16 חשודים בקטטה אמש (ראשון) בבית החולים סורוקה בבאר שבע יובאו במהלך היום להארכת מעצר בבית משפט השלום בעיר. הקטטה פרצה בין שתי חמולות מחוץ למיון בעקבות רצח שאירע לפני כשלוש שנים שלא פוענח. על פי החשד בן משפחת אלטאאלקה דקר למוות בין משפחה של אלקססי ומאז שתי המשפחות נמצאות במלחמה.

בית החולים עבר למתכונת חירום ורק כעבור שעות נפתח מחדש למטופלים ומבקרים. "מדובר באירוע מטלטל, הצוות ממשיך להיות מטולטל", אומר הבוקר ד"ר שלומי קודש, מנהל בית החולים סורוקה, "היה ירי ממושך. בית החולים שאמור להיות אדמה קדושה, שטח שבו הדברים האלה לא נכנסים אליו, פתאום מעורב באלימות מאוד קשה".

לדבריו, "האירוע התחיל בדשא עם דקירות הדדיות והמשיך ברחבה של המיון. התעוררה קטטה המונית שבמהלכה נשמעו יריות. הצוות שנמצא בתוך המיון ידע שיש קטטה בחוץ כי זה היה ממושך, ופתאום שמע את הירי. התגובה הייתה קרבית, הם נכנסו פנימה וסגרו את הכל. אין לנו אנשים שהולכים להסתער החוצה על מי שיורה. עד שהאירוע לא נגמר והמשטרה לא השתלטה עליו, המיון היה סגור. צוות שבא להציל חיים מצא את עצמו עסוק בלהגן על עצמו. זה מצב לא אפשרי בכלל".

נזקי הירי שהתרחש מחוץ לבית החולים סורוקה
נזקי הירי מחוץ לבית החולים סורוקה

ידוע לך מי הצדדים שהיו מעורבים בקטטה הזאת?
"שתי קבוצות שמסוכסכות מראש נפגשו כאילו במקרה ברחבה של המיון, ומסתבר שאיפה שהם נפגשים זה מה שקורה. לאף אחד אין את הברקס לעצור ולהגיד, 'רגע, אנחנו בבית חולים, זה לא המקום שבו עושים את הדבר הזה'. כנראה שיש איזשהו מהלך טבעי שמאבנים עוברים לכדורים. אני כבר לא יודע איפה אני חי".

זו לא פעם ראשונה שזה קורה בבית חולים, לפעמים האלימות מופנית גם כלפיכם.
"זה נורא שאנחנו אומרים שהתרגלנו לזה, אבל אלימות בחברה הישראלית ובכלל בבתי חולים זה דבר שאנחנו מעת לעת מתנסים בו. אירוע כמו אתמול שם את זה בפרספקטיבה לגמרי אחרת. הסיוע שאנחנו זקוקים לו ואין כרגע זה שוטר קבוע בחדר המיון שיעזור בהשלטת סדר ויהווה מענה ראשוני לאירועים מהסוג הזה. בעבר הייתה הרתעה, היום לא בטוח ששוטר אחד מרתיע. מצד שני, אני גם לא רוצה שתהיה לי פה פלוגת מג"ב. צריך למצוא פתרון מידתי שיאפשר לנו גם להרתיע וגם לצוות לעשות את העבודה שלו".

כמנהל בית חולים, אתה מרגיש מופקר?
"אני לא מרגיש מופקר כי יש לנו מחלקת ביטחון טובה ומשטרת ישראל מסייעת לנו, אבל אירוע כמו אתמול אסור שיישנה. אני סומך על רשויות החוק והמשטרה שייתנו הגנה טובה יותר למוסדות הציבור וימצו את הדין עם אלה שנעצרו אתמול ויימצאו אחראיים לאירוע. ההרתעה חייבת לשוב. פעם היה קוצנזוס שבית חולים נמצא מחוץ לדבר הזה, אבל האירוע אתמול טילטל את זה וזה לא יכול להמשיך".

תושבי רהט המעורים היטב בסכסוך הדמים חסר המעצורים בין משפחת אלקססי לבין משפחת אלטאאלקה לא הופתעו שהאלימות הגיעה עד לחדר המיון. "שלוש שנים אנחנו סובלים ברהט את הסכסוך הזה. כל לילה הם יורים אחד על השני והמשטרה לא עושה כלום. לצערי, לא מעניין אותנו שבדואים פה ימותו. התלוננו פעמים רבות אבל כלום לא קרה. רק כשזה הגיע לבית שלכם, לבית החולים סורוקה, פתאום מתעוררים ועושים רעש גדול", אומר ל-mako אחמד, תושב רהט, "איפה הייתה המשטרה כל השנים כשכדורים עפו לנו מעל הראש שלנו ושל הילדים שלנו? נכון שזה מקרה חמור מה שקרה אתמול ואני לא מזלזל בו, אבל הפשיעה אצלנו ברהט היא מטורפת ואת המשטרה והיהודים זה ממש לא מעניין. מבחינתם שנמות, אבל כשזה קורה בלב באר שבע פתאום יש משטרה, יש מעצרים".

אחמד מוסיף כי לאורך השנים נעשו כמה ניסיונות לעשות סולחה בין שתי החמולות אך לשווא. "נכבדים בעיר ובמגזר הגיעו כדי לעשות סולחה בין הצדדים והיו עשרות ניסיונות כאלה, אבל כולם נכשלו. ניסו להשיג 'הודנה' אבל גם לזה לא הסכימו. היה ברור שנקמת דם זה עניין של זמן. שלוש שנים הם יורים כמעט כל ערב. כשיורים אצלנו זה לא מעניין אף אחד. כשזה קורה אצלכם פתאום יש מעצרים, פושטים על בתים בעיר ומחפשים נשק".