דרמה גדולה בכנסת אחרי לילה ארוך ומתוח: חוק האזרחות נפל במליאה אחרי ש-59 חברי כנסת הצביעו בעד החוק ו-59 התנגדו. במהלך הלילה הושגה פשרה שבעקבותיה חברי הקואליציה שהתנגדו לחוק ממפלגות מרצ ורע"ם תמכו או נמנעו בהצבעה, אלא שעמיחי שיקלי הפתיע ברגע האחרון, הצביע נגד החוק והוביל לתבוסת הממשלה.

"זה בוקר מעניין, על סף הדרמטי. זה היה המבחן הראשון של הממשלה והיא נכשלה בו", הסביר הפרשן הפוליטי של חדשות 12, עמית סגל, "זה לא סתם כישלון, אלא באחד הנושאים הכי מהותיים שיש במדינה. זה אבסורד - הכנסת הימנית ביותר בישראל ב-33 השנים האחרונות לא הצליחה להעביר חוק שהיה קונצנזוס של קרוב ל-100 חברי כנסת במשך שנים. שתי מפלגות ימניות רבות, ובסוף אחמד טיבי ואיימן עודה חוגגים".

"חוק איחוד המשפחות לא עבר בגלל שורת מהלכים. הפשרה שאיילת שקד הובילה במהלך הלילה לא הצליחה להביא את כל רע"ם. מנסור עבאס לא שולט על כל חבריו, חצי מסיעתו לא הסכימה לתמוך. הדבר השני הוא שגם ימינה לא שולטת על כל הסיעה. עמיחי שיקלי הלילה חצה למעשה לגמרי את הקווים, הוא עכשיו חלק מהליכוד. הוא הפיל את הצעת החוק. כדאי לראות את התמונות המדהימות, כשיואב קיש מחזיק לו את יד ימין ואיילת שקד מהממשלה מחזיקה לו את יד שמאל. בסוף הוא הלך עם האופוזיציה".

האם זה רמז לבאות באשר ליכולת הממשלה לשרוד?
"זאת השאלה הגדולה. החוק לא עבר ואומרים שבחודשים הקרובים יסתדרו איכשהו ויצליחו למנוע כניסת גורמי טרור, אבל מה זה אומר על הקואליציה והאופוזיציה? התשובה היא שאנחנו עדיין לא יודעים. הליכוד רשם הישג פוליטי מאוד משמעותי, אבל עוד לא יודע להגיד מה יקרה בזירה ההסברתית. ראש הממשלה ושרת הפנים אומרים עכשיו, 'הליכוד פתח את שערי המדינה לכל דכפין, הוא נהג בהפקרות. תראו את טיבי ועודה חוגגים'. אומרים בליכוד, 'מה אתם רוצים? בפעם הבאה אל תעשו קואליציה עם רע"ם ומרצ ולא תצטרכו טובות מאיתנו".

שקד במליאת הכנסת (צילום: דוברות הכנסת נועם מושקוביץ)
שרת הפנים איילת שקד במליאת הכנסת | צילום: דוברות הכנסת נועם מושקוביץ

שקד פנתה לבנט שיכריז על שיקלי כפורש. מה המשמעויות של זה?
"הייתה לבנט ושקד איזושהי אשליה שהם יצליחו להפוך את שיקלי ולספח אותו לקואליציה. כל מי שמכיר יודע שזאת הייתה אשליית שווא. שיקלי כבר לגמרי בתוך הליכוד, הוא לא חלק מהממשלה. היא עושה לו כאבי בטן, וגם פוליטית זה כבר לא מסתדר. מה זה אומר לגבי דיוני התקציב? שהממשלה מגיעה לדיונים האלה עם הרוב הדחוק ביותר שיש, 61 חברי כנסת. אני לא אומר שהממשלה תיפול על התקציב, ממש לא - אלא שזה הולך להיות סיוט ארוך ומתמשך".

יש אפשרות שיעלו את החוק להצבעה שוב וחבר כנסת נוסף מרע"ם ישנה את הצבעתו ויתמוך?
"צריך להבין את האירוע המטורף הזה מבחינת רע"ם. זה כאילו שימינה תצביע על ביטול חוק הלאום בעוד חצי שנה. עבאס ביצע פשרה מדהימה, כמובן שהוא קיבל על זה כמה דברים שלימין יהיה קשה לבלוע. עדיין, הוא הלך והצביע בעד. השאלה אם הוא שולט על סיעתו, וזאת שאלה לא פשוטה. רע"ם היא לא עבאס ועוד שלושה, זאת פדרציה של כל מיני גופים. מאזן גנאים הוא בכלל שחקן רכש, סעיד אלחרומי יותר מושקע בתושבי הנגב מאשר במפלגה שלו, ווליד טאהא יותר קיצוני מעבאס. אירוע לא פשוט בכלל".

עמיחי שיקלי (צילום: פלאש/90 )
עמיחי שיקלי. יוכרז כפורש? | צילום: פלאש/90

אחרי שהודיע שלשום כי בכוונתו למסור ביום שלמחרת הודעה חשובה, סגל הכריז אתמול על יציאת ספרו הראשון, "סיפורה של הפוליטיקה הישראלית". ההודעה על כך עוררה עניין רב, כשרבים העלו השערות שונות ומגוונות באשר למה שסגל צפוי להודיע. "אני מודה שזה התנפח למימדים שלא תיכננתי", אמר סגל, "השליח של זארה התקשר לאשתי ואמר, 'אני קצת במתח, תוכלי להגיד לי?'. הלכתי אתמול לשיננית, והסייעת של רופא השיניים אמרה לי, 'מה אתה עושה פה? אתה לא רץ לפוליטיקה עוד כמה דקות?'".

"אם חושבים על זה בהיגיון, אין סיבה שאכנס לפוליטיקה עכשיו - זה לא שיש בחירות", צחק סגל, "לא מוניתי לשר ההתיישבות כמו שחשבו על אף שאשמח לעזור להתיישבות, לא יצאתי מהארון או כל מיני דברים אחרים. זאת הייתה הדרך להשיק את הספר החדש. הוא לא יהיה בחנויות בכלל, רק באתר האינטרנט שלי. זה לא שאדם יכול להיכנס לסטימצקי או לצומת ספרים, לראות את הספר ולהגיד, 'וואלה, מעניין אותי, אני הולך לקנות'. לא רוצה להגיד שכל האמצעים כשרים חלילה, אבל מקווה שלפחות שהיה מסקרן".

עם הלו"ז העמוס שלך, מתי היה לך זמן לכתוב את הספר?
"הייתה קורונה ובוטלו הרצאות ופגישות. כשאין פגישות והרצאות, נחסכות לך שעות של נסיעות ביום. ישבתי מחוץ לספריית הכנסת, יש שם כל ספר אפשרי שרוצים, במיוחד על פוליטיקה. בפינת העישון עישנו עליי, הייתי חוזר כל יום כאילו הייתי באיזו מדורה. היה קור אימים, אבל תענוג. זה מדהים כי את הפרק הלפני אחרון - יש גם פרק חדש, על בנט - סיימתי לכתוב ב-18:00, ארבע שעות לפני תוצאות מדגם הבחירות בטלוויזיה. זו הייתה סגירת מעגל נחמדה".

אתה בן אדם שחי באקסטרים, מכותרת אחת לשנייה. פתאום לשבת ולכתוב ספר זה שונה לגמרי מאורח החיים שלך.
"אתה צודק. אני זוכר שבאמצע המהומה הגדולה, כשגדעון סער הודיע שהוא נכנס לפוליטיקה, כתבתי בכלל פרק על שמיר ואשכול וההחלטה שלהם ללכת לאחדות. כל מיני דברים שנראו לנו חסרי תקדים בפוליטיקה אז, פתאום מקבלים פרופורציה. אני לא איזה חוקר גדול, אבל אחרי מבט על הפוליטיקה מקום המדינה, אירוע כמו עכשיו עוד לא היה. מה שאנחנו רואים היום, אין לו אח ורע ולא דומה לשום דבר אחר. הדברים שהסעירו אותנו פעם, נראים היום כמו איזו אדווה קלה על פני המים. המשבר של ארבע מערכות בחירות והדרך שבה הסתיים לפי שעה, הוא חסר תקדים".