בעוד יומיים תבחר הכנסת את נציגיה לוועדה לבחירת שופטים. הכרעה זו תקבע את עתיד המגעים בבית הנשיא. באופוזיציה דורשים כי לוועדה ימונו, כפי הנהוג, נציג אחד מטעמם ונציג אחד מהקואליציה, בעוד שר המשפטים יריב לוין מתנגד לכך בתוקף.

המתיחות בין ראש הממשלה נתניהו לשר לוין גוברת לקראת ההכרעה בנושא. נתניהו נוטה לתמוך בפשרה שהוצגה בבית הנשיא הכוללת חקיקת שינוי בחוק היועמ"שים וצמצום עילת הסבירות, בתמורה להקפאה ממושכת בשינויים בדרך שבה נבחרים שופטים בישראל. לוין מזהיר שזו לא הקפאה אלא גניזת הרכיב המרכזי ברפורמה המשפטית.

יושב ראש סיעת המחנה הממלכתי, זאב אלקין, הבהיר הבוקר שאם הקואליציה תריץ שני מועמדים מטעמה לוועדה, המשמעות תהיה פיצוץ השיחות בבית הנשיא: "נתניהו צריך להחליט עכשיו האם כן או לא לפוצץ את השיחות. הבחירה בידיו. הוא יכול להריץ שני מועמדים, ואז השיחות יתפוצצו ונחזור למסלול המסוכן שהיינו בו קודם. הוא יכול לקיים את מה שהבטיח לנשיא - נציג לאופוזיציה - ולהמשיך את ההידברות".

"אם נתניהו היה אומר עמדה ברורה, איש בליכוד לא היה פותח פה ומצפצף. חברי ליכוד רבים לא היו נרשמים בשבוע שעבר כמועמדים לוועדה לבחירת שופטים. נתניהו, כדרכו, לא מקבל החלטה עד לרגע האחרון, מהסס, ואז מאבד שליטה על האירוע. נתניהו יצטרך לעבוד קשה כדי להוריד מועמדים. אם היה אומר שהוא מתנגד לשבירת הנוהג ומתכוון לקיים את הבטחתו לנשיא המדינה, הם לא היו נרשמים ולא הייתה נפתחת הסאגה".

מהיכרותך עם נתניהו, האם מבחינתו הרפורמה המשפטית מתה והוא פשוט לא אומר את זה?
"אנחנו לא בצומת שנתניהו צריך להחליט שהרפורמה מתה, אלא בצומת אחר לגמרי. הוא צריך להגיד שהנוהג מזה עשרות שנים, שגם אנחנו קיימנו אותו בממשלה הקודמת - שיש נציג אחד לאופוזיציה בוועדה לבחירת שופטים, יישמר. אם היה אומר את זה בשבוע שעבר, לא היו נרשמים יותר מנציג אחד לקואליציה, זה היה מובטח אוטומטית והייתה לו שליטה מוחלטת על האירוע. זו הדרך הרגילה של נתניהו, אוהב לדחות החלטות עד לרגע האחרון ומשלם על זה מחירים. הוא כהרגלו עדיין לא קיבל החלטה".

בעקבות מספר הנרצחים הגבוה בחברה הערבית מתחילת השנה, גוברות הקריאות להכניס את השב"כ לטיפול באירוע. "זה ברור שהשב"כ לא יעזוב עכשיו מאבק בטרור ולא יקדיש את כל מאמציו למאבק בפשיעה", התייחס לכך אלקין, "השב"כ יכול לעזור פה ושם, אבל בסוף כדי להתמודד עם הפשיעה במגזר הערבי צריך עבודה קשה ואפורה. זה בדיוק מה שהממשלה הזאת לא עושה, אלא כל פעם נתפסת לספין תורן".

"פעם זה פיתות, פעם מקלחות, עכשיו אירוע השב"כ. פרש ראש אגף רלוונטי במשטרה וסיפר שהשר בן גביר לא טרח להיפגש איתו, לבקר באגף או לקיים ישיבה אחת על הנושא בזמן כהונתו. איך בממשלה הקודמת הצלחנו בלי השב"כ להקטין את כמות הפשיעה במגזר הערבי? המספרים ירדו. בממשלה הזו, המספרים מטפסים לגבהים שלא ידענו אותם מעולם עם יותר מ-100 נרצחים. אלה סדרי העדיפויות של השר, היעדר עבודה אפורה, כל הזמן מרדף אחרי כותרת ועוד כותרת, במקום להפשיל שרוולים ולעבוד".

האם לא נדרש טיפול שורש עמוק יותר?
"צריך לעשות טיפול שורש יותר עמוק, אבל זו עבודה אפורה יום-יומית. ככה עושים את זה. בר-לב וסגלוביץ התחילו להזיז את התהליך הזה, ואז בא בן גביר והפך הכל לכותרות. התוצאות היו בהתאם. אם יימשך ככה המרדף אחרי הכותרות, שזה כל מה שיעניין את השר, לא נתקדם בשום דבר. בראיונות לא מנצחים את הפשיעה, אלא בעבודה".