מבצע שומר החומות שנמשך זה היום השלישי, מתאפיין לא רק בירי מסיבי מכיוון רצועת עזה לישראל - אלא גם במחאות אלימות מצד ערביי ישראל בערים המעורבות כמו לוד, עכו, חיפה ויפו. הלילה (רביעי), הוכרז בלוד מצב חירום אזרחי, זאת במטרה להשליט סדר אחרי כמה לילות של פורענות ושריפת מכוניות ובתי כנסת.

הפרשן הצבאי של חדשות 12, רוני דניאל, מצביע על הפרעות הללו כניצחון האמיתי של חמאס בסבב הנוכחי. "אזרחי ישראל מתעוררים הבוקר למציאות של קרע קשה בין אזרחי ישראל הערבים לאזרחי ישראל היהודים", תיאר דניאל, "בעיניי, התופעה הזאת דרמטית יותר וחמורה שבעתיים מאשר ירי הרקטות".

"צה"ל קם הבוקר, אם בכלל הלך לישון בלילה, לעוד יום שבו יעצימו את הפגיעות", המשיך דניאל, "פגעו בבכירים, בבתים רבי קומות, בנכסים של חמאס - עם כל הדברים האלה צה"ל יודע להתמודד והוא ימשיך איתם ביממה הקרובה, לפחות. זה משהו שידענו והכרנו אותו, העניין הוא אחר - שפתאום דברים מאוד בסיסיים ויסודיים בחיינו כאן מתערערים. בלוד שורפים בתי כנסת, אזרחים פוחדים לצאת מהבית - איך הגענו לפרעות כאלה ואיך מרפאים את הדבר הזה?".

"פתאום, המוסך שעובד בו אזרח ישראל ערבי, המסעדה שנהגנו לעבור בה, הקניות, הטיולים - כל הדברים האלה בסימני שאלה לא פשוטים הבוקר. האתגר הגדול הוא לבחון באומץ מה קרה כאן. מה מניע מאות צעירים להתפרעות והשתוללות כזאת? המציאות טפחה לנו פתאום על הפנים ואמרה, 'הלו, החיים ב'דו-קיום' וכל המילים היפות האלה, לא בדיוק משרטטות מציאות. זה האירוע הדרמטי יותר, וזו ההצלחה הגדולה של חמאס בעימות הנוכחי".

פרעות ערבים בלוד
פרעות ערביי ישראל בלוד

תושבי ישראל הופתעו לגלות את כוח הירי העצום של החמאס והג'יהאד האסלאמי בסבב הזה.
"יש עוצמה ונכונות להפעיל את הדבר הזה. כבר ירו על תל אביב ואנשים רצו למקלטים, בואו לא נעשה מזה יותר דרמה ממה שזה. גם אם הירי מסיבי, יש כיפת ברזל, יש צה"ל, ימשיכו להכות אותם עד לנקודה שלא יהיה להם כדאי. את זה אפשר לרפא די מהר, מה שלא יהיה ניתן לרפא זה את היחסים שבין היהודים לערבים. זה שבר לא פשוט. אני זוכר את אוקטובר 2000, לקח שנתיים-שלוש עד שיהודים חזרו לבקר במקומות של אזרחים פלסטינים".

אם בצה"ל ידעו שברצועה צברו כאלה יכולות רקטיות, למה לא סיכלו אותן?
"לפני שבועיים הקבינט דחה הצעה של הצבא והרמטכ"ל לפתוח במתקפה, מנימוקים כאלה ואחרים. יכול להיות שחלקם היו גם נכונים. על כל טיל או רקטה שמגלים בעזה, לתקוף ולצוות על תושבי ישראל לחיות תחת ירי? במקום זה, צוברים את הידע והמודיעין על הריכוזים של הרקטות וממתינים לשעת כושר כדי לפגוע בהם. מה, כל בוקר להפציץ בעזה ולא להגיע לבית הספר כי יש ירי? זה ניהוג די עדין ומורכב של המציאות שלנו".

כמה זמן אתה מעריך שצה"ל ימשיך במתקפה על בנק המטרות שלו ברצועה?
"אני לא בטוח שזה יסתיים בעוד יום, ימשיכו לתקוף. תוך כדי תקיפה מייצרים עוד ועוד מטרות, יש הרבה במה לפגוע בעזה. צריך לעשות פגיעה מאוד עמוקה ביכולות של החמאס, זה מה שיעשו, גם אם זה ייקח עוד כמה ימים".