אחרי שפורסמו פרטי מתווה הנשיא המתגבש, אותו צפוי להציג הנשיא יצחק הרצוג בקרוב, שר המשפטים לשעבר דניאל פרידמן, פרופ' יובל אלבשן, מוביל מחאת ההייטק גיורא ירון ואיש הביטחון גיורא איילנד, הציגו הצעת פשרה נוספת שבמסגרתה, בחירת השופטים תיעשה על ידי מספר שווה של חברי קואליציה ואופוזיציה, כשנשיאת בית המשפט העליון תוכל להטיל וטו על מועמד אחד מכל גוש, פעם אחת בקדנציה.

פסקת התגברות תחוקק ברוב 65 חברי כנסת וביקורת שיפוטית על חוקים שאינם חוקי יסוד, תוכרע בבג"ץ ברוב 11 שופטים לפחות מתוך 15. מקורבים לשר המשפטים יריב לוין מסרו בתגובה כי, "מדובר בפריצת דרך".

חברת הכנסת אורנה ברביבאי מיש עתיד, התייחסה הבוקר למתווים השונים: "מבחינתי אין מתווה. הפרסום שכאילו יצא מבית הנשיא הוכחש אחר כך, המתווה שונה לחלוטין. המקום שלי כחברת כנסת לפעול, זה בכנסת. אני מסתכלת על הלו"ז לשבוע הבא: ארבעה ימים שבהם רוטמן דוהר למימוש החקיקה. יש לו"ז בכנסת שנועד לאשר, עד ליציאה לפגרה ב-2 באפריל, את הרפורמה המטורפת הזאת. אני לא יכולה להתייחס לזה שמישהו אומר שיש רפורמה כזאת או אחרת".

"תעצרו את החקיקה, נשב ונדבר. זו לא גזירת גורל, לא יקרה שום דבר. גם מבחינת הצד השני, מה החוכמה הגדולה להגיד: זה מתווה כזה או אחר? להפך, שימו את זה על השולחן ותנו לנו להתייחס באופן ענייני לכל סעיף, להגיד מה המשמעות".

"אני מסתכלת לא רק על הסיפור המשפטי, אלא על כל הטירוף שאוחז מסביב. חוקים משוגעים. חוק סעדה, שלא מונה לראש מח"ש ומאז יש לו יצר נקמה. הוא רוצה שמח"ש תעבור לכפיפות שר המשפטים. רוצים שסמכויות בתי הדין הרבניים יגברו, לא רק בהיבטים של דיני משפחה אלא גם עבודה. אני לא מוכנה לתת יד למסכת החוקים הזאת. טירוף אחז בממשלה הזאת. בגלל שנתניהו כל כך סחיט, הוא נותן אתנן לכל מפלגה".

אתם פוסלים את הצעות הפשרה האלה על הסף?
"יש דם רע, חרדות, אנשים מבוגרים אומרים שהם מרגישים כמו ערב מלחמה, בתחושות. יש מי שמתדלק את זה בממשלה ההזויה הזאת, שרים יוצאים נגד מי שמגן על המדינה. אתה לא יכול להתפשר על שלושת-רבעי דמוקרטיה, ולא על פחות מזה. המתווה צריך להיות מסוכם בבית המחוקקים. בא לפיד ואמר: בואו נוציא את זה החוצה, בגלל אותה התכתשות, נעביר את זה לנשיא המדינה שאנחנו סומכים על כנות כוונותיו למען טובת המדינה. המתווה שמדברים איתי עליו זה לא המתווה שנדון בבית הנשיא ופורסם אתמול בבוקר. אתם נכונים להרגיע את העם האומלל הזה, שרוצה לחיות פה כמו אזרחים הגונים? תעצרו את החקיקה".

הדיבור זה שבעצם אתם רוצים להפיל את הממשלה, לכן מתנגדים גם למתווה.
"לא. הממשלה הזאת לא נשלטת, כולם דוהרים למקום של פגיעה בזכויות אדם ובערכים הכי בסיסיים. בואו נשב לדבר. להביא חוקים מטורפים ואז להגיד לנו: הבעיה היא שלכם? אני לא מנכסת את המחאה ליש עתיד. אולי מצפים שאגיד אחרת, אבל המחאה הזאת עממית. העם אומר את דברו בצורה הכי ישירה. אנחנו מכבדים את תוצאות הבחירות, אבל רוצים שהציביון הכי בסיסי שלנו כמדינה דמוקרטית יישמר. על זה כולנו מוחים".

האלוף במיל' וראש המל"ל לשעבר, גיורא איילנד, אמר הבוקר על המתווה: "אם הייתי צריך לכתוב את ההצעה כפי שאני חושב שהיא ההצעה הטובה ביותר, הייתי כותב הצעה אחרת - הרבה יותר מרחיקת לכת נגד הרפורמה. אבל, החוכמה היא לא להציע משהו נהדר שלא יתקבל, אלא משהו שיש סיכוי שיתקבל על ידי כל צד - קודם כל הקואליציה, ובהמשך הדרך גם על ידי האופוזיציה. לכן אנחנו בין הטיפות".

"היוזמה הזאת היא בקשה של שמחה רוטמן ודניאל פרידמן, לבוא ולהציע שינויים על הרפורמה כאשר המסגרת אותה מסגרת. היא לא הולכת לנושאים נוספים, אלא נשארת בנושאים העיקריים. להציע משהו שמצד אחד יהיה מקובל על הקואליציה, לעשות ויתורים שחלקם לדעתי יכולים להיות מפליגים, ויתקבלו גם על ידי הצד השני. היתרון שהיוזמה הזאת היא לא מלמטה. הגשנו אותה למספר פוליטיקאים רלוונטיים, מניח שניפגש איתם בימים הקרובים. הדבר הזה יאפשר למי שרוצה לעשות ויתורים, סולם שבעזרתו יוכל לרדת".

המתווה ייתן מענה למאות האלפים שיצאו לרחובות, מודאגים?
"אני שייך לאותם מאות אלפי אנשים שיוצאים לרחובות ומדברים בהפגנות. אני בעצמי חושש לדמוקרטיה. אם לא היינו בישראל אלא בשבדיה, הייתי אומר: בואו נמשיך להיאבק עוד שלושה חודשים, עוד שישה חודשים, עד שהממשלה תתקפל לחלוטין או תיפול. אבל, ישראל במצב אחר. הסיכון שננהל פה מאבק שיימשך חודשים בלי שום נכונות לפשרה, הנזק שלו לכולנו, למדינה החשובה שלנו ולצה"ל, יהיה גבוה. אני אומר: בואו נלך להידברות. חלק מהדברים לא מוצאים חן בעיני חלק מהאנשים, אבל כפי שאמר קיסינג'ר: פשרה טובה היא כזו ששני הצדדים בלתי מרוצים ממנה בצורה שווה. אני מקווה שזה מה שיקרה".