חשש במשרד הבריאות מפני דעיכה ביעילות חיסון הבוסטר, שעלולה להוביל לגל תחלואה חמישי כבר בתקופה הקרובה. מקדם ההדבקה זינק ל-1.08 ונרשמת עלייה מסויימת גם במספר המאומתים היומי, כש-9% מהם חוסנו בבוסטר. במקביל, במשרד מאוכזבים ממספר הילדים בגילאי 5-11 שהגיעו להתחסן עד כה מאז תחילת המבצע: כ-10,000 בלבד.

שר הבריאות ניצן הורוביץ התייחס אתמול (רביעי) לאפשרות כי גל נוסף בפתח: "אני לא חושב שאנחנו בתחילתו של גל חמישי, ואם כן - האסטרטגיה שלנו היא לחסן כמה שיותר ולחיות לצד הקורונה. לא מופרך שנצטרך חיסון רביעי".

פרופ' איתמר גרוטו, לשעבר המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, נשמע דווקא יותר אופטימי הבוקר. "אין שום סימן שמראה כרגע דעיכה ביעילות הבוסטר", טען בשיחה עם נסלי ברדה, "אפשר לעקוב בקלות אחרי נתוני משרד הבריאות שמתפרסמים מדי יום. אין עלייה בשיעור המחוסנים בקרב החולים החדשים. מי שקיבל את הבוסטר מוגן כרגע, כמו גם המחלימים שקיבלו עוד מנה אחת. אין הגנה ב-100%, אבל אנחנו קרובים מאוד לעניין הזה".

בשלב זה קשה להעריך עוד כמה זמן הבוסטר ישמור על יעילותו. "קשה מאוד להעריך את העניין הזה כרגע. יש מומחים שמדברים על שנים ויש כאלה שמדברים על חודשים", הסביר פרופ' גרוטו, "אין לנו עדיין מספיק נתונים בעניין הזה, אפילו שמדינת ישראל היא היחידה שבאמת חיסנה באופן רציני במנת הבוסטר".

מי האוכלוסיות שנמצאות בסיכון אם יפרוץ גל חמישי?
"יש עדיין אוכלוסיה גדולה יחסית שאיננה מוגנת, כל אלה שלא קיבלו את המנה הראשונה. אחר כך יש את אלה שלא השלימו את הבוסטר, ככל שעובר הזמן הם פחות ופחות מוגנים. יש את הילדים, כעת לבני ה-5 עד 11 יש הזדמנות להתחסן. צריך לזכור שגם במגפת החצבת, כשהייתה 95% חסינות באוכלוסיה, עדיין היו התפרצויות. התפרצויות יכולות לקרות. מקווה שחיסון הילדים יעזור לנו למנוע התפרצות, כי הרבה פעמים הילדים הם מחוללי ההתפרצויות".