוכל למנוע את המחלה. הניסויים בחיות הראו שאפשר לקבל תגובה אימונולוגית חזקה שנמשכת לאורך זמן".

על אילו חיות ערכתם את הניסוי?
"התחלנו בעכברים והמשכנו לחולדות, חזירים ועד לקופים. התוצאות שפרסמנו לגבי החיסון היו על העכברים ושם הראנו תגובה חיסונית חזקה. בדקנו עד 60 ימים ולא רק שהייתה תגובה חזקה, היא הלכה והתגברה עם הזמן. זה נותן לנו את הלגיטימציה שלא לתת עוד זריקת דחף, כי התגובה החיסונית וההגנה יכולות להתבצע על ידי חיסון אחד".

יש חברות רבות בעולם שטוענות כי הן מפתחות חיסון לקורונה. מה ההבדל בינן לביניכם?
"החיסונים הם שונים, לכל חברה יש מנגנון אחר. יש כל מיני סוגים של חיסונים. זה נכון, להרבה מהם יש את החיסון, אבל לחברה שלנו יש את החיסון כבר כמה חודשים. אנחנו בשותפות עסקית עם חברה שהתחילה את הייצור ההמוני של החיסונים. עד סוף השנה הזאת נוכל לייצר כמות של עשרות מיליוני חיסונים ועד סוף השנה הבאה מאות מיליוני חיסונים".

הרופאים מודים שהם עדיין לומדים את המחלה ולא יודעים בדיוק מה המהות שלה ואיך היא עובדת, אז איך אתם יודעים לייצר לה חיסון?
"זה היופי של החיסון, הוא מונע את המחלה. זה לא משנה כמה המחלה קשה, כמה היא פוגעת באיברים ומסוכנת, ברגע שיהיה חיסון לא תהיה מחלה. המטרה שלנו היא למנוע את ההדבקה וההתפשטות של הנגיף ושל המגפה. כמובן שעם הזמן נמשיך, נלמד ונבין יותר את הפתולוגיה של המחלה ואיך היא משפיעה על הגוף".